Pyöräilykaupunki Turun mennyt loisto – Tutkija: "Keskusta suunniteltu autojen ehdoilla"

Turussa päätettiin 1950-luvulla rakentaa hieno ja toimiva pyöräilyverkosto. Joko olisi aika ryhtyä toimeen?

TS-Arkisto
Pyöräilijöitä Turun Martinsillan luona 1950-luvulla. Mukulakivet eivät estäneet menoa.
Pyöräilijöitä Turun Martinsillan luona 1950-luvulla. Mukulakivet eivät estäneet menoa.

Sari Miettunen

Turkulainen kaupunkinäkymä 1950-luvulta: Martinsillan mukulakivetys kuhisee pyöräilijöitä. Polkupyörällä liikkuminen on keskustassa hallitseva liikennemuoto – kaksi ajoneuvoa kolmesta on...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ehkä sitten ensi vuosituhannella
Niin kauan kun autopuolueet kokoomus ja SDP ovat Turussa vallassa, Turun keskusta tulee pysymään autokeskustana. Kummankaan puolueen todelliset päättäjät kun eivät asu niin lähellä keskustaa että he suostuisivat luopumaan autoilustaan, saatikka että alentuisivat käyttämään julkisia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ehkä sitten ensi vuosituhannella
Elävä keskusta tarvitsee ihmisiä ja hyvä julkinen liikenne on ratkaisu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ehkä sitten ensi vuosituhannella
Päivittäisestä työmatkasta suurin osa kulkee kuitenkin keskustan ohi, tämä koskee autoilijoita ja pyöräilijöitä joiden työmatka ei kulje keskustan kautta. Julkisten käyttäjät sitten käytännön pakosta kulkevat keskustan kautta, jos bussilinja kulkee töistä kotiovelle, ei ole mitään syytä jalkautua. Sen sijaan bussin vaihto mahdollistaa pikaisen vierailun keskustan liikkeissä.

Keskustan läpi työmatka-aautoilevista aniharva tekee mitään pikakäyntejä keskustan liikkeisiin. Pyöräilijöillä sen sijaan on hyvä mahdollisuus siihen koska saavat pyöräillä busseille varatuilla reiteille, ongelmaksi vain tulee tämä pyöräilyn jatkuva parjaaminen sekä väitetty 'vaarallisuus' minkä takia turkulaiset bussikuskit esimerkiksi pyrkivät 'opettamaan' että pyöräilijän paikka on jalkakäytävällä eikä bussikaistalla. Se vähentää pyöräilijöiden määrää sekä keskustassa että ihan yleisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ehkä sitten ensi vuosituhannella
Onneksi keskustaan pääsee nyt kaikilla kulkumuodilla ja niitä tulee vielä parantaa entisestään, nimittäin KAIKKIA. Iso osa elinvoimasta tulee, halusimme sitä tai ei, kaupasta ja merkittävä osa kauppojen asiakkaista liikkuu autolla. On ihan tutkittua, että autoilijat myös kuluttavat enemmän. Jos keskusta suljettaisiin autoilta vähenisi kulutus merkittävästi ja ostovoima siirtyisi entistä enemmän kauppakeskuksiin. Jokainen autoista rutiseva voi käydä katsomassa Skanssissa ruuhka-aikaan, olisi kiva saada näitä ihmisiä myös keskustaan.

Pari yleistä utopistista harhaluuloa ovat:

- Kieltämällä autoilu tai hankaloittamalla sitä ihmiset siirtyvät liikkumaan bussilla: eivät siirry, vaan ajavat autonsa muualle. Sama koskee joukkoliikenteen parantamista, se on tarpeen ja lisää käyttöä jossain määrin, mutta ei lopeta autoilua.

- Tulevaisuus on autoton: eikä ole. Autojen määrä lisääntyy jatkuvasti, ehkä trendi kääntyy jossain vaiheessa mutta siltoja sulkemalla sitä ei käännetä. Myös sähköautot ja pienemmät autot tulevat lisääntymään. Autoilu on ja tulee olemaan monille ylivoimaisesti joustavin ja joskus jopa ainoa mahdollinen liikkumamuoto. Perheet jotka ovat tärkeä asiakaskunta käyttävät autoa.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ehkä sitten ensi vuosituhannella
Merkittävä osa. Niin, eikä mitään lukuja tueksi. Vielä merkittävämpi osa asiakkaista kulkee julkisilla. Ja merkittävä osa polkupyörillä. Tyhjää sanahelinää joka ei todista yhtään mitään.

Sen sijaan nääsvillessä on tehty kyselyn ja tutkimus. Liikkeet olettivat että 80% asiakkaista kulkee autolla. Todellisuus oli 30-35%. Pyöräilijöiden määräksi oletettiin noin 2%, se oli vähän alakanttiin - talvella. Kesällä se olikin sitten alle 10% todellisesta määrästä, eli kesällä asiakkaista pyöräilijöitä oli 20%.

Eli yli 60% asiakkaista on muita kuin autoilijoita. Lisäksi kaikki kokeilut viittaavat siihen, että autoilua rajoittamalla ja jopa kieltämällä, asiakasmäärät kasvavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Liikenne on jäänyt suunnittelematta
Melko mahtavasti sanottu, jos ollaan sitä mieltä, että keskusta olisi suunniteltu autoilijoitten ehdoilla. Vanhana turkulaisena väitän,että nimenomaan liikenne on jäänyt kokonaan suunnittelematta. Pyöäilijöitten ehtoja e tarvinnut sodan jälkeen kysyä, eikä heidän etujaan tarvinnt ajaa, sillä kaikki kadut olivat jokseenkin autioina autoista aina -60-luvun lopuun asti. Kevyt liikenne oli kuningas. Ei ollut juurikaan muita muita liikennemuotoja hevosia lukuunottamatta.
Varsinainen liikennesuunitelma käynnistyi 1960-luvun lopulla kun Aninkaisten läpiklkuliikene alkoi olla lyijytetraetyylin saasuttamaa. Alkoi Tur-Pii-Na tien suunnittelu Piikkiöstä Trun ohi Naantaliin. Samassa yhteydessä kehiteltiin myös satamaan johtavaa kehätietä Tupiinan jatkeelta Ovakon terästehtaan kautta. Suunnitelmiin kuului saman kehätien jatkaminen Aurajokisuun yli Läntiseksi kaupungin ohitustieksi. Oli hyviä autoilulähteisiäpitkälle tulevaisuuteen. Kaikki tämä unohdettiin 1970-luvun loppuun mennessä. Päätetiin sittenkin imeä liikenne kaupungin keskustaan, jossa tavaratalo Anttila ensimmäisenä alkoi vuolla kultaa.
Helsingintie rakennettiin myöhemmin Turpiinan raunioille. Tie ohjattiin kuitenkin Ratapihankadulle keskustan ohituksen sijaan. Poliittisin päätöksin tai päättämättömyyksin on sotkettu kaupungin liikenne totaalisesti. Molemmat keskustan ohittavat tiet on tuotu keskustaan. Itäinen Ratapihankadulle ja läntinen Koulukatu-Puistokatu-Martinkatu linjalle. Kehätiet puutuvat käytännössä kokonaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Liikenne on jäänyt suunnittelematta
Sama tyyli rakentamisen kanssa edelleen, ensin rakennetaan ja sitten vasta aletaan miettiä, miten liikenne alkaisi sujua alueella ja ihmisten tarpeisiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
autot ovat syyttömiä
Eivät autot mitään ehtoja aseta. Autovihapuheet tulee lopettaa heti!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: autot ovat syyttömiä
Ah, eli katujen leveys ei johdu autoista eikä myöskään parkkipaikkojen koko. Hyvä tietää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: autot ovat syyttömiä
Auto on liikennemuoto, joka pilaa tuhoaa sekä autoilijan, että autottoman elinympäristön. Kiitti, hitosti!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: autot ovat syyttömiä
Katujen leveys määritettiin hyvin tarkasti Turun palon jälkeen. Kadut muodostivat kortteleiden ympärille palokujat. Myös katuja reunustavat puurivit määrättiin istutettavaksi kadun kahta puolta nimenomaan tulipalotilannetta varten - puut toimivat kipinäsieppareina ja puiden välissä oli sammutusväelle suojakaista.
Ennen paloa kaupunki oli kasvanut tarpeen ja maastomuodon mukaan luikerrellen milloin mistäkin mihinkin. Suoria tai johdonmukaisia kulkulinjoja ei ollut.
Palon jälkeen kaupunkialueelle laaditutettiin ruutukaava-asemakaava, mikä edelleen näkyy nykyisen kaupunkikeskustan rakenteessa. Ruutukaava-alue edustaa sitä kaupunkia, miksi Turku rakennettiin palon jälkeen.
Vasta 1960-luvulla alkoi puutalokaupungin hävittäminen ja betonibunkkereitten rakentaminen. Ennen betoniaikaa kaupunki oli samaa arkkitehtuuria, minkä nykyään voi löytää Portsasta, Turun Port Artturista.
Kannattaa tehdä hakukonematka Turun historiaan syvemmän ja laajemman tietämyksen hankkimiseksi. Turkua vastaava kehityskulku on koskettanut lähes kaikkia Suomen kuntakeskuksia rakennuskannan uusinnassa puusta betoniin.
Vain Naantali, Rauma, Hamina, Hanko, ja yleensä Suomen ruotsalaiset rannikon kaupungit edustavat parhaiten säilyneitä puutalokaupunkeja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: autot ovat syyttömiä
"Lähihistorioitsija" sen kirjoitti. Noinhan kehitys on kehittynyt. Kadut ovat pääpiirteittäin samoja kuin ruutukaavan toteuttamisen aikoihin. Turkua ei ole rakennettu autoiljoiten ehdoilla, pikemminkin hevosmiesten. Jopa -60-luvun betonielementtirakentamisen aikoihin katuleveydet pysyivät kapeina. Katujen varret toimivat parkkipaikkoina, joten yksi ajokaista poistui käytöstä.
Vielä tänä päivänä kaavoitus rakentaa ajokanjoneita, kahta kaistaa ja olemattomia kevyenliikenteen kaistoja. Tämä on nähtävissä Lemminkäisenkadun alkupäässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: autot ovat syyttömiä
åborre ei nyt ymmärtänyt lukemaansa. Turun palon jälkeen kaupunkiin tehtiin ruutukaava jossa rakennuksille määrättiin minimietäisyys. Sitten 1950-luvun jälkeen suurin osa ruutukaava-alueen rakennuksista purettiin ja kaduista tehtiin autoja ja pysäköintiä varten leveämpiä.

Eli Turun keskusta on todellakin rakennettu autoilun ehdoilla ja taloja purettu tarvittaessa teiden leventämisen tieltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kuvassa paljon pyöriä mutta
Ainoastaan yhdellä näyttäisi olevan kypärä päässä. Toisalta autoja näyttää olevan niin vähän ettei pyöräily ole ollut tuolloin läheskään niin vaarallista kuin nykyään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kuvassa paljon pyöriä mutta
Onko pyöräily niin vaarallista että kypärä olisi välttämätön? Jos jonkun mielestä on, niin ennen kuin ryhdyt kohkaamaan asiasta, huomioi että sinun on kyettävä perustelemaan faktoilla, ei mielikuvilla, että miksi olisi.

Niin, pyöräilylle on saatu vaarallisen 'lajin' leima juuri sillä kohkauksella sen 'vaarallisuudesta'. Jos pyöräily ei olisi vaarallista, miksi tuputtaa kypärää? Mutta koska palkka juoksee Liikenneturmassa siitä tuputuksesta niin sitähän siellä tehdään.

Oikeasti pyöräily ei ole sama asia kuin hyppy pää edellä jostain näkötornista eikä yksikään kypärän nimeen vannova, vesimeloneja kypärän kanssa ja ilman tornista heittelevä itse sieltä uskalla kypärä päässä pää edellä hypätä koska tietävät ettei se kypärä kuitenkaan suojaa kuin sitä melonia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paljaspäisyyskään ei muotia siihen aikaan
Ei se ole kypärä, vaan jokin hattu. Polkupyöräkypäristä ei vielä tiedetty mitään. Edes moottoripyöräilijällä oikealla ei ole kypärää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kuvassa paljon pyöriä mutta
Ehkä sillä, että eka joka oikeasti suojasi, eikä ollut pelkkää nahkaa pehmusteilla, keksittiin vuonna 1975 on jotain tekemistä asian kanssa?. Kas kun ei seuraavaksi ihmetellä, mikseivät ton ajan autoilijat käyttäneet turvavöitä....
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kuvassa paljon pyöriä mutta
Kannattaa tutustua turvavyön historiaan jos luulee sen olevan jotenkin merkittävä liikenneturvallisuutta lisäävä väline.

Tosiasiassa turvavyön käyttöönoton aikana autoilijoiden kuolemat vähenivät, eivät tosin niin paljoa kuin mitä nopeusrajoitusten käyttöönotto vähensi. Mutta sen sijaan pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kuolemat lisääntyivät sen verran mitä autoilijoiden kuolemat vähenivät. Ihan siksi että turvavyö mahdollisti suuremman autoilijasta turvalliselta tuntuvan ajonopeuden. Ja seuraus oli että muut kärsivät. Tämä oli yksi syy pyöräilyn määrän romahtamiseen.

Jos minulta kysyttäisiin, turvavyöt kielettäisiin, samoin kuin kaikki törmäysvoimia vähentävät laitteet. Jokainen voi miettiä että miten itse sen jälkeen autoa ajaisi ja keksiä että miksi ne pitäisi kieltää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Bussien ehdoilla
Keskusta on suunniteltu bussien ehdoilla. Pyöräilijöillä ei ole enää mitään asiaa torin ympäristöön ja jalankulkijanakin joutuu busseja pelkäämään, kun katuja ylittää. Torin bussit olisi pitänyt laittaa maan alle tori-parkkiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Bussien ehdoilla
Sitten kun ratikka tulee niin ei tarvitse enää niin paljoa pelätä busseja. Ja pitää vain varoa kun ajaa kiskojen välissä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Bussien ehdoilla
Bussien ehdoilla nykyään, mutta raitsikoitten ehdoilla on tehty katuratkaisut silloin kun niitä kolisteli liikennettä häiritsemässä.
Yksityisautoilu ei ole tässä kaupungissa koskaan saanut minkäänlaista kohtelua edes pysäköinnin suhteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Bussien ehdoilla
Turussa kulkee kaksi pääväylää keskellä kaupunkia, toinen puhkaisee Tuomiokirkkopuiston ja toinen piirittää Mannerheiminpuiston molemmin puolin. Saman voisi saavuttaa kehätiellä keskustan ympäri, mutta toisin on joskus päätetty. Läpiajoliikenne tukkii keskustan niin ruuhkilla, melulla kuin ilmanlaatua huonontaen, eikä hyödytä ketään, vähiten keskustan liiketiloja.

Fölin pyöräasemia sijoittaessa parkkipaikkoja säästettiin pyöräasemien sijaintien kustannuksella. Nyt joulukuussa keskustaan saa parkkeerata maksutta. Autoilijoilla on katkeamaton infra lähes joka kiinteistön ovelle Turussa, jalankulkijat ja pyöräilijät joutuvat väistämään tietöitä välillä hyvinkin mielikuvituksellisia reittejä pitkin.

Jos edelläolevat esimerkit eivät ole autojen erityiskohtelua, niin mikä sitten on?

Toivon tosiaan että raitiotie rakennetaan lähitulevaisuudessa, saadaan joukkoliikenteestä uskottava vaihtoehto ja ruuhkat helpottavat edes vähän. Ei kukaan audimies mihinkään (super)nivelbussin kyytiin astu, se on nykymenoa katsoen perin selvää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Bussien ehdoilla
Jalankulkijat ja pyöräilijät väistää tietöitä. Ajoradankin saa katkaista kokonaan tietyksi ajaksi, jos se on työn tekemisen kannalta välttämätöntä. Sitten kun pelastuslaitos siirtyy kulkemaan jalkaisin tai polkupyörillä, niin sen jälkeen pidetään ne kevyenliikenteen väylät aina avoinna kulkemiselle, tosin kauppoihin ei saa toimitettua tavaroita enää sen jälkeen, koska ne tuodaan autoilla vai tuleeko nekin jatkossa kävellen? Sehän ratkaisisi ongelman, voidaan rakentaa ratikkalinja kun yhtään autoa ei liiku kaduilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Liikenne on jäänyt suunnittelematta
Keskusta on todellakin suunniteltu nimenomaan AutoLiikenteen ehdoilla koska siellä on leveät ajoradat joilla on kaikilla paljon tilaa pysäköintipaikkoihin. Jalkakäytävät ovat kapeat ja pyörätiet loistavat poissaolollaan. Tämä siis kun katsoo objektiivisesti sitä että miltä kadut näyttävät.

Torin ympäristöä on toki rauhoitettu yksityisautoilulta, Eerikinkadulle on tehty kahden korttelin mittainen joukkoliikennekatu ja Yliopistonkadulle 1,5 korttelin kävelykatu. Mutta edelleen jalkakäytävät keskustassa ovat kapeita ja pyörätiet joko surkeita tai edelleen loistavat poissaolollaan, autolla sen sijaan pääsee.

Helsingintie piti alunperin linjata Köydenpunojankadulle Rautatiesillan pohjoispuolelta, mutta Raunistulassa asui muutamien puolueiden kaupunginvaltuutettuja joten NIMBYilijät valtuustossa päättivät nykyisestä kestämättömästä linjauksesta jonka takia Helsingin suunnan raskas liikenne päätyy kiertämään Raision kautta.

Hirvensalosta ei haluttu, taas NIMBYilijöiden ansiosta, tehdä kunnollista tietä keskustan ohi joten liikenne sumputetaan Itäiselle Pitkällekadulle sekä Koulukadulle.

Aina löytyy joku, jonka asunnon arvo laskisi kun joku väylä tehdään ja sitten kaverisopimuksilla päädytään surkeimpaan mahdollisen ratkaisuun koska veronmaksajat maksavat. Ulospäin ei kerrota syitä ja sitten samat rötöstelijät valitaan uudestaan ja uudestaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Liikenne on jäänyt suunnittelematta
Katujen leveys keskustassa johtuu kyllä yksinkertaisesti siitä että ruutukaava tehtiin Turun palon jälkeen juuri estämään tuollaisten katastrofien säännöllinen toistuminen. Liekit ei ylitä katua ja polta koko naapurustoa heti yhden syttyessä. Samalla jyrättiin Turun keskiaikainen keskus katuineen ja sitä nyt sitten esille kaivellaan. Autoilla ei ole tuon kanssa mitään tekemustä kun ne keksittiin vasta sata vuotta myöhemmin. Joskus voisi katsoa sitä omaa nenänvarttaan pidemmälle ennen kuin huutelee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Liikenne on jäänyt suunnittelematta
Engelin asemakaavan jälkeen tuli 1960- ja 1970-luvut, jolloin katuja levennettiin entisestään purkamalla kivitaloja. Ei siihen ollut syynä paloturvallisuus. Siihen oli syynä parkkipaikat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sama meno jatkuu
Eipä ole pyöräilijät oppineet mitään. Edelleen ajetaan miten sattuu itselle parhaiten sopimaan. Olen pyöräilijä, minua ei koske mitkään säännöt ja saan avautua netissä, koska auto ei väistänyt minua, kun ajoin suojatie yli jalkakäytävälle. Ai niin, autolle paloi vihreä valo, mutta silti auto ei meinannut väistää minua.


Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Sama meno jatkuu
Kannattaa suhtautua näihin 'pyöräilijöitää ei koske mitkään säännöt' -autotrolleihin juuri sillä tavalla että he eivät itse kuitenkaan uskaltaisi pyöräillä sillä tavalla kuin mitä valehtelevat muiden pyöräilevän. Erityisesti jos kehuvat vielä itse pyöräilevänsä koska jos pyöräilisivät väittämällään tavalla, olisivat jo kuolleet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Sama meno jatkuu
28 vuotta olen ollut keskustan alueella töissä ja päivittäin näen tilanteita joissa säännöistä ei piittaa kukaan, ei autolijat eikä pyöräilijät kunnioita suojatietä eikä jalankulkijat liikennevaloja. Autoilija ajattelee että vielä ehtii vaikka punainen palaa, pyöräilijä siirtyy jalkakäytävälle koska kävelijöille palaa vihreä ja jalankulkijat kävelee viiden metrin päästä suojatiestä ettei tarvitse kiertää tai odottaa vihreää valoa. Ja kaiken tämän keskellä pitäisi pystyä tekemään turvallisesti töitä, ei ole helppoa. No, mulla vissiin väärä ammatti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Olipa aikoja klo
Kyllä nuokin kuvan pääosin Chriton-Vulcanin työntekijät olisivat halunneet autoilla, jos heillä olisi siihen ollut taloudellinen mahdollisuus. Menivät kotiinsa saastuttamaan ilmaa puulämmitteisiin omakotitaloihinsa. Kyllä tuon ajan Turussa ilma oli paljon nykyistä saastunempaa pyöräilystä huolimatta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Olipa aikoja klo
He todennäköisesti asuivat keskustassa, Martissa tai ehkä Raunistulassa. Joka tapauksessa niin lähellä, että pyörällä pääsi nopeiten. Luin tänään iltapäivälehdestä, että Kimi Räikkönenkin lähtee kaupungille mieluiten polkupyörällä, koska se on nopein tapa. Ottakaa mallia tästä autoilun ammattilaisesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Olipa aikoja klo
Ei siinä jutussa polkupyörästä puhuttu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Olipa aikoja klo
"– Yleensä ajan autolla vain lentokentälle ja kauppaan. Jos olen menossa kävelylle kaupunkiin, niin käytän pyörää, koska sillä pääsee sinne nopeammin. En ole enää niin kiinnostunut autoista kuin joskus aiemmin, Räikkönen sanoi italialaislehdelle." IS 19.11.

Taidettiin lukea eri uutinen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Olipa aikoja klo
Kimi käyttää aika paljon enduro-tyyppistä moottoripyörää. Missä kohtaa uutista näit sanan POLKUpyörä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Liikenne on jäänyt suunnittelematta
Kun keskustan kadut suunniteltiin ja rakennettiin ei autoja edes ollut kuin muutama Turussa. Hevosia ja raitiovaunuja varten on Turun liikenne suunniteltu. Hevosten jälkeen samoja katuja ja liikennesuunnittelua ovat autoiljatkin joutuneet soveltamaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Autot pois!
Kyllä kuvan polkijat olisi auton ottaneet (ehkä). Telakalla kun on pitkä päivä painettu myrkyllisissä oloissa. Voi kyllä olla että siinä pyörällä säilyi terveys paremmin. Sama on totta nykyajan istumatyöläisille. Ja sitten. Mikä oikeus autoilla on saastuttaa asuinympäristön? Itsensä toki saavat sairastuttaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.