Lukijoilta

Pankitko ahneita?

Tapahtui tässä päivänä muutamana, että allemerkinneelle tuli lappu postin mukana. Tullut rahalähetys. Siinä lapussa selvitettiin, miten pitää toimia saadakseen rahat tilillensä, sekä myös, mitä se milläkin tavoin maksaa. Ilmeni, että soittamalla Leonian palvelunumeroon voi siirrättää rahansa tililleen ja, jos se on Leoniassa, homma maksaa 8 mk. Jos tili on jossain muussa pankissa, vastaavasti 20 mk.

Kysyin, miten se verkkopankista onnistuu ja, että sehän on ilmainen? Ei tietoa, vastasi virkailija, mutta sen hän tiesi, että se maksaa saman 8 mk. Myös hän ehdotti, eikö sitä nyt samantien siirretä. Sanoin, ei siirretä. Kävin Leonian konttorissa nostamassa rahat ja kerroin siellä, että verkkopankin kautta homma hoituu myös, mutta se maksaa. Kassa, jolla asioin, ihmetteli ensin sitä, että onnistuuko se verkkopankissa. Sanoin, kyllä onnistuu, siellä on oma lomake sitä varten, että muuta kuin näpyttelee tiedot sinne, niin asia on selvä. Virkailija ihmetteli myös, miksi verkkopankki maksaa, kun asiakas itse hoitaa rahansiirron. Soittaessaan kyseiseen infonumeroon, hän sai saman vastauksen kuin minäkin eli se maksaa silti.

Jätin verkkopankissa soittopyynnön ja sieltä soitettiin minulle ja selitettiin, että heidän täytyy jotenkin tarkistaa, että siirto on onnistunut ja se maksaa joko 8 tai 20 mk. Mitä, kuka tarkistaa ja miksi, ei minulle siinä keskustelussa selvinnyt, paitsi rahastamisen maku jäi suuhun.

Osuuspankki ryösti ennen joka laskusta, jonka maksoin verkkopalvelimella 3-10 mk ja olin pakotettu lopettamaan tilin siellä.

Leoniasta luvattiin informoida eteenpäin, kun valitin heidän ahneudestaan. Mutta ahneus on ja pysyy. Tässä on kyse periaatteesta.
Markku Laihinen
Turku