Vain Raumantien ramppi voi
pelastaa Suikkilan kaaokselta
Turun matkakeskus linja-autoaseman viereen on jo paperilla, otsikoi Turun Sanomat 28.11.2005 artikkelisivullaan ja jatkoi: "Jos ajatellaan positiivisesti, niin mukaan pitää ottaa myös kaupungin suunnitelmat Suikkilantien kehittämisestä. Suikkilantie on osa ns. välikehää ja sille pitäisi aikanaan johtaa sataman raskas liikenne pois Ratapihankadulta".
Jos ja kun satamaliikenne siirretään Suikkilantielle, Ratapihankadun liikenne kevenee olennaisestsi, siitä voi tehdä silloin vaikka kävelykadun. Suikkilan-Markulantien asunto-osakeyhtiöt jättivät satamalle ja kaupungin liikennesuunnittelijoille laajan kirjelmän jo yli 15 vuotta sitten. Siinä ehdotettiin satamasta lähtevälle raskaalle liikenteelle ajoa Raision moottoritien kautta Rauman suuntaan ja Ohikulkutietä Helsingin suuntaan. Raskaalle liikenteelle olisi asetettava ohjaavat kyltit pääteiden varsille.
Satama on suhtautunut koko ajan myönteisesti tähän ratkaisuun, myös kaupungin muut elimet, mutta kun neuvotellaan valtion kanssa, valtio vetoaa rahapulaan, vaikka kaupunki maksaisikin oman osuutensa.
Mälikkälän Westpark ja Länsikartano yhdessä muodostavat pian aloitettavan Turun suurimman aluerakentamishankkeen (TS 3.2.). Mälikkälä tuo lisää 1 000 ja Kartanoalue 200 asukasta. Länsikeskuksessa on jo yli 1 000 asukasta, Hepokullassa 2 000, Suikkilankin 1 500 asunnossa yli 3 500 asukasta. Kun suunnitelmat toteutuvat, liikenne Suikkilan-Markulantiellä on kaaoksessa kymmenkunnan liikennevaloristeyksen takia.
Autoliikenne lisääntyy rajusti ja vaaratilanteet lisääntyvät. Jo tänään satamasta tulevat kaksi täyspitkää rekkaa aiheuttavat perässä ajaville autoille usein kolmen valojenvaihdonkin ajan pitkää jonotusta. Liikenne kasvaa Messukeskukseen ja urheiluhalleihin usein juuri iltatapahtumien aikaan, jolloin autolautat tulevat ja lähtevät. Jonotus on kärsimättömän pitkä. Ja kun rekat usein ajavat myös täyttä vauhtia ja jämähtävät sitten punaisiin liikennevaloihin, on myös liikennevahinkovaara suuri. Rekkojen aiheuttama raju meteli on myös kevyen liikenteen väyliä kulkeville korvia tärisyttävä yli sallitun desibelirajan.
Vielä 25 vuotta sitten poliisi oli tiheään mittaamassa ylinopeuksia moottoritiesillan tuntumassa ja usein sakotusjono venyi pitkäksi sivukaduille. Nyt ei enää tutkamiehiä juurikaan näy, jos näkyy, se tapahtuu hiljaisen liikenteen aikana. Ainoa pelastus ja helpotus Suikkilan-Markulantien liikenteelle olisi moottoritiesillan rampin rakentaminen nopeasti.
Unto O. Lahtonen
Toimittaja, emeritus Suikkilalainen vm. 1978