Sagasta sävellettiin Opera

TS/<br />Autolautta Viking Saga lähtee ensimmäiselle matkalleen Turusta 27. kesäkuuta 1980.
TS/
Autolautta Viking Saga lähtee ensimmäiselle matkalleen Turusta 27. kesäkuuta 1980.

Keväällä 1980 autolautta Viking Saga valmistui Turussa Pernon telakalla. Kasteessa sille toivotettiin tavan mukaan onnea kaikilla maapallon seitsemällä merellä.

Viime maanantaina laiva ajoi Turkuun viimeisen vuoronsa. Nyt sen nimi ei enää ollut Viking Saga vaan Silja Opera. Mitä tapahtui?

Saaga tarkoittaa muinaisskandinaavista tarinaa ja sellaisistahan on tapana säveltää oopperoita. Ooppera taas sisältää loistoa, jännitystä, dramatiikkaa, tuhon enteitä, pettymyksiä ja onnea.

Ensimmäinen näytös

Viking Saga aloittaa liikenteen Helsingin ja Tukholman välillä. 1985 laiva saa pohjakosketuksen Sandhamnissa. Se ajaa suoraan Tukholmaan telakalle keula lytyssä, reikä pohjassa.

Heti seuraavana vuonna alus otetaan Wärtsilän Helsingin telakalle. Muutostyöt risteilyalukseksi aloitetaan. Punainen kylki maalataan sinivalkoiseksi.

Telakalla hitsauskipinä sytyttää tulipalon. Liekit lyövät konehuoneen hormista yhdeksän kannen läpi savupiipun huippuun. Oma väki sammuttaa roihun nopeasti.

Toinen näytös

Viking Saga saa nimen Sally Albatross. Laiva aloittaa risteilyt Itämerellä ja Suomenlahdella.

On kevättalvi 1987. Super A -jääluokan Albatross puskee kohti Leningradia kahden metrin paksuisessa ahtojäässä. Tuntuu kuin Suomenlahti olisi jäätynyt pohjaa myöten. Avajaisristeily hyytyy Seiskariin.

Kesään mennessä Itämeri avautuu. Matkalla Visbyhyn Neptunusta hyvitellään: laivan koneet sammutetaan keskellä ulappaa, Arto Noras tarttuu selloon, orkesteri seuraa ja Schubertin Forellikvintetto kiirii aurinkoisella merellä. Pinnan alla Ahdin kalatarha kuuntelee evänkään värähtämättä.

Talvitelakoinnin aikana laivaan rakennetaan saksalaisella Seebeck Werfin telakalla pari kannellista uusia hyttejä ja uusi keula.

Kolmas näytös

Tammikuussa 1990 laivan yökerhoa, ravintoloita ja kokoustiloja päätetään vähän remontoida Finnbodan telakalla Tukholmassa.

Polttoleikkauksessa sinkoilleet metallipisarat sytyttävät keulaan tulipalon, joka havaitaan heti ruokatunnin jälkeen. Palomiesten tulo kestää toiset puoli tuntia ja heitäkin on vain kourallinen. Laivan sprinklerit on kytketty irti.

Sally Albatross palaa kolme päivää. Palopesäkkeitä ei uskalleta lähestyä räjähtelevien kaasupullojen pelossa. Palomiehet poistavat paineita ampumalla niihin reikiä.

Laivaan on jäänyt ihmisiä. Amerikkalainen näyttelijätär pääsee turvaan ikkunasta, jonka läpimitta on 38 senttiä. Musta savu peittää Tukholman. Laivassa kuumuus nousee 800 asteeseen.

Konemestarin pelastaa lahtelainen korjausmies, joka saa tikapuut ulottumaan telakan montun yli reelingille. Hän rohkaisee savun pökerryttämää konemestaria konttaamaan toistakymmentä metriä syvän kuilun yli turvaan. Palokunta yrittää ottaa kunnian edes tästä, mutta Ruotsin palontorjuntayhdistys palkitsee rohkean lahtelaisen kultaisella ansiolevykkeellä.

Kun laiva alkaa kallistua sammutusveden painosta, sen kylkeen räjäytetään poistoaukot.

Sally Albatrossin poistuessa telakalta siitä on jäljellä musta ja kuuma pohja, dieselkoneet ja 500 tonnia öljyä.

Väliaika

Kaksi vuotta on kulunut. Rauma Yardsin telakalla on valmistumassa laiva, joka erehdyttävästi muistuttaa Sally Albatrossia.

Se ON Sally Albatross.

Nyt palaa ylimmällä kannella. Kaasuletku ehtii kärventyä poikki, mutta työntekijät katkaisevat kaasun ja palo sammuu.

Tätä ennen Sally Albatrossin luja kaksoispohja on hinattu Tukholmasta ensin Mäntyluotoon siistittäväksi, sitten Naantalin telakalle katkaistavaksi. Palat on uitettu Raumalle, jossa laiva sai noin 15 metriä lisää pituutta ja uudet hytit Forssasta.

