Lukijoilta

Maaseudulla auto
on välttämätön

Polttoaineveron vähentäminen olisi pois peruspalveluista kirjoitti nimimerkki Peruspalveluiden kannattaja (TS 2.7.). Ihmettelen sitä, mistä kirjoittaja päätteli, että 400 000 Autoliiton vetoomuksen allekirjoittajaa ovat kaikki työttömiä? Toiseksi hänen näkemyksensä mukaan työttömällä ei nähtävästi saa olla edes autoa. Tarkoitan tällä sitä, että on olemassa myös maaseutu, jossa on pitkät välimatkat (jopa 20-30 km) niin lähimpään kauppaan kuin muuallekin.

Kirjoittaja kertoi, että linja-autoyhteydet ovat hyvät. Isommissa kaupungeissa ja kunnissa näin varmaan onkin, mutta täytyy huomauttaa, että kaupungin ulkopuolella on myös elämää - toistaiseksi. Ja siellä linja-autoyhteydet ovat pääasiassa hyvin huonot. Koulujen lukukausien aikaan voi muutama linja-auto kulkea, mutta ei enää niiden loppuessa.

Kyllä työttömälläkin on oma arvonsa yhtä lailla kuin öljyntuottajamaillakin... Jos kirjoittaja puhuu öljyntuottajamaiden oikeudesta elintason nostoon, niin miksi työttömien elintasoon ei saisi kuulua autoa, jota hän voisi hyödyntää sillä tavalla, että pystyy ottamaan vastaan työpaikan vähän kauempaakin. Työhönmenoalue kun on nykyään aika laaja.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mistä kirjoittaja oli päätellyt, että polttoaineveron alentamiskulut otetaan peruspalveluiden piiristä? Onhan täällä muitakin mahdollisuuksia josta säästää. Esimerkiksi kansanedustajien määrän voisi puolittaa eli valittaisiin tulevaisuudessa vain sata edustajaa. Edelleen näiden edustajien palkkaa laskettaisiin. Samalla tavoin voitaisiin säästää lapsilisissä siirtymällä samanlaiseen käytäntöön kuin opintotukien myöntämisessä käytetään. Kyseinen ajatus kävi ilmi samassa lehdessä olleesta kirjoituksesta "vielä lapsilisistä". Ja varmaan säästökohteita löytyy paljon muitakin.

Lopuksi täytyy todeta, että kirjoittajan sopii tulla katsomaan omalle paikkakunnalleni kuinka monta linja-autoa täällä maaseudulla kulkee päivässä.
Seija Leppäjoki
Loimaan kunta