Lukijoilta

Liikennekulttuuria Turkuunkin

Markku Hiltunen<br />Hämeenkadulta kääntymistä vasemmalle ylös Kaskenmäkeen ei ole erikseen kielletty niin sinne yrite tään, vaikka ryhmittymismerkit eivät lupaa annakaan. Turun huonosta liikennekulttuurista kirjoittavasta tapa on yleinen muuallakin kaupungissa.
Markku Hiltunen
Hämeenkadulta kääntymistä vasemmalle ylös Kaskenmäkeen ei ole erikseen kielletty niin sinne yrite tään, vaikka ryhmittymismerkit eivät lupaa annakaan. Turun huonosta liikennekulttuurista kirjoittavasta tapa on yleinen muuallakin kaupungissa.

Kylläpäs vitsin murjaisi sekin artikkelin kirjoittaja, joka oli sitä mieltä, että Helsingintie ruuhkauttaa liikenteen Turussa. No, ehkä osaltaan sekin, mutta varsinainen kukkanen Turun liikenteessä on kuitenkin aivan muualla.

Miksi ihmeessä Itäinen Rantakatu ja Linnankatu ovat muka 2+2 kaistaisia, toinen kaista kun on enemmän tai vähemmän pysäköityjen autojen käytössä. Linnankatu esimerkiksi vetäisi todella hyvin jos olisi koko leveydeltään käytössä Puistokadulta satamaan. Nyt siellä on asukaspysäköintiä, tunnin pysäköintiä, jne.

Se pysäköidäänkö auto vartiksi tai kahdeksaksi tunniksi ei muuta asiaa, lopputulos on kuitenkin se, että käytössä on vain yksi kaista ja kun autot poukkoilevat kaistalta toiselle väistellen näitä pysäköityjä autoja syntyy turhia vaaratilanteita, varsinkin kun Linnankadulta käännytään ahkerasti vasempaan ja oikeaan.

Tässä onkin Turun liikenteen toinen kukkanen; ruuhka-aika ja vasemmalle kääntyjät. Turkulaiselle autoilijalle ei näköjään tule mieleenkään, että voisi kiertää korttelin ja päästä ajamaan suoraan sinne mihin on menossa - eihän toki. Kun Minä kerran olen kääntymässä vasemmalle, Minä odotan ensimmäisenä valoissa, panen vilkun päälle kun valot vaihtuvat vihreälle ja nautin kun kaksikymmentä autoa takanani odottavat - niinhän Minäkin joudun tekemään - Minä sentään pääsen punaisten vaihduttua kääntymään, toiset saavat odottaa vielä seuraavaa vihreää valoa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Milloinkohan Turku laskee itsensä sen verran sivistyneeksi ja liikenteellisesti vilkkaaksi kaupungiksi, että ottaa käyttöön saman käytännön kuin esimerkiksi Helsingissä ja Tampereella on ollut jo pitkään: ruuhka-aikoina ei vasemmalle käännytä ilman, että on oma kaista ja kääntyville valot. Tätä voisi Turussakin hyvin noudattaa, kenellekään ei tulisi kohtuuttoman pitkiä kiertoajeluita sen takia, että ei pääse kääntymään ja liikenne kulkisi huomattavasti joustavammin.

Turussa tapahtuu liian usein sitä, että ollaan kääntymässä vasemmalle (esim. Kaskenmäkeen) huomioimatta sitä, että liikennemerkissä ei ole vasemmalle kääntymistä - mutta kun sitä ei ole erikseen kiellettykään niin ei kun sinne vaan.

Tiedän, että joku vastaa tähän miten liikennettä keskustassa täytyisi vähentää jne. Mutta autot ovat kuitenkin tulleet Turkuunkin jäädäkseen ja kaikkien osapuolien yhteinen etu on saada liikenne sujumaan mahdollisimman sujuvasti.

Parkkihallit ja parkkiluolat ovat yksi aivan hyvä ratkaisu - mikäli sillä saadaan autot pois katujen varsilta liikennettä tukkimasta. Mikäli niitä suunnitellaan vain lyhytaikaiseen pysäköintiin kuten tähän asti, ne ovat mielestäni turhia. Niiden käyttöaste ja ympäristövaikutukset tulevat olemaan vähäisiä.

Järkeä liikenteeseen