Lukijoilta

Valojärjestelmä virheinvestointi

Sunnuntaina oli TS:ssa artikkeli Kakskerrantien suojatien vilkkuvalojen noudattamisesta. Kirjoituksessa syytettiin jälleen autoilijoita, etteivät nämä huomioi valojen tarkoitusta ja alenna nopeuttaan.

Asun Satavassa ja ylitän kyseisen risteyksen 3-4 kertaa päivässä. Vilkkuvalojen vaikutuksesta autojonojen nopeudet ovat laskeneet noin 5-10 km/h. Tämän havainnon olen tehnyt ajaessani autojonossa. Ruuhka-aikana jonoissa on noin 20-30 autoa ja sitten on liikennevirrassa "rako". Tämä rytmi on mielestäni aivan kohtuullinen. Ruuhka-ajan ulkopuolella "rakoja" on enemmän kuin autoja. Ellei suojatiellä ole jalankulkijoita eivät autot hiljennä vauhtiaan, miksi pitäisi?

Koko valojärjestelmän rakentaminen oli virheinvestointi, noin 200 metrin päässä Kakskerran suuntaan on alikulkutunneli, jonka pitäisi palvella turvallista autotien ylitystä. Liikennesuunnittelijoiden pitäisi keskittyä ratkaisemaan miten kevytliikenne saataisiin käyttämään tätä mahdollisuutta.

Myöskin kyseiseltä alueelta lähtee monta polkua "vinottain" kohti R-kioskia ja näiden polkujen käyttäjät hyppivät autoliikenteen joukossa, eivätkä hyödynnä keltaisia vilkkuvaloja.

Alikulku on kylläkin aivan väärässä paikassa ja se tiedettiin jo sitä suunniteltaessa. Nyt samat liikennesuunnittelijat uhkaavat laittaa liikennevalot kyseiseen risteykseen, elleivät autoilijat pysähdy (eivät olisi ensimmäiset turhat valot Turussa). En usko, että jalankulkijat noudattaisivat punaista valoa, kun eivät sitä muissakaan risteyksissä noudata.
Kriittinen