Puheenvuoro: Sähköauton latauspisteet kuuluvat työpaikoille ja taloyhtiöihin – hinta ei ole enää ylivertainen este

Suomen ilmastotavoitteet on mahdollista saavuttaa linjattua nopeammin. Ratkaisevaa on ajoneuvokannan uudistaminen nykyistä paremmaksi ympäristölle ottamalla käyttöön kaasu- ja sähköautoja. VTT:n asiantuntija Mikko Pihlatie kehottaa siirtymään puheista toimiin. Hän listaa puheenvuorossaan olemassa olevia käytännön keinoja keventää päästökuormitusta.

Jori Liimatainen
Kaasuauto on valmis ratkaisu käyttöön, kun halutaan puhtaampaa autoilua. Kuvan kaasuauto oli autokauppias Deniz Söderströmin huomassa Turun satamassa.
Kaasuauto on valmis ratkaisu käyttöön, kun halutaan puhtaampaa autoilua. Kuvan kaasuauto oli autokauppias Deniz Söderströmin huomassa Turun satamassa.

Mikko Pihlatie

Vuosi sitten Suomen energia- ja ilmastostrategiassa asetettiin tavoitteeksi 250 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä. Helmikuussa valmistuneen selvityksen perusteella vaikuttaa siltä, että tavoitteet on mahdollista saavuttaa nykyisin olemassa olevilla toimilla.

Ilmastomielessä nämä ovat oikeastaan vielä vaatimattomia lukuja. Potentiaalia on paljon enempään. On luontevaa aloittaa kustannustehokkaista tapauksista.

Tarkastelimme vaihtoehtoja kehityksen nopeuttamiseksi mallintamalla autokannan muutoksia eri skenaarioissa. Ottamalla käyttöön edistämistoimia on mahdollista saavuttaa asetettuja tavoitteita merkittävästi suurempi, vähintään kaksinkertainen sähköautojen ja ladattavien hybridien kanta vuoteen 2030 mennessä.

Saatavuus ja hankintahinta eivät tällä hetkellä estä kaasuauton hankkimista. Tärkeintä onkin jatkaa tankkausverkoston laajentamista.

Alueilla, joilla kaasua on saatavissa, kaasuauton hankintaa ei ole mitään syytä lykätä, sillä kaasuauto on valmis ratkaisu päästöjen kustannustehokkaaseen vähentämiseen. Tällä rintamalla myös tapahtuu. Viime vuonna Energiaviraston kanavoimista liikenteen infrastruktuurituen avustuksista 90 prosenttia kohdistui kaasutankkausasemiin.

Tehokas tapa kasvattaa käytettyjen sähkö- ja kaasuautojen markkinaa olisi tukea yritysten autohankinnoissa vähäpäästöisiä vaihtoehtoja, vaikkapa autoetuautojen verotusarvon kautta.

Sähköautojen lataamista työpaikoilla tulisi edistää ja mahdollistaa yhä useammalle sähköauton hankkiminen työmatka-ajoon. Vapaalla autoedulla hankittavissa ladattavissa hybrideissä on hyvä muistaa lataamiseen kannustaminen. Näissä autoissa kotilatausasema voisi olla laskettavissa auton vakiovarusteeksi.

Halvin ja mukavin tapa ladata oma sähköauto on kotona vaikka yön aikana.

Syksyllä 2018 Kiinteistöliiton korjausrakennusbarometrin kyselyssä viidesosa taloyhtiöistä ilmoitti suunnittelevansa latauspisteiden rakentamista vuosina 2018–2021. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää jo taloyhtiöille avustusta latauspisteiden edellyttämiin, kiinteistöjen sähköjärjestelmiin kohdistuviin muutoksiin.

Sähköautojen markkinaosuuden kasvun suurimpia esteitä ovat autojen korkeat hankintahinnat, toistaiseksi kapea mallivalikoima ja kotilatauksen toteuttamisen haasteet taloyhtiöissä.

