Mihin kadonnut
asiakkaan kunnioitus
Nykypäivänä matkapuhelin on elintärkeä työväline. Oletusarvona on, että jokainen yläasteelta päässyt omistaa puhelimen ja liittymän. Liittymien välinen kilpailu on kovaa ja ne houkuttelevat itselleen uusia asiakkaita erilaisin tarjouksin. Vanhojen asiakkaiden tyytyväisyys ei kuitenkaan näytä paljon merkitsevän.
Olen ollut dna:n asiakkaana pian viisi vuotta ja ennen kuluvaa vuotta olin tyytyväinen operaattorin järjestelyihin. Viime kesänä 2003 liittymässä kuitenkin uudistettiin laskutussysteemiä. Uudistuksesta johtuen asiakkaille ilmoitettiin, että kesän lopulla heiltä tullaan laskuttamaan kahden kuukauden lasku kerralla. Mielestäni ilmoitettu toimenpide kuulosti kohtuulliselta. Näin ei kuitenkaan käytännössä tapahtunut, vaan laskutuksessa oli edelleen joulukuussa ongelmia.
Jos asiakas haluaa maksaa laskunsa joka kuukausi kehotetaan maksamaan rahaa operaattorin tilille ja myöhemmin vähentämään summa omasta laskustaan, johon tietoja ei päivitetä. Ennakkoon maksaminen ei kuitenkaan nopeuta laskujen tulotahtia, vaan asiakas joutuu kärsimään edelleen vanhoista laskuista.
Ongelmana laskutusviiveessä on mielestäni se, että se tekee minulle mahdottomaksi omien puhelujeni seuraamisen. Olen lisäksi tilannut erillisen puheluerittelyn, josta maksan 1,50 euroa joka kuukausi, mutta josta minulla ei ole hyötyä sen tullessa kahden kuukauden viiveellä. Opiskelijana minun on lisäksi laskettava hyvin tarkkaan joka kuukauden rahatilanteeni. Edellä esitetyt ongelmat puhelinlaskuissa eivät tee tilannettani helpoksi. Minusta on kohtuutonta pyytää puhelinliittymäasiakasta tallettelemaan summittaisia rahamääriä joka kuukausi tililleen mahdollisten myöhästyvien laskujen maksamiseksi.
Asiakaspalvelu ei ole halukas kuuntelemaan asiakkaidensa toiveita ja tokaisee vain ettei tilanteelle ole mitään tehtävissä. Voiko tämä olla hyväksyttävää toimintaa? Voiko yksittäinen operaattori päättää yksinvaltiaana muutoksista, jättää ilmoittamatta niistä asiakkailleen ja toteuttaa ne muista välittämättä? Mihin on kadonnut asiakkaan kunnioitus ja vanhoista asiakkaista huolehtiminen? Voiko asiakas tietää onko laskun loppusumma edes oikea, kun se lähetetään näin myöhään?
Elina Jäppinen
Opiskelija