Lukijoilta

Junaturmat aikataululaskennan tuloksia!

Aivan alkuun esitän surunvalitteluni ja osanottoni Jyväskylän junaonnettomuudessa loukkaantuneille ja turmassa kuolleiden omaisille. Tällainen tapaus saa aina ajatukset liikkeelle liikenneturvallisuudesta.

Toimin Autoliiton Varsinais-Suomen piirissä piirinjohtajana niin sanotusti oman toimen ohella. Suuronnettomuus Jyväskylässä sai kynän toimimaan, koska olin itse helmikuun 6. päivänä samalla junavuorolla matkalla Turusta Joensuuhun. Olimme silloinkin aikataulusta myöhässä lähes puoli tuntia. Tampereelta lähdettäessä oli vauhti silloinkin sitä luokkaa, että myöhästyminen oli saatava kurotuksi umpeen ennen Jyväskylää. Näin tapahtuikin hyvin pitkälti ja ilman onnettomuutta.

Kun nyt muistelen matkaani helmikuun alkupuolella ja tätä onnettomuusvuoroa Turku-Pieksämäki, tulee mieleen raamatullinen sanonta turha on taistella tutkainta vastaan. Tarkoittaa sitä, että onko oikein laatia aikataulut ja nopeudet sellaisiksi, että niiden noudattamiseen tarvitaan riskirajojen ylittämistä. Ymmärrän hyvin junankuljettajaa, kun saa tehtäväkseen suuren määrän matkustajia vietäväksi lähtöpisteestä määränpäähän. Tunnollisena työntekijänä isännälle ja matkustajille hän tekee parhaansa. Mutta sitten tulee vastaan tekniikan yläraja. Suorituskyky joutuu koetukselle. Sattuu vahinko ja tulee onnettomuus.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Aikataulujen tiukkuudesta kyseisellä välillä Joensuu-Turku on mainittava, että myös matkustaja on paniikissa, koska vaihtoaikaa on vain 4 minuuttia ja koska matka, esimerkiksi Tampereen asemalla laiturista 5 laituriin 2 Turun junaan tunnelin kautta, on melkoinen. Väitän, että vähäinenkin liikuntavamma aiheuttaa vaihdon epäonnistumisen.

Mitä voidaan tehdä onnettomuuden ehkäisemiseksi?

Yksityisautoilun saralla koulutetaan kuljettajia ennakoivan ajon kuljettajiksi ennakoimaan mahdolliset onnettomuudet, ja jos sellainen sattuu minimoimaan tapahtuva onnettomuus. Näin varmaan tapahtuu myös VR-yhtiössä. Mutta kuka laatii aikataulut? Entisajan pysähtymisajat asemilla ovat menneitä. Nyt panostetaan nopeuteen. Onko tekniikka jäljessä joukkoliikenteen osalta? Tekniikka ja kalusto eivät sovellu näille nopeuksille ja aikatauluille.

Tutkijalautakunta tekee aikanaan raporttinsa, jossa syy tai syyt todetaan Jyväskylän onnettomuuteen. On kuitenkin selvää, että velvoitteet aikataulussa pysymiseen ovat pakottaneet junankuljettajan pyrkimään suorituksen äärirajoille, niin tekniikan kuin psyykenkin kohdalla.

Teuvo Rauhanen
piirinjohtaja
Autoliitto ry
Varsinais-Suomen piiri