Lukijoilta

Kirjoittajavieras-kolumni
Mikael Miikkola:
Satamaan tehoa
ja dynaamisuutta

Turun satama on liikelaitos, joka luo toimintaedellytykset ulkomaankaupan piirissä toimiville asiakkailleen. Se tarjoaa kilpailukykyisiä, ensisijaisesti yksikkötavara- ja matkustajaliikenteeseen erikoistuneita satamapalveluita.

Liikenteellisesti satama on paikka missä liikennemuoto vaihtuu. Osa logistista ketjua jolla ymmärretään kaikkia toimintoja jotka vaikuttavat tavaran toimittamiseen määräajassa valmistajalta asiakkaalle.

Näennäisestä yhteistoiminnastaan huolimatta satamat kilpailevat säälimättömästi keskenään. Yllätys ja nopeus ovat tyypillisiä aseita. Raahen satamapäivilläkin selvisi, ettei EU-lobbauksellakaan ole sääntöjä. Projektipäällikkö Tom Joutsia häärää Brysselissä satamajohtaja Tom Luoman lähettiläänä, mutta ainakaan satamalautakuntaan ei ole lentänyt lastuja.

Eri satamilla on poskettomia suunnitelmia, aluepolitiikkaa tehdään väylämaksuilla ja sekin on faktaa, että Tallinnan ja sen ulkosataman Venäjän transitoliikenne on suurempi kuin koko Suomen. Ulkomaankauppa on varsin suhdanneherkkää.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Karsiakseen kustannuksia satamat ovat pitkälti siirtyneet landlord-periaatteeseen: operaattorille luovutetaan vain alue käyttöön. Se vastaa itse kaikista toiminnoistaan ja rakenteistaan. Laiturin ja sen alueen pitää omistaja kunnossa.

Kun Raahen satama teki huomattavia satamasaneerauksia, eivät asukkaat valitelleet - päinvastoin. "Raahen historia on merellistä, se on tuonut yhteistä vaurautta." "Satamaan kuuluvat kilinä ja kolina." "Mehän vain uusimme vanhaa satama-aluetta." Yhteisiä pelisääntöjä ei ole ympäristöasioissakaan. Joillekin satama on kuin hanhenpaska, toisesta päästä musta toisesta valkoinen.

Turun satamalautakunta on herättänyt ihailun kateutta nopealla päätöksenteollaan businessasioissa. Viime kokouksessa se mm. päätti että satamamaksujakin voidaan erityistapauksissa tarkistaa. Kun asiakas menestyy, Turkukin menestyy.

Turun satama tulouttaa vuosittain kaupungille 25,7 miljoonaa markkaa. Välillisesti enemmänkin. Se määräytyy tiettynä prosenttina sataman hallinnoimasta omaisuudesta.

Lisäksi on tehty tuottavia satamainvestointeja. Helsingin sataman käyrät ovat kaartumassa alas mutta satama on viagramme.

Mutta poliittisesti arkaa tarkasteltavaa on: satamassa on 14 nosturia joista neljää käytetään. Niillä ei edes kateta nosturinkuljettajien palkkoja. Satamavalvonnassa on neljä 1+5 miehen ryhmää, jotka erikoisluvalla ovat töissä vuorokauden ja kolme vapaalla. Muissa satamissa toimintoja on sekä yhdistetty että ulkoistettu ja elektroniikkaakin käytetään. Aina pitää olla tilaa kysymyksille, uudelleenarvioinnille.

Ei ole se ja sama ketkä Turun sataman johdossa toimivat. Satamajohtajan tulee olla edustava bisnessmies. Ulospäinsuuntautuva suhdetoimintahenkilö.

Satamalautakunnan on oltava dynaaminen. Liiketaloudellisesti valveutunut ja kokonaisuuksia hahmottava. Joskus tuntuu että poliittiset päättäjät näkevät päällimmäisenä vain oman puolueen jäsenen työllistämisen.

Tuotteen - sataman - on vastattava kuluttajan tarpeita. Menestykseen ei ole oikotietä.

Kirjoittaja on Turun kaupunginvaltuutettu (sit).