Lukijoilta

Pyhänä auki - palvelua vaiko ei?

TS/Sakari Sahlstein<br />Kirjoittajan mielestä asiakkaan henkilökohtainen palvelu on unohtunut tai tehokkuusajattelussa hävinnyt jonnekin.<br />&#160;&#160;&#160;
TS/Sakari Sahlstein
Kirjoittajan mielestä asiakkaan henkilökohtainen palvelu on unohtunut tai tehokkuusajattelussa hävinnyt jonnekin.
   

Sunnuntaiaukioloaikoja koskevassa kirjoittelussa ei ole otettu huomioon myyjän näkökulmaa, joten haluaisin kiinnittää huomiota kaupan kilpailuun, palveluun, turvallisuuteen ja myyjän työolosuhteisiin.

Nykyinen aukioloaikalaki on saatu aikaan suurten kauppaketjujen ehdoilla, pienkauppojen mielipiteitä ei juuri kuultu. Lähipalvelut katoavat, autottomien kaupassa käynti vaikeutuu, palveluiden saatavuus heikkenee. Kilpailtaessa aukioloajoilla pienet palvelukaupat häviävät. Asiakkaiden ostovoima ei myöskään lisäänny aukioloaikoja lisäämällä.

Aukiolojen laajennus ei ole tuonut lisää henkilökuntaa kauppoihin, eikä osa-aikaisille myyjille heidän toimeentulonsa kannalta välttämättömiä lisätunteja ole tullut. Edelleen suurin osa myyjistä tekee 4 - 5 tunnin työpäiviä, joten "pakollinen" sunnuntaityö tuo siihen tietysti pienen lisän.

Työ kaupassa on henkilökunnan vähyyden vuoksi erittäin kiireistä ja stressaavaa, onhan kahdeksan tunnin työstä nykyisin suoriuduttava 4 - 5 tunnissa. Jaksaminen työssä em. syistä on kasvava ongelma, eikä puuttuva työturvallisuus liene niistä vähäisimpiä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Laajennettujen aukioloaikojen myötä myyjän toimenkuva muuttuu helposti turvallisuus- ja vartiointitehtäviksi, eikä siihen oman henkilökohtaisen turvallisuutemme vuoksi tule edes ryhtyä.

Aukiolo- ja pinta-alakilpailu ei ole mielestäni palvelua. Asiakkaan henkilökohtainen palvelu on unohtunut tai tehokkuusajattelussa hävinnyt jonnekin. Asiakas on jo vuosia palvellut itse itsensä, miksi?

"Äänestäminen jaloilla" merkitsee myös kannanottoa palvelutyöpaikkojen säilymisen puolesta. Sinä nainen, - kuluttaja, joka mahdollisesti olet myös äiti; ymmärtänet vapaiden aukioloaikojen tuomat sosiaaliset ongelmat sekä perheessä että yhteiskunnassa.

Haluan mahdollisuuden palvella asiakkaita henkilökohtaisesti. Kiitos hyvästä palvelusta tuottaa mielihyvää kaiken kiireen keskellä. Silloin jaksan kohdata positiivisesti jälleen uuden asiakkaan palvellakseni häntä asiantuntemuksella ja hyvällä osaamisella vieläkin paremmin.

Tietääkseni nykyisen hallituksen ohjelmassa ei ole aukiololain kumoamista. Haluaisin, että näissä puitteissa keskusteltaisiin enemmän palveluista, niiden saatavuudesta sekä kuluttajien todellisista tarpeista, myyjän elämänlaatu huomioon ottaen.

Palvelua kiitos - Tervetuloa uudelleen!
Anneli Tuomola
Myyjä