Julianne Moore seuraa järkyttyneenä, miten maailma vajoaa kaaokseen, kun ihmiset sokeutuvat

Kriitikko Pekka Eronen valitsee yhden tv-elokuvan ja perustelee, miksi se kannattaa katsoa.

Kertomus sokeudesta on epätavallinen tieteiskuvitelma Nobel-palkitun José Saramagon romaanista. Julianne Moore säilyttää näkönsä.
Kertomus sokeudesta on epätavallinen tieteiskuvitelma Nobel-palkitun José Saramagon romaanista. Julianne Moore säilyttää näkönsä.

Pekka Eronen

Kertomus sokeudesta

 Ensimmäisenä näkönsä menettää nuori amerikanjapanilainen mies, sitten häntä mukamas auttamaan tullut, epärehellinen mies. Kolmas sokeutuva on Mark Ruffalon esittämä silmälääkäri.

Epidemia tarttuu nopeasti ja leviää ärhäkästi, mutta silmälääkärin vaimo (Julianne Moore) säilyttää näkönsä. Pian kuitenkin sokeita aletaan kärrätä sairaalanrotiskoon, jossa apu, ruoka ja inhimillisyys ovat vähissä.

Tietenkään Kertomus sokeudesta ei varsinaisesti ole kertomus sokeudesta. Fiksumpi katsoja arvaa sen jo siitä, että pohjalla on José Saramagon romaani.

Nobel-kirjailija on ennenkin tykännyt hieroa vertauskuvia vasten katsojan naamaa.Semmoinen voi olla ärsyttävää, mutta ainakin Kertomus sokeudesta osuu jokuseen ajan hermoon.

Ja kuvapuoli on tehokasta. Yleensähän sokeus rinnastetaan pimeyteen, mutta ohjaaja Fernando Meirelles käyttää häikäiseviä, ylivaloitettuja kuvia. Kun niitä kohti siristelee, joutuu katsoja väkisinkin kohtaamaan silmän ja näkemisen teemat.

”Sokeiden maassa yksisilmäinen on kuningas”, väittää vanha sananlasku, joka usein pannaan Erasmus Rotterdamilaisen nimiin. Meirellesin elokuva ei kuitenkaan lähde renessanssifilosofin linjoille.

Julianne Mooren esittämä, näkevä vaimo ei himoitse valtaa, vaan yrittää auttaa ja seuraa järkyttyneenä, kuinka maailma vajoaa kaaokseen. Kiirastulen kuninkaaksi tahtoo yksi sokeista, Gael Garcia Bernalin esittämä potilas. Se taitaakin olla tämän draaman ajankuva juuri nyt. Humanistin ääni hukkuu, kun lujimmin huutavat ja kyynärpäätaktikot pyrkivät komentamaan. Ensiesitys. (Kanada 2008)

Yle Teema & Fem perjantai 7.6. klo 21.00

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.