Asiakas on teleoperaattoreiden heittopussi
Ystäväni Soneran tarjoama internet-yhteys ei eräänä päivänä enää toiminut. Katkoksiin tottuneena hän arveli yhteyden kuitenkin pian palaavan. Kun muutama päivä oli jo mennyt, eikä yhteys vieläkään toiminut, otti ystäväni yhteyttä asiakaspalveluun. Pitkällisten odottelujen jälkeen puheluihin lopulta vastattiin, ja naisääni kertoi yhteyden olevan poikki, koska laskua ei ollut maksettu. Hämmästynyt ystäväni kertoi, ettei ollut koskaan mitään laskua saanutkaan, ja että on maksanut aina laskunsa ajallaan.
Myöhemmin kävi ilmi, että kyseessä oli virhe laskutuksessa. Osalle asiakkaista ei ollut lähetetty laskua lainkaan, vaan maksamaton yhteys oli vain päätetty katkaista sen ihmeemmin kyselemättä. Tällainen toiminta on mielestäni asiakasta kohtaan todella hävytöntä. Jos sähköyhtiöt ja lehdenjakajat toimisivat samalla tavalla, sähköt olisivat jatkuvasti poikki ja Turun Sanomat päätyisi postilaatikkoon noin kolme kertaa viikossa.
Operaattoreiden veikeät myyntitykit käyvät marketeissa hihasta kiinni luvaten puoli valtakuntaa liittymän ostajalle kaupantekijäisinä. Myös naapurin kilpaileva operaattori muistetaan haukkua maan rakoon. Moni lankeaa ansaan, sillä onhan uusi "ilmainen" pelikonsoli tai tulostin ihan oikeasti rahanarvoinen kapistus.
Surullista vain on, että sopimuksista ei aina pidetä kiinni, sillä olen itse vierestä seurannut taistelua nimeltä dna:n internet-liittymä ja monitoimilaite.
Monitoimilaite luvattiin toimittaa neljän viikon sisällä asentajan mukana, joka tulee kotiin asentamaan liittymän. Soittorumban jälkeen asentaja saapui kuuden viikon päästä sopimuksen allekirjoittamisesta ilman luvattua monitoimilaitetta. Itse laite saatiin vasta reilun kuukauden myöhässä lukuisten soittojen jälkeen. Eräskin soitto myyntipäällikölle antoi vastauksen, että "asentaja tuo laitteen, jos liikkuu siellä päin". Laite jouduttiin lopulta itse hakemaan liikkeestä ja sen noutamisesta on muistona yhden euron lasku. Lisäksi pakollinen kaapeli laitetta varten muuttui puhelimessa luvatun neljän euron sijasta viideksi euroksi.
Oleellista jupakassa eivät ole muutamat ylimääräiset maksetut eurot, eivätkä edes toimitusten viivästymiset. Ikävintä on paha mieli operaattoreiden piittaamattomasta asenteesta, sekä loputtomasta rahanahneudesta maksavaa asiakasta kohtaan. Kun nimet ovat papereissa, ei asiakas voi enää irtisanoa määräaikaista sopimusta omia aikojaan. Operaattorit keskittyvät taistelemaan verissä päin asiakkaista, minkä vuoksi taidetaan vain tuijotella uusien solmittujen sopimusten määrää kuola suupielestä valuen.
Milloin markkinoille saapuu operaattori, joka huolehtisi asiakkaastaan vielä sopimuksen allekirjoittamisen jälkeenkin? Tämä jos mikä olisi aivan uudenlainen ja varmasti toimiva myyntivaltti.
Henrik T. Tuominen