Lukijoilta

Ensimmäinen omnibussi

Fil. lis. Timo Jalosen kirjoituksen otsikko Turun Sanomissa 9.7. "Ensimmäinen linjabussi ei päässyt koskaan Uudestakaupungista Turkuun", kummastuttaa. Ko. Scheibler-omnibussi pääsi 6.5.1906 Uudestakaupungista Turkuun jopa kolmen matkustajan kera, kuten silloiset lehdet kertoivat.

Sen sijaan ensimmäinen matka Turusta Uuteenkaupungiin ilman matkustajia 11.12.1905 päätyi Kalantiin Kodjalan kylään, missä bussin moottori rikkoutui. Seuraava yritys Uudestakaupungista Turkuun 12.4.1906 keskeytyi taas Kalannissa Vironkallion mäkeen, kun moottorista loppuivat tehot talviolosuhteissa ja oli palattava takaisin Uuteenkaupunkiin. Vasta 6.5.1906 tehty matka onnistui, mutta matkustajien vähäisyyden takia liikettä ei saatu ko. välillä kannattavaksi, joten päädyttiin Turun sisäiseen liikenteeseen.

Jalonen mainitsee myös epäonnistumisen yhdeksi syyksi suurlakon. Suurlakko puhkesi Turussa 31.10.1905 ja ym. omnibussi saapui Turun satamaan höyrylaiva Porthanilla 9.12.1905, jolloin suurlakko oli jo ohitettu. Turun Sanomat kertoi marraskuun lopussa 1905. että asianomainen tehdas ei ole omnibussia voinut lähettää lupaamansa ajan kuluessa.

Uudenkaupungin omnibussi on antanut monenlaista virheellistä tulkintaa, jotka ovat jääneet elämään tiedotusvälineissä vailla todellisuuspohjaa. Aiheesta tehty kirjakin, P. Keskisen Uudenkaupungin onnenbussi, kertoo Johan Stenroosin Raumalla syntyneeksi, bussin omistajana ja saa kunniamaininnan ensimmäisenä tämän alan uranuurtajana Suomessa. Mutta kysymykseni kuuluu: Oliko Johan Lambert Stenroos vain Venäjällä syntynyt autonkuljettaja, joka osui sopivasti Turkuun, kun Uudenkaupungin bussiin haettiin kahta kuljettajaa? Ainakin bussin rahoittajat olivat Uudenkaupungin kauppiaspiireistä.
2Jukka Marttila
Raisio