Keväällä 1992 risteilyliikenteeseen palannut Sally Albatross kastetaan virallisesti uudelleen. Eikä miksikään Fenix-linnuksi, vanha nimi kelpaa.

Loisteliaaksi rakennetussa laivassa samppanja kuohuu ja messinki kiiltää. Avausristeily suunnataan Tallinnaan. Kaupunki on likainen ja harmaa, kaupoissa ei ole ruokaa ja ihmiset jonottavat kaduilla.

Laiturilla nukkavieru torvisoittokunta hyvästelee loistoristeilijän vieraineen.

Kesällä ruotsalaiset vienninedistäjät seilaavat Sally Albatrossilla Barcelonan olympialaisiin.

Laiva on miljoonakaupungin tunnetuin hotelli, jossa yöpyy mm. Ruotsin kuningaspari. Tavallinen hytti maksaa 3000 euroa per viikko. Laivalla ravaa eliittiä, jolle ruotsalaiset myyvät Volvoja ja Kallen mätitahnaa.

Neljäs näytös

On maaliskuu 1994. Jäätä on paksulti muuallakin kuin matkustajien grogilaseissa. Sally Albatross hakee sujuvampaa väylää Tallinnasta Helsinkiin ja päätyy 19 solmun vauhdissa kiville Porkkalan edustalle.

Matkustajat pääsevät turvaan laskemalla pelastusliukumäkeä pitkin jäälle. Vesi ulottuu viidennelle kannelle.

Håkansin hinaajat ehtivät paikalle viime tingassa. Uppoamassa ollut risteilyalus kiskaistaan nopeasti lähimmälle matalikolle.

Tarvitaan 50 pelastusmiestä ja sukeltajaa, 30 pumppua, 14 kilometriä sähkökaapelia, ponttoneita ja muuta kamaa pitämään laivaa pinnalla puolitoista kuukautta. Kun repeämät on tiivistetty, alus hinataan Vuosaaren telakalle.

Sieltä Sally Albatrossia viedään Välimerelle kuin märkää kukkoa.

Italialainen La Spezian telakka korjaa laivan. Se joutuu norjalaisten käsiin, kastetaan Leewardiksi ja lähetetään Karibialle. Vuonna 1995 muiden eläkeläisten kanssa laivalla keinuu Yhdysvaltain presidentti George Bush vanhempi.

Vuosituhat ja varustamo vaihtuvat. Leeward löytää itsensä Tyyneltämereltä, Malesian rannalta Super Star Taurus -nimisenä. Risteilykohteet kirjoitetaan merkillisin koukeroin: Singapore, Japani, Taiwan, Korea.

Viides näytös

Tammikuu 2002. Tuhlaajapoika palaa kotiin. Turun Korjaustelakan jälkeen sitä odottavat tutut satamat. Tallinna, Visby, Pietari. Ja tuttuakin tutumpi tulipalo, joka tällä kertaa leimahtaa laivan akkuosastossa viikkoa ennen lähtöä. Laivan henkilökunta taltuttaa tulen ohi mennessään.

Laivan nimi on nyt Silja Opera.

Vuoden 2003 kesäkuussa laivaan astuu Venäjän presidentin puoliso Ludmila Putina , joka risteilee nuorisojoukon kanssa Helsingin, Ahvenanmaan saariston, Tukholman, Gotlannin ja Lyypekin kautta Kaliningradiin.

Syyskuussa Silja Opera lähtee Pietarista luotsin valitsemalla reitillä.

Voimakkaasti virtaava Neva pakkautuu kapeaan kanaaliin. Vapaaseen veteen muodostuu imua ja tuulikin painaa. Kun pelastusveneet alkavat ruttaantua kanaalinvarren laivoihin, venäläisen luotsin ajo-ohjeet tulevat falsetissa.

Sama toistuu marraskuussa. Ja mikä ettei - sama luotsi molemmilla kerroilla.

Finale

Tämän oopperan librettoa on voinut lukea suoraan lokikirjasta. Alkuvuodesta 2006 esirippu alkaa laskeutua. Henkilökunnalla on edessä muutto. Laiva italialaisine hytteineen jää odottamaan ostajaa Tukholmaan.

Onnea riitti kaikilla seitsemällä merellä. Yhtään ihmishenkeä ei menetetty.

JAMIE NIEMINEN

TS/<br />Sally Albatross Savinin matalikolla 5. maaliskuuta 1994.
TS/
Sally Albatross Savinin matalikolla 5. maaliskuuta 1994.
TS/Pasi Leino<br />Silja Opera palaa viimeiseltä vuoroltaan Turkuun 13. helmikuuta 2006.
TS/Pasi Leino
Silja Opera palaa viimeiseltä vuoroltaan Turkuun 13. helmikuuta 2006.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.