Lukijoilta

Huonossa seurassa?

Turun Sanomissa 7.2. olleessa artikkelissa professori Lasse Kannas perää seurojen vastuuta lasten terveisiin elämäntapoihin ohjaamisessa. Taloudelliset ja kilpailulliset lait ovat ainakin jääkiekossa jyränneet eettiset arvot kokonaan.

Suomen voitettua 1995 Maailman mestaruuden jääkiekossa, muisti liitto nuoria pelaajiaan liiton virallisen lehden keskiaukeamakuvalla, missä kyseessä oleva mestarijoukkue nostaa olutlasejaan. Tämän jälkeen vuosittain liiton edustusjoukkue on mainostanut olutta pelipaidoissaan ja näkyvillä lehti ja televisiomainoksilla. Viesti liitolta nuorisolle lienee tullut selväksi.

Samoin suorat lähetykset Suomen Mestarien juhlista vahvistivat alkoholin kuulumisen tähän lajiin kiinteästi. Esimerkin voima ja valmentajien myönteinen suhtautuminen nuuskaan lienee syynä tuon tuotteen yleistymiseen.

Nyt haluaisinkin liiton käyvän "apinan raivolla" tämän ongelman kimppuun ja osoittavan samaa rohkeaa päättäväisyyttä kuin 11-vuotiaiden pelimatkan estämisessä Maarianhaminaan. Kyllä urheiluseurat sitten varmaan hoitavat oman osuutensa tähän ongelmaan. Ja lopuksi vaikein asia, kukahan ne alkoholit ostaa alaikäisille? Etteivät vaan olisi niiden urheilua harrastavien lasten vanhemmat asialla?
Matti Niemi
Raisio