Kaksi poikkitaiteellista tutkielmaa

Milla Järvinen kommunikoi rengastrapetsin kanssa.
Milla Järvinen kommunikoi rengastrapetsin kanssa.

Teatteri

Tyttö joka söi kuolleita lintuja.

Konsepti ja ohjaus Milla Järvinen

ja Anni Mikkelsson. / Sirkus

Supiainen: Manifesti. Konsepti

Rauli Katajavuori ja Juha Rautio.

Esitykset 16.12.Barker-teatterissa.

Harmi, että lisäkseni vain kuusi taideopiskelijaa löysi keskiviikkoiltana tiensä Barker-teatterille. Tarjolla oli nimittäin kahden kiinnostavan poikkitaiteellisen vierailuesityksen paketti.

Sirkustaiteilija Milla JärvisenTyttö joka söi kuolleita lintuja – ruumiillinen rengasmonologi ja Sirkus Supiaisen Manifesti ovat syntyneet tahoillaan.

Esityksissä on silti yllättäen monta yhteistä elementtiä, joista mainittakoon esimerkiksi nykysirkus, runous, performanssi, ruumiillisuus, alastomuus, veri sekä taiteellinen tutkimus.

Järvisen sooloesitys koostuu – toisin kuin alaotsikko antaa ymmärtää – vivahteikkaasta vuoropuhelusta rengastrapetsin kanssa. Esineluontonsa mukaisesti rengas pysyy vaiti. Mutta esiintyjän trapetsiin kohdistamat reaktiot antavat sille rooleja ja tunnetiloja, herättävät sen henkiin.

Trapetsi asettaa rajoja, ottaa vihat vastaan, torjuu, yrittää leikkisää kontaktia. Koska Järvinen asettuu esityksessä kuukautisten alkamista odottavan tytön rooliin, näen trapetsin milloin vanhempana, milloin ihastuksen kohteena.

Tyttö hoivaa sylissään raakaa broileria, sonnustautuu mahtipontiseen sulka-asuun, kaivaa vatsastaan loputtomasti höyheniä, kuoriutuu ilkosilleen. Kuva renkaassa alastomana karvoineen kaikkineen kyhjöttävästä ja lintumaisesti ääntelevästä tytöstä assosioituu riipaisevasti häkkilintuun ja broileriin.

Lintu mielletään usein vapaan sielun symboliksi. Järvisen esityksessä linnun kohtalo on traaginen. Se näyttäytyy kuolleena, ylimielisen pöyhkeilevänä, vankina.

Rujo liikekieli, herkät tunnustukset ja rivot sanat sekä lapsenomaisella äänellä lauletut surumieliset laulut paljastavat ihmisen nurjan puolen. Esitys tutkii oivaltavasti häpeää, sitä kuinka vaikeaa on tulla esiin omana itsenään ja asettua suhteeseen toisten ihmisten kanssa.

Rauli Katajavuoren ja Juha Raution Manifesti sekoittaa nykyteatterille tyypilliseen tapaan esityksellisiä ja faktisia elementtejä. Taiteilijat ovat esityksessä itsensä nimisinä ja näköisinä hahmoina. Toisaalta he asettuvat taideteoriaa kauppaavien konsulttien rooliin.

PowerPoint -diojen ja muinaisten piirtoheitinkalvojen avulla katsojille esitellään muun teorioita sirkuksen, runouden, viihteen ja taiteen suhteista. Luentomaisia osuuksia havainnollistetaan ”representaatioilla”, joissa diabolotaiturointia ja jongleerausta yhdistetään Raution runoihin ja musisointiin.

Esitys on outo sekoitus konsultointiparodiaa, improvisoidun oloista pulinaa, vakavaa puhetta taiteen asemasta, nykysirkusta ja lavarunoutta. Siinä on liikaa kaikkea ja se kestää liian kauan.

Runsauden estetiikka on yksi nykyteatterillisista herättelyn keinoista. Voi olla, että runsaus on tietoinen häirinnän strategia. Toisaalta, tekijät kertovat fragmenttien valmistuneen lavoilla pienemmissä demopätkissä. On helppo kuvitella, että pätkät purevat, mutta vajaan parintunnin putki alkoi puuduttaa.

Annina Karhu

Barker-teatterilla 18.12. ja 19.12. klo 18 alkaen.

Rauli Katajavuori (vas.) ja Juha Rautio perehdyttävät diabolokuvioiden saloihin.
Rauli Katajavuori (vas.) ja Juha Rautio perehdyttävät diabolokuvioiden saloihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.