Ennakkovaroitus
matalasta sillasta
Vastikään Turussa Koulukadun rautatiesiltaan törmäsi kuorma-auto. Itse olen nähnyt näitä tapauksia ko. sillan alta päivittäin ajavana jo ainakin kymmenen. Lehtiuutisen mukaan poliisi kertoo, että heidän tietoonsa näitä tapauksia tulee noin kerran kuukaudessa ja törmääjänä on useimmiten ulkomainen rekka-auto.
Herää kysymys, eikö nyt tämän normaalia matalamman sillan eteen voisi panna n. 50 metriä ennen kevyen metalliputken, joka olisi ripustettu kahden-kolmen ketjun avulla joustavasti pari senttiä matalammalle kuin sillan alikulkukorkeus? Se kolahtaisi sen verran, että oudossa ympäristössä orientoituva kuljettaja havahtuisi ja estettäisiin onnettomuudet.
Toinen saman tien varrella oleva korjausta vaativa paikka on pian Raisiosta tulevan moottoritien ja Naantalin pikatien yhtymäkohdan jälkeen. Siitä alkaa betoninen meluaita, joka nousee vain muutaman metrin päästä tien reunasta aivan pystysuorana, siis ilman sitä tavanomaista mm. maantien kaiteiden päistä tuttua viistoa osaa, jonka tarkoitus on estää pahat törmäysvahingot. Tämän betoniaidan päätä on hieman viety sivuun, mutta vakavat henkilövahingot ovat ilmiselvät, jos joku autoilija, esim. liukkailla keleillä suistuisi tieltä juuri siinä kohdin suurimmalla sallitulla nopeudellakin, ylinopeuksista puhumattakaan.
Suunnittelu on säästöä