Nyt puhuu isoon ketjukolariin joutunut bussinkuljettaja, jonka toiminta pelasti ihmishenkiä

Jorma Ollilan ammattikuljettajan otteet estivät hengenmenetykset maaliskuussa 29 auton ketjukolarissa valtatie 4:llä. Ollilan mielestä ihmisten ajattelemattomuus ja itsekkyys ovat lisääntyneet liikenteessä. Hän ihmettelee olemattomia turvavälejä ja kysyy, eikö niitä voisi tarkkailla kesäkuussa käyttöön otettavilla uusilla peltipoliiseilla.

Jorma Ollila näkee autonsa ikkunasta ihmisten keskittyvän nykyään muuhun kuin ajamiseen ja liikenteen seuraamiseen. "Siellä meikataan, räplätään puhelimia ja syödään eväitä."
Jorma Ollila näkee autonsa ikkunasta ihmisten keskittyvän nykyään muuhun kuin ajamiseen ja liikenteen seuraamiseen. "Siellä meikataan, räplätään puhelimia ja syödään eväitä."

Maria Pöyskö

Maaliskuisena maanantaiaamuna linja-autonkuljettaja Jorma Ollila ajeli nelostiellä tuttua OTP-Travelin liikennöimää reittiä Tyrnävältä kohti Oulua. Kauppakeskus Zeppelinin kohdalla sää muu...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vastaa
Max
Valvontaa
Ilman muuta sakkoja lisää automaateilla. Eikö siihen sakotukseen voisi liittää kännykän Gps -järjestelmänkin? Sillä saataisiin dataa myös paremmin ylinopeuksista ettei kukaan pääse haavin läpi. Näin tietysti joku kyydissäkin oleva voisi saada sakkoja jos ei pysty todistamaan ettei ollut kuljettajana - mutta mitäs se haittaisi kun valtio tarvitsee lisätuloja?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmalainen
Vast: Valvontaa
Joko sarkasmi on lajisi tai sitten et voi sietää, että sinun tekemisiäsi joku valvoo. Mielestäni jutun perusaihe, eli yleinen piittaamattomuus olosuhteista liikenteessä on tärkeä puheenaihe, jonka ei uskoisi aiheuttavan närää kenessäkään. Miksi yhteisten pelisääntöjen hyväksyminen on niin vaikeaa. On totta, että nykyiset tiet ja suuri osa niillä kulkevista autoistakin sietäisivät suurempia nopeuksia kuin nykyisin sallitut, mutta onko siellä nykyaikaisessa autossa aina taa-tusti suurillakin nopeuksilla turvallinen kuljettaja, onkin sitten toinen kysymys. Se on tässä asiassa tärkein päätöksen peruste. Jokainen tiellä liikkuja saattaa olla joskus alentuneesti ajokykyinen väsymyksen tai muun vastaavan syyn takia. Sen vuoksi on järkevää pitää nopeudet hieman maksimaalisia mahdollisuuksia alhaisempina. Hyviä syitä ovat myös esimerkiksi energian kulutus ja ympäristövaikutukset, jotka pahenevat jyrkästi, kun suuremmilla nopeuksilla poltetaan enemmän polttoaineita, valtaosin fossiilisia. Ympäristövaikutus on myös liikenteen melun lisääntyminen nopeuksien myötä. Renkaat ulisevat ja moottorit pauhaavat. Kuka sellaista kaipaa? Joidenkin on kutienkin elettävä liikenneväylien vaikutuspiirissä. Myös kolarit pahenisivat nopeuksien noston myötä. Nykyisen ”holhouksen” ansiota suurelta osin on se, että 60- ja 70- lukujen vaihteen aikainen yli tuhannen liikennekuoleman määrä on alentunut pariin sataan. Muutos on valtava kun vielä muistetaan, että liikennemäärät ovat moninkertaiset noihin aikoihin verrattuna.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
jussuf
ylinopeus
ei suuri onkelma mutta kaaharit ja takapuskurissa roikkujat ovat kitkarenkailla takapuskurissa toosi huono yhristelmä
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kitkat alla vuodesta 1996 ilman peräänajoja
Vast: ylinopeus
Kitkarenkaita käyttävät ammatikseen eri olosuhteissa ajavat kokeneet autoilijat, ei heitä kannata sotkea tähän amatöörikuskien peräänajovaaraan. Lukekaa tilastoja; nastarenkaat ovat selvästi yliedustettuna onnettomuuksissa.

Vika on kuitenkin aina perään ajavan kuljettajan. Silmät auki, kännykkä pois kädestä, riittävä turvaväli. Niillä välttyy kokemuksella onnettomuuksilta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Eipä auta
Jätän kyllä turvavälin
Ei tuo turvavälin jättäminen paljon auta kun siihen aina tunkee joku kuumakalle, tämä on ihan normaalia meille, jotka ajamme nopeusrajoitusten mukaan. Sama homma isoilla ja pienemmillä teillä
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
45v autoillut.
Vast: Jätän kyllä turvavälin
Minä jätän sen turvavälin myös talous- ja mukavuussyistä. Ihmetyttää joskus jonossa ajaessa kun edellä olevien jarruvalot vilkkuvat kokoajan. Itse voin hiljentää vain kaasua löysäämällä ja näen mielestäni edessä olevan liikenteen paremmin kuin toisen perässä roikkuen. Se pidempi väli on myös sitä "kuumakallea" varten. Minähän voin jättää väliä sitten taas häneen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
HP
Saaristotie
Saaristotiellä näkee todella usein päättömiä ohituksia. Keltaiset viivat, mäet tai mutkat eivät ole este ohitukselle. Ikävintä se että ratissa usein perheenisä tai -äiti, kyydissä perhe ja ajetaan kuin raivohullu. Ja lauttajonossa seisotaan peräkkäin. Kiire jonottamaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Raivohulluille kuskeille
Vast: Saaristotie
PALJON LISÄÄ VALVONTAKAMEROITA, Tänne Saaristotielle

Tällä on myös paljon raskasta liikennettä.

Poliiseja ja Kameroita lisää..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
Ollaan hiukan metsässä
Tämä juttu saa melkein manaamaan sisäministeri Räsäsen aikana toteutetun Liikkuvan poliisin lakkauttamisen. Samalla hukattiin valtava määrä nimenomaan liikenteen valvonnassa tarvittavaa ammattitaitoa ja asiantuntemusta. Päätöksen virheellisyys korostuu nyt kun raskaiden yhdistelmien mitat ja painot ovat kasvaneet ja niiden kunnon valvonta on siten entistä tärkeämpää. Vielä olisi aikaa kouluttaa uusia henkilöitä nimenomaan tämän asian valvontaan, sillä suuret yhdistelmät ovat vielä melko uusia, mutta vuoden tai parin päästä kukaan ei tiedä, miten niitä pidetään liikkeellä. Tämä ilkeä ajattelu perustuu siihen, mitä maanteillä oan löydetty raskaan kaluston joukosta ennen näitä uudistuksia.
Sama poliisijoukko valvoi muutakin liikennettä ja jutussakin mainittu turvaväliongelma on yksi sellainen, jota ei tekniikan avulla juuri ole mahdollista valvoa. Jutussa esiintyvä linja-autonkuljettaja kertoi myös, miten joillakin on tapana ensin ohitettuaan linja-auton jäädä sen eteen hieman hitaammalla nopeudella ja siten haittaamaan ja vaarantamaan liikennettä. Tämä ei ole aivan outoa muidenkaan ajoneuvojen kohdalla. Joillakin meistä on pakkomielle olla tavallaan poliisin sijaisena ja omia sääntötulkintojaan soveltaen häiritä muita liikkujia. Jopa jarruttelu ja kiihdyttely ovat niitä keinoja, joilla ammattiliikenteen kuljettajille opetetaan tapoja. On totta sekin, että ammattiliikenteessä on monenlaisia puurtajia, mutta ammattitaitoisen ”virallisen valvojan” avulla pahimpien erehtyneiden karsinta olisi turvallisempaa kuin kansalaisiskuilla. Niitä ovat juuri nuo kiilailut ja muu häirintä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pätevämmät homia hoitamaan
Vast: Ollaan hiukan metsässä
Räsäsellä taitaa olla liian vanhat keinot ja opit tällaisten asioiden hoitamiseen.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »