Estonian onnettomuus

Estonialla hukkui yli 800 ihmistä – Mitä kohtalokkaana yönä 25 vuotta sitten tapahtui?

Tallinnasta Tukholmaan matkalla ollut M/S Estonia upposi 28. syyskuuta vuonna 1994. Laivan 989 matkustajasta vain 137 pelastui.

Veikko Wahlroos
Estonian keulavisiiri irtosi myrskyssä liitoksistaan ja repi auki rampin. Laivan avoimesta keulasta pääsi virtaamaan vettä autokannelle, ja laiva kallistui nopeasti.
Estonian keulavisiiri irtosi myrskyssä liitoksistaan ja repi auki rampin. Laivan avoimesta keulasta pääsi virtaamaan vettä autokannelle, ja laiva kallistui nopeasti.

Anna Kilponen

Tiistai-iltana 27.9.1994 kello 19.15 ruotsalais-virolaisessa omistuksessa oleva autolautta M/S Estonia lähtee vartin myöhässä Tallinnasta kohti Tukholmaa.

Nopeutta sillä on aluksi 19 solmua, mutta tuulen voimistuessa avomerellä se hidastaa matkanopeuttaan 14 solmuun.

Puolen yön aikaan Itämerellä riehuu syysmyrsky. Tuuli puhaltaa puuskissa suurimmillaan 25 metrin sekuntivauhtia ja nostattaa paikoin jopa viisimetrisiä aaltoja.

28. syyskuuta kello 0.55: Laiva törmää suureen aaltoon. Autokannelta kuuluu metallinen paukahdus. Laiva heilahtaa. Vahtimatruusi käy tarkastuskierroksella, mutta ei huomaa mitään poikkeavaa.

Epätavallinen kolina jatkuu. Matkustajat ja henkilökunta raportoivat epäilyttävistä äänistä päällystölle.

Kello 01.15: Kuuluu lisää kolahtelua. Laivan keulavisiiri irtoaa liitoksistaan ja repii auki rampin. Laivan avoimesta keulasta autokannelle pääsee virtaamaan vettä, ja ihmiset rynnivät ylös pelastuskannelle. Osa seisoo hämmentyneinä käytävillä.

Laivaa yritetään kääntää vasemmalle. Se on kohtalokas virhe. Laiva alkaa kallistua nopeasti oikealle kyljelleen.

Kello 01.20: Laivan koneet sammuvat. Vettä yritetään pumpata laivasta. Pumput eivät toimi. Hiljainen naisääni tiedottaa matkustajille ja miehistölle hälytyksestä.

Kello 01.22: Laivalta lähetetään ensimmäinen hätäkutsu.

– Silja Europa, Viking, Estonia! Mayday, mayday!

Parin minuutin kuluttua tulee toinen.

Hätäkutsu kuullaan VHF-radion kansainvälisellä hätä- ja kutsukanavalla 16. Silja Europa vastaa siihen ja nauhoittaa hätäkutsun.

– Haloo, puhutko sä suomea? Meillä on nyt täällä ongelma, on paha kallistuma oikealle puolelle. Uskon, että pari-kolmekymmentä astetta. Voisitko sä tulla apuun ja pyytää myös Viking Linen apuun? sanoo Estonian miehistöön kuuluva mies hätäkutsunauhoitteella.

Europalta kysytään laivan sijaintia, mutta mies ei osaa vastata. Yhteys katkeaa.

Kello 01.25: Mies viestii tarkat koordinaatit. Ennen radiokanavan hiljenemistä hän toteaa:

– Todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä.

Se on viimeinen viesti laivalta.

Useampi laiva on jo matkalla kohti Utön edustalla olevaa onnettomuuspaikkaa.

Kaikki tapahtuu nopeasti. Miehistö ei ehdi laskea pelastusveneitä, mutta matkustajat yrittävät irrotella niitä ja pelastuslauttoja. Laivan kallistumisen ja myrskyn vuoksi se ei onnistu. Myös pelastuslauttoja on hankala laskea mereen.

Arviolta 300 matkustajaa on selvinnyt kannelle saakka, loput ovat jääneet laivaan loukkuun. Ihmiset hyppäävät lautoille ja mereen, osa tempautuu sinne aaltojen mukana kallistuneen laivan kyljeltä.

Vesi on vain hieman yli kymmenasteista. Hyisessä meressä ei ilman suojavarusteita selviä tuntiakaan.

Veikko Wahlroos
Estonian uhreista löydettiin vain osa. Noin 750 heistä jäi merihautaan. Rajavartiolaitos kertoi tiistaina, että Saksan lipun alla purjehtineen sukellustukialuksen epäillään rikkoneen maanantaina hautarauhaa.
Estonian uhreista löydettiin vain osa. Noin 750 heistä jäi merihautaan. Rajavartiolaitos kertoi tiistaina, että Saksan lipun alla purjehtineen sukellustukialuksen epäillään rikkoneen maanantaina hautarauhaa.

Kello 01.50: Estonia vajoaa perä edellä Itämeren aaltoihin. Viiden minuutin kuluessa se on jo kadonnut laivojen tutkista.

Kello 02.12: Paikalle saapuu ensimmäisenä Viking Mariella. Vain osa ihmisistä saadaan nostettua pelastuslautoilta laivaan. Osa ei enää kykene nousemaan itse, mutta myös kova aallokko häiritsee pelastustöitä. On odotettava helikoptereita.

Noin tunnin päästä saapuu Suomen rajavartiolaitoksen helikopteri.

Myöhemmin aamuyöllä paikalla on jo kymmenkunta alusta ja neljä helikopteria, joista yksi on Suomesta ja kolme Ruotsista. Saapuvaksi odotetaan vielä viittä ruotsalaiskopteria.

Viimeiset elonjääneet saadaan pelastettua kello yhdeksän aikaan aamulla. Aamun uutiset kertovat karua tarinaa Suomen lähivesien kaikkien aikojen suurimmasta merionnettomuudesta.

Samaan aikaan laivaterminaalit Viron Tallinnassa ja Ruotsin Tukholmassa täyttyvät järkyttyneistä ja epätietoisista omaisista.

Aluksen 989 matkustajasta ja miehistön jäsenestä menehtyi 852. Heistä suurin osa oli Ruotsin ja Viron kansalaisia. Suomen kansalaisia kuoli kymmenen. Estonialta pelastuneista 137 ihmisestä kolme on suomalaisia.

Estonian hylky lepää meren pohjassa noin 40 kilometriä Utön saaresta eteläkaakkoon. Yli 750:tä uhria ei koskaan löydetty.

Lähteet: Ylen arkisto, Onnettomuustutkintakeskuksen Estonia-loppuraportti.

Juttua muokattu klo 11.27. Aiemmin jutussa kerrottiin, että M/S Estonia lähtee vartin myöhässä Tukholmasta kohti Tallinnaa, Estonia lähti Tallinnasta kohti Tukholmaa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
S.F.
Todistusaineisto meren kätköissä
 "Mitä kohtalokkaana yönä 25 vuotta sitten tapahtui?"
- kaikkea ei voi tietää, kun hylky päätettiin jättää nostamatta. Typerä päätös, kertakaikkiaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Todistusaineisto meren kätköissä
S.F. tuumii: "kaikkea ei voi tietää, kun hylky päätettiin jättää nostamatta. Typerä päätös, kertakaikkiaan."

Omaan työuraan kuului jossain vaiheessa myös suurten nostojen suunnittelu ja tarvittavien vahvistusten suunnittelu.
Kokonaisen laivan nostaminen tuosta syvyydestä on käsittämättömän suuri ja vaikea toimenpide.
Keulavisiirihän oli jo löydetty ja itse hylystä päästiin hyvin tutkimaan visiirin kiinnityskohdat.

Kun S.F. pitää päätöstä typeränä niin pitää miettiä kuka päätöksen teki. Laivahan ei ollut suomalainen, eikä se uponnut Suomen aluevesillä. Olisikohan nosto sitten ollut virolaisten asia, ja tietysti myös heidän maksettava.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Eläkevaari
Vastaus
Laiva upposi. Yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen vastaus yksinkertaiseen kysymykseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
PeterPan
Vast: Vastaus
Tähän ei ole paljoa lisättävää. Ajettiin aikataulusta myöhässä kovassa myrskyssä liian kovaa vauhtia. Mitään räjähdyksiä ei ollut: keulavisiirin repeytyminen irti rampista riittää autokansien kaiuissa antamaan mielikuvan ties kuinka monista räjähdyksistä ja metelin on täytynyt olla melko moinen. Tämän ymmärtää kaikki telakoilla teräslevyistä tehtyjen laivojen parissa työskennelleet. Mitään salaliittoja ei ollut, ei liioin mitään tietoja kontillisista salamatkustajia y,m.s. Salaliittoteorioitten mukaan amerikkalaiset eivät milloinkaan ole käyneet kuussa - eikä toisen teorian mukaan kuuta edes ole olemassa. Jo Jarkko Laine kirjoitti 1960-luvulla, että kuu on bluffia: se on vain pala juustoa, jonka joku on paiskannut taivaalle. Tämä näistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »