Lukijoilta

Jumalan laki
tuomitsee oikein

Nimimerkin taakse kätkeytyvä Lapsi (TS 22.4.) arvostelee taitamattomasti Tuula Okkolan (TS 20.4.) perusteltua kirjoitusta, jossa kannetaan huolta kirkon tilasta Kylliäis-kohuun liittyen. Ei Helsingin piispakaan Kylliäisen tyhmiä oppeja hyväksy. Sen hän on selvästi sanonut Kotimaa-lehdessä. Hän ei vain tahtonut asettua lakimiehensä rinnalle tuomiokapitulinsa enemmistöä vastaan.

Pinnallisuutensa nimimerkki kätkee väitteeseen; ettei Jeesus olekaan ainoa totuus. Niin Uusi testamentti kuitenkin kokonaisuudessaan opettaa pikku Raamatusta alkaen (Joh 3:16). Me syntiset saamme ja meidän tulee kääntyä Jumalan puoleen, joka Jeesuksen Golgata-työssä on ilmoittanut rakkautensa ja lunastusarmonsa, kuten Okkola kauniisti sanoo. Mitenkä avoin kutsu Jeesuksen yhteyteen voisi olla suvaitsemattomuutta?

Jeesuksen ainutlaatuisuutta ei kumoa hänen monet tärkeät eettiset opetuksensa. Jeesuksen opettama laupias Samarialainen on jokaiselle hieno kannustin lähimmäisen palvelemiseen.

Mutta mitä tarkoittaa nimimerkin maininta, että me rakkaudellamme voimme pestä Jeesuksen jalat joka päivä? Raamattu sen sijaan kertoo Jeesuksen pesseen opetuslastensa jalat (Joh.13). Me jatkamme tätä palvelua, kun palvelemme toinen toistamme.

Nimimerkin käyttämä otsikko (Matt.7:1) jo johtaa lukijan harhaan. Eihän Jeesus siinä kiellä Jumalan lain tuomiota. Hän vain torjuu meidän ihmisten summittaisen toistemme arvostelun. Jumalan laki, kuten juuri Vuorisaarna osoittaa, tuomitsee oikein. Tähän lain oikeaan tuomioon Jeesus on tuonut anteeksiantamuksen ja sen mukana uuden elämän siunauksen.

Papin vaimo