Ilmastokriisi uhkaa, mutta päästöt Suomessa eivät laske – ja kiertotalouskin jumittaa

Ilmastotietoisuus ja poliittiset julistukset eivät enää – tai vielä – näy tilastoissa. Viime vuosina päästöt ovat laskeneet oikeastaan vain päästökauppa-aloilla. Kiertotalous jumittaa, ja viime vuonna Suomen päästöt jopa kasvoivat.

Pekka Aho
Kotitalouksien kulutus: Päästöt ovat kasvaneet tällä vuosituhannella 12 prosenttia.
Kotitalouksien kulutus: Päästöt ovat kasvaneet tällä vuosituhannella 12 prosenttia.

Jami Jokinen

Kansalaisten ilmastohuoli ja poliittiset julistukset eivät ole kääntäneet päästöjä laskuun. Sen sijaan Suomi näyttää uskovan metsien hiilinielun kaikkivoipaisuuteen.

Väitettä voi pitää prov...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk maksutta.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vastaa
Mietiskelijä
Ei koko totuus
Juuri toissapäivänä luin seuraavan uutisen:
"Vielä 2006 uusien henkilöautojen keskimääräinen päästötaso oli 179,3 g/km. Näin ollen 12 vuodessa uusien autojen päästöt ovat laskeneet peräti 61,9 g/km, eli niissä on yli kolmannes parannusta. Tätä suoritusta ei pitäisi tavallisen kansan arkiautoilua ja valintoja kritisoitaessa unohtaa.
Suomalaistulos tarkoittaa, että yhden keskivertoauton iän aikana lähes 35 prosenttia päästötasosta on saatu leikattua pois. Harvalla, jos millään muulla päästösektorilla on nähty yhtä positiivista kehitystä."
Tästä jutusta on tämä puoli kokonaan unohtunut. Ainoa sektori Suomessa, jonka päästöjä on todellisuudessa vähennetty on henkilöautot. Sekin veroporkkanalla/-raipalla. Valitettavasti henkilöautojen CO2 päästöt ovat vain 8% kokonais- CO2-päästöistä Suomessa. Säästetään vaikutuksia ajatellen aivan väärässä paikassa, jos ihmiset pakotetaan vaihtamaan sähköautoihin verotuksen toimenpitein. On muistettava, että se sähköautoon ennenaikaisesti vaihtava antaa rahansa ulkomaiselle autotehtaalle joka osaltaan vähentää kotimaan kysyntää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Ei koko totuus
Kaikilla ihmisillä ei ole Suomessa uusia autoja. Siksi tämmöinen vertailu on turhan päiväinen ja vääristelevä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tepa
Vast: Ei koko totuus
Se on juuri näin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Ei koko totuus
Uuden auton valmistaminen tuottaa CO2-päästöjä yhtä paljon kuin 70000-100000 km ajaminen. Vanhan auton käyttäminen elinikänsä loppuun on paras ympäristöteko.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Suomessa on liikaa perussuomalaisia
Nämä tulokset ei ole kovinkaan hämmästyttäviä, sillä vaalitulosten perusteella lähes puolet suomalaisista vähät välittää koko ilmastonmuutoksesta. Tähän ryhmään pitää laskea PS:n, Kepun ja Kokoomuksen kannattajat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Suomessa on liikaa perussuomalaisia
Väitteesi on taas ilman totuuspohjaa. Perussuomalaiset välittävät, mutta kannattavat eri keinoja asian ratkaisemiseksi kuin vihreät. Perussuomalaisten (suurimman osan) mielestä päästöjä pitää leikata sieltä mistä se on kustannustehokkainta, vihreiden mielestä ainoa tapa on karsia suomalaisten ja eurooppalaisten elintasosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
tjl57
Vast: Suomessa on liikaa perussuomalaisia
Suomessa on liikaa todellisuuden tajunsa kadottaneita vihreitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Suomessa on liikaa perussuomalaisia
Ai niin. Voisiko Mankala toimittaa vastaavat prosentit niistä maista, joita hän pitää Suomea parempana? Kuinka suuri osa piittaa ilmastosta esimerkiksi Irakissa, Somaliassa tai Gambiassa? Käsittääkseni Mankalan mielestä Suomi paranee rajoittamattomalla maahanmuutolla kehitysmaista ja myös ilmastonmuutos loppuu sillä tavoin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Suomessa on liikaa perussuomalaisia
Taas meni kommentaattoreilla herneet nenään. Tässä artikkelissa kerrottiin kuinka Suomessa ilmastopäästöt vain kasvavat entisestään. Totta helvatassa niitä pitää leikata Suomessa eikä pelkästään Gambiassa tai Somaliassa. Maahanmuutto ei muuten Suomessa ole mikään ongelma: Suomi on vastaanottanut vain 0,3 promillea maailman pakolaisista. Mutta miten se liittyy puheena olevan ilmastonmuutoksen torjuntaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ajattelija
Voisiko??
Voisiko maatalous tuki järjestelmän uusia niin että pinta-alalla ei olisi vaikutusta tuen määrään vaan tuoton mukaan saisi tukea? Eli mitä enemmän tuotat sen paremmat tuet saat? Näin ollen ei välttämättä tarttis raivata uutta peltoa vaan olisi myös kannattavaa huolehtia pellon kasvukunnosta. Ei läheskään kaikki viljelijät varmasti ajattele näin mutta on myös nähtävissä näennäis viljelijöitä joiden pellot kylvetään ja puidaan mahdollisimimman pienin ponnisteluin.
Autoilua ei pysty vähentämään maaseudulla oikein mitenkään kun tuo julkinen liikenne ei kulje. Kun taas kaupungeissa siirrytään isoihin automarketteihin jotka ovat kaupunkien laidoilla joihin melkein kaikki menevät autolla ja keskustat näivettyy. Puretaan vanhaa rakennusta kehityksen tieltä ja tehdään uutta laadun ollessa niin ja näin. Eli työllisyyttä tarvitaan mutta voitaisiinko alkaa taas tekemään rakennuksia jotka kestää yli sata vuotta eikä kolmekymmentä vuotta?
Lentomatkustus lisääntyy ja siitä taitaa olla aniharva valmis luopumaan?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »