Lukijoilta

Koulukiusaamiseen puututtava
heti ja kaikin keinoin

Koulukiusattu tappoi itsensä, Koulutoveria pahoinpideltiin julmasti tunnilla, Kiusaajat videoivat kidutuksen koulussa.

Kuulostaako tutulta? Tai jopa tuntuuko tutulta? Ihmettelen syvästi jos ei, koska tämä on jo niin tuttu aihe, ettemme enää edes jaksa ajatella sitä.

Mutta se on väärin. Emme saisi sulkea silmiämme ja kuvitella että ongelma häviäisi noin vain itsestään. On hyvä, että siitä osataan jo puhua, mutta pelkkä puhuminen ei auta. Mikä on vialla, kun ongelma on jo tiedostettu, mutta asialle ei tehdä mitään?

Kouluissa tuntuu vallitsevan nykyään viidakonlaki - vain vahvimmat jäävät eloon. Ja valitettavasti samaa mieltä tuntuu olevan moni opettaja. Miksi opettajat eivät osaa puuttua asiaan? Vai pelkäävätkö he ehkä myös omasta puolestaan? Nimittäin nykyään koulukiusaaminen ei koske vain oppilaita vaan myös opettajia, joten heidän pelkonsa on aivan ymmärrettävää. Harmi vain, että osa oppilaista joutuu kärsimään heidän kustannuksellaan.

Jotta koulukiusaaminen saataisiin luokassa tai ryhmässä hallintaan, pitäisi ensin löytää todelliset kiusaajat. Entisessä luokassani siinä ei onnistuttu. Luokkaa ei mietitty kokonaisuutena, vaan syytä etsittiin yksittäisistä oppilaista. Harvoin asia kuitenkaan on niin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Usein todellinen kiusaajaporukka on ikään kuin piilossa, se koostuu suosittujen ja menestyvien oppilaiden ryhmästä jota sekä opettajat että oppilaat ihannoivat. Itse he eivät varsinaisina kiusaajina toimi, vaan manipuloivat toiset oppilaat kiusattuja vastaan (jotka usein ovat ns. nörttejä tai normista poikkeavia persoonia) ja katsovat itse asiaa vierestä, kuten omassa yläasteen luokassani kävi.

Ryhmähenki on siis kaiken a ja o. Tuollainen muutamasta henkilöstä koostuvat valtaryhmittymät pitäisi saada kitketyksi jo ala-asteella pois. Opetusryhmiä pitäisi pienentää ( joka säästöjen takia on kuitenkin melkein mahdotonta), jotta oppilaat kunnolla tutustuisivat toisiinsa, mikä 40 oppilaan luokassa on vaikeata. Yhteisiä tilaisuuksia, luokkaretkiä ja leirikoulujen toimintaa pitäisi lisätä. Luokan yhdessäolo muuallakin kuin pelkästään koulussa voi saada ihmeitä aikaan.

Jos projektit onnistuvat hyvin tuloksena voi olla tasavertainen luokka jossa kukaan ei nouse toisen yläpuolelle jolloin kukaan ei myöskään jää toisten alapuolelle.

Heikki Hölttä
Opiskelija