Vaikka täyssähköautojen mallivalikoima onkin vielä rajallinen, nykymalliston ominaisuudet sopisivat jo nyt useiden kotitalouksien käyttöön. Paljon ajaville ja ammattikäyttöön sähköauto voi olla taloudellisesti kilpailukykyinen. Viestintä ja markkinointi ovat tehokkaita keinoja edistää nykyisten sähköautomallien kysyntää. Vuoteen 2025 mennessä markkinoille odotetaan yli 200:aa uutta sähköautomallia.

Samalla, kun keskustellaan sähköautojen hankinnan tuista ja verotuksen rakenteesta ja ennakoidaan sähköautojen hankintahinnan putoavan, on nähtävissä merkkejä siitä, että edes nykytilanteessa autoteollisuus ei pysty tuottamaan kysyntää vastaavaa määrää ajoneuvoja markkinoille. Jos sähköautojen tuotanto kehittyy pullonkaulaksi, ei edistämistoimien vaikuttavuus välttämättä yllä toivotulle tasolle.

Ilmastotavoitteista puhutaan paljon, mutta miten siirtyä puheista tekoihin?

Kaupunkiseuduilla julkinen sektori voi osoittautua lähivuosina tärkeäksi pelinavaajaksi liikenteen murroksessa. Kaupunkien bussiliikenteen sähköistyksen ratkaisut ovat jo pitkälti olemassa, ja pääkaupunkiseudun HSL suurimpana toimijana näyttää selvästi tietä tulevaan.

Nippu hyviä kysymyksiä ansaitsee tulla vastatuksi.

Milloin kaupunkikeskustoihin vaaditaan päästötön ja meluton jakeluliikenne? Millä perusteilla kaupungit, muut julkiset toimijat ja yritykset hankkivat ajoneuvo- ja kuljetuskalustonsa? Miten liikenteen resursseja voitaisiin parhaiten jakaa ja edistää yhteiskäyttöä? Kuinka nopeasti laaja sähköauton latausvalmius yleistyy uudis- ja korjausrakentamisessa?

Valtion osalta mittariksi sopii valmius ja halu latauslaitteiden toteuttamiseen julkishallinnon Senaatti-kiinteistöissä asioiville. On aika siirtyä visioista tekoihin, ratkaisuja kyllä löytyy.

Kirjoittaja on tutkimustiimin päällikkö teknologian tutkimuskeskus VTT:ssä.

"Saatavuus ja hankintahinta eivät tällä hetkellä estä kaasuauton hankkimista. Tärkeintä onkin jatkaa tankkausverkoston laajentamista."

Mikko Pihlatie on tutkimustiimin päällikkö VTT:ssä.
Mikko Pihlatie on tutkimustiimin päällikkö VTT:ssä.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Urpo Örvelö
Sähköautoissa on komiikkaa
Vuosia on puhuttu sähköautoilusta, mutta maassa ei ole edes kattavaa pikalatausasemien verkostoakaan, että sähköauto soveltuisi pitkään matka-ajoon.
Tavallisen latauksen pitkä kesto rajoittaa niiden käytön vain kaupunkeihin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sähköautoissa on komiikkaa
Tuo on totta että pikalatausasemien verkko ei ole vielä kovin laaja.
Mutta toisaalta kun itse ajan keskimäärin alle nelisen kymmentä kilometriä päivässä niin ei sitä autoa kovin usein tarvitse ladata. Ihan tavallisesta kodin pistorasiasta latautuu yön aikana reippaasti enemmänkin kuin päivässä kuluu.

Mutta se komiikka. Olisikohan siinä komiikkaa että useat kauppakeskukset houkuttelevat maksukykyisiä asiakkaita ilmaisella latauksella. Itse käytän tuota mahdollisuutta hyväkseni, polttomoottorikiivailijat eivät.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »