Lukijoilta

Kauttakulkuliikenne on syypää

TS/Riitta Salmi<br />Kirjoittaja uskoo, että Helsinginkadun valmistuttua Aninkaistenkadun saastekuormitus vähenee.
TS/Riitta Salmi
Kirjoittaja uskoo, että Helsinginkadun valmistuttua Aninkaistenkadun saastekuormitus vähenee.

Turkulaisessa oli viikolla 18 juttu, jossa ilmanlaaduntyöryhmä suunnitteli ajokieltoa keskustan alueella katalysaattorittomille ja dieselautoille.

Suunnitelmissa ei selvästikään oltu pohdittu, mikä on se todellinen syy Aninkaistenkadun saastekuormiin. Väittäisin, että se on kauttakulkuliikenne. Siispä ennen radikaaleja toimia tulisi odottaa vielä vähän, että Helsinginkatu vie kauttakulkuliikenteen toivottavasti sujuvammalle Helsinginkadulle, pois ydinkeskustasta.

On tietysti helppo ajatella, että katalysaattorittomat autot ja dieselit ovat se suurin syy päästöihin, mutta olisi ehkä sittenkin tarpeen pysähtyä miettimään syvällisemmin asiaa. Jos kaikkien dieselkäyttöisten ajoneuvojen liikennöinti keskustassa kiellettäisiin, siellä eivät liikkuisi bussit ja taksitkin olisivat aika vähissä. No, tämä oli vähän kärjistettyä.

Jos bussit, taksit ja katalysaattori-bensa-autot saavat liikkua kaupungilla ja muilta kielletään pääsy, väitän, ettei saastekuorma vielä radikaalisti putoa. Tämä johtuu siitä, että vielä katukuvassa näkyvät "liian vanhat" bussit saastuttavat sekä vanhentuneen tekniikan että jatkuvan, ja sinänsä luonnollisen, kaupunkiajon ja joutokäynnin takia.

Tietysti raja voidaan vetää autoihin, jotka ovat "vähäpäästöisiä", mutta tällöin olisi vastoin ilmanlaaduntyöryhmän mielipidettä hyväksyttävä myös iso liuta uudempia dieselautojakin.

Vähäpäästöisyys on kuitenkin jäänyt minulle vähän arvoitukselliseksi. Käytännössä se tarkoittaa katalysaattorivarustusta. Kuitenkin olen sitä mieltä, että katalysaattoripakko on valtion lanseeraama itseisarvo, jota ei läheskään aina tarvita, sillä vanhempikin auto voi kunnossa ollessaan alittaa katalysaattoriautoille asetetut päästörajat.
Turbo Intercooler