Myrsky teki Pekka Karusta
Michael Jacksonin hovilentäjän

Kun asia tuli ilmi, Karu joutui median ja viranomaisten ryöpytykseen. Jacko haastoi Karun työnantajan, lentoyhtiö Xtrajetin oikeuteen yksityisyytensä loukkaamisesta. Pekka Karu kertoo nyt Extralle oman versionsa kohtalokkaasta lentomatkasta.

Lentokapteeni Pekka Karulle torstai, marraskuun 20. päivä vuonna 2003 valkeni tyystin tavanomaisena työpäivänä.

- Ajelin aamulla Chinon kentälle noin tunnin matkan päähän Los Angelesista, jossa koneemme huolletaan. Siellä me sitten laitoimme koneen valmiiksi ja lensimme Las Vegasiin hakemaan Michaelia, Karu muistelee.

Matkan tarkoituksena oli Jacksonin virallinen antautuminen Santa Barbaran sheriffille. Laulajaa syytettiin ja syytetään sekaantumisesta alaikäiseen poikaan.

Mediaa harhauttaakseen Jackson oli menevinään Las Vegasin kansainväliselle McCarran -lentokentälle.

Viime hetkellä tähden limusiini kurvasikin pienemmälle Pohjois-Las Vegasin kentälle.

Pekan kyytiin astuivat Michael Jackson, lakimies Mark Gerregos, kaksi henkivartijaa, Jacksonin meikkitaiteilija ja tämän lastenhoitaja.

Karu yritti turhaan harhauttaa tiedotusvälineitä myös päämäärässä ilmoittamalla kohteeksi Santa Marian. Kone alkoi jo laskea sinne, nousi viime hetkillä taas ylös, ja laskeutui lopulta Santa Barbaraan.

- Siinä vaiheessa naureskelin vielä perämiehelle, että harhautus oli typerää, kuka matkasta olisi edes kiinnostunut. Rullatessamme lentokonehalliin, perämies laski, että yläpuolella pörräsi seitsemän median helikopteria.

Aidan takana odotti lauma ihmisiä - median ja poliisin edustajia.

- Silloin meillekin valkeni, mitä hommasta tulisi.

Antautuminen kesti pari tuntia

Santa Barbarassa poliisiviranomaiset valokuvasivat Jacksonin ja ottivat hänen sormenjälkensä. Koko antautumisoperaatio kesti automatkoineen parisen tuntia. Sen jälkeen seurue suuntasi takaisin Vegasiin.

Lapsiaan odotellessaan Michael Jackson rupatteli puolisen tuntia pelikaupungissa Pekka Karun kanssa.

- Hän on hirveän ujo, kohtelias ja käyttäytyy aina kunnioittavasti meitä kohtaan. Monta kertaa minun on pitänyt sanoa Michaelille, että älä kutsu minua sanalla "Sir" - me olemme täällä palvelemassa teitä, eikä päin vastoin, noin 15 kertaa Jacksonia lennättänyt suomalaispilotti kuvailee.

Asiakassuhde alkoi kaksi vuotta sitten. Jackson oli lentämässä Santa Barbarasta Miamiin, kun kesken lennon Pekka kuuli säätiedotuksesta edessä olevan myrskyisiä ilmoja. Hän ilmoitti asiasta tähdelle.

- Michael pelkää lentämistä ja turbulenssia yli kaiken. Sanoin, että luvassa on ilmakuoppia, jotka tosin eivät vaikuttaisi lentoturvallisuuteen. Michael päätti välittömästi, että emme mene Miamiin, vaan käännymme saman tien Vegasiin. Pomoni huusi ja kiljui, että miksi ette menneet Miamiin, koska firma olisi tienannut enemmän rahaa. Jatkoimme joka tapauksessa matkaa seuraavana päivänä, ja kaikki kääntyi parhain päin.

Sen lennon jälkeen Michael päätti, että hän haluaa aina lentää sen suomalaisen kaverin kanssa.

Pekalle tarjottiin suuria summia

Kaikki meni hyvin viime marraskuisella lennollakin, kunnes seuraavana sunnuntaina Pekan puhelimet, faksi ja e-mail heräsivät yhtä aikaa eloon.

- Kaikki kaverit, kavereitten sukulaiset ja kavereitten sukulaisten kaverit rupesivat soittelemaan välittömästi ja sanoivat, että katso uutisia!

Kaikki tv-kanavat olivat täynnä juttuja Michael Jacksonin videoidusta lennosta. Uutisvälineet jäljittivät Karun nopeasti ja ryhtyivät pommittamaan tätä seuraavan viikon ajan jatkuvilla haastattelupyynnöillä.

Pekalle tarjottiin suuriakin summia haastattelusta, mutta mies kieltäytyi kaikista pyynnöistä.

Sitten Karua kuulustelivat FBI, Santa Barbaran ja Los Angelesin poliisi. Pekka ei vieläkään voi kommentoida kohulennon videointia.

- Sen verran voin sanoa, että ääninauhaa siinä ei ollut lainkaan. Se oli videonauhoitettu. En ole tähän päivään mennessä nähnyt niitä filmejä. FBI on näyttänyt minulle ainoastaan still-kuvia videosta.

Hän ei voi edes kiistää syyllistyneensä videonauhoitukseen, sillä Jacksonin lakimiehet voisivat tulkita sen omalla tavallaan.

Extran lähteiden mukaan viranomaisilla on kuitenkin oma epäiltynsä.

Sillä välin Pekka Karu jatkaa muiden julkkisten lentämistä. Työ maistuu vastoinkäymistenkin jälkeen.

- Siinä vaiheessa kun kone nousee ilmaan, kaikki huolet unohtuvat maan pinnalle. Sen lisäksi työ on erittäin haastavaa. Jokainen reissu on erilainen. Matkustajat ja päämäärät muuttuvat päivittäin. Tänään ei tiedä, minne on menossa huomenna. Ei ole ikinä tylsää päivää.

Tomi Hinkkanen