Toimivaa perusteatteria Ihmisen osasta

Oltuaan pari kuukautta hiljaa Paavo (Hannu Rinne) alkaa taas puhua vaimolleen Salmelle (Eija Mäkinen).
Oltuaan pari kuukautta hiljaa Paavo (Hannu Rinne) alkaa taas puhua vaimolleen Salmelle (Eija Mäkinen).

Teatteri Akseli: Ihmisen osa, Kari Hotakaisen romaanin pohjalta dramatisoinut Jukka Keinonen, ohjaus Emmi Louhivuori, lavastus Seppo Louhivuori, puvustus Petra Lähde, valot Arto Mäkelä, musiikin sävellys ja äänet Jouni Lehtonen, ensi-ilta 25.9.

Pidän kovasti Kari Hotakaisen Ihmisen osasta (2009). Romaanissa pureudutaan hotakaismaisen tarkkanäköisesti aikamme ilmiöihin: rahan valtaan, kaupankäynnin etiikkaan, työllisyyteen ja työttömyyteen.

Viiltävästä kritiikistä, salavihkaisesta huumorista ja äkkiarvaamatta koskettavista hetkistä muodostuu mestarillisesti mukaansatempaava kudelma.

Ihmisen osasta on tehty vuolaasti kiitellyt teatteriversiot Helsingin kaupunginteatteriin 2011 sekä Tampereen teatteriin 2014, molemmat esitykset pohjautuivat Raila Leppäkosken dramatisointiin.

Kotkan kaupunginteatterissa esitettiin 2013 Jukka Keinosen dramatisoima versio, jota on sittemmin nähty useissa harrastajateattereissa eri puolilla Suomea.

Kuluvan vuoden alussa toimintansa aloittaneen Teatteri Akselin tavoitteena on tarjota yleisölle laadukkaita kotimaisia ja ulkomaisia näytelmiä. Tähän tarkoitukseen Ihmisen osa tietysti sopii hyvin.

Emmi Louhivuoren Teatteri Akseliin ohjaama esitys on toimivaa perusteatteria. En kumminkaan ole aivan vakuuttunut kaikista Keinosen dramatisoinnin ja Teatteri Akselin ratkaisuista suhteessa Hotakaisen alkuperäistekstiin.

Dramatisoinnin kohtalokkain erehdys on kirjailijan hahmon poistaminen. Romaanihan ponkaisee liikkeelle tapahtumasta, jossa kirjailija, ”jolla ei ole omaa elämää”, tarjoutuu ostamaan 80-vuotiaan, Salme Malmikunnaksen elämäntarinan 7 000 eurolla.

Kirjailijan näkökulma tuo romaaniin hauskaa metakirjallista twistiä. Tai kuten romaanin kirjailijahahmo asian Salmelle muotoilee: hyvässä tarinassa on aina monta totuutta sisäkkäin.

Keskittyminen kronologisesti Malmikunnaksen perheen tarinaan suoraviivaistaa kerrontaa. Näytelmästä jäävät puuttumaan monet hienovireiset jännitteet, jotka tekevät alkuperäisestä romaanikerronnasta niin mukaansatempaavan.

Näytelmä myös kärsii käynnistysvaikeuksista. Tämä johtuu siitä, että alussa on aivan liikaa Salmen suoraan yleisölle osoittamaa puhetta, muiden näyttelijöiden kuvittaessa tapahtumia yksinpuhelun taustalla. Alun jälkeen episodien hahmogalleriat ja puheensuunnat onneksi monipuolistuvat.

Koko parikymmenhenkinen harrastajajoukko tekee uskottavaa työtä. Eija Mäkinen tavoittaa Salmeensa hienosti roolin vaatimaa kansanomaisuutta ja napakkaa itsevarmuutta. Taina Malmikaari vakuuttaa ja koskettaa markkinointijohtajan työhönsä tympääntyneenä ja suuren menetyksen kokevana Helenana.

Ikaros Ainasoja menee rohkeasti taloudellisesti menestyneen, mutta moraalisesti ja henkisesti mitä kyseenalaisimpia valintoja tekevän Kimmon nahkoihin. Lapsinäyttelijä Nella Lempinen tavoittaa liikuttavan vähäeleisesti traagisen kohtalon kokevan Sinin puhtoisen olemuksen.

Ääniefektien ja välimusiikkien käyttö on paikoitellen hieman töksähtelevää, mutta sinänsä ne luovat mukavasti tunnelmia. Realistinen keittiölavastus ja tarpeen mukaan näyttämölle sutjakkaasti kärrätyt elementit tukevat tarkoituksenmukaisesti tarinan tapahtumia.


ANNINA KARHU

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Paperilehti vaatii googlettamista jatkuvasti
Olipa mielenkiintoinen juttu uudesta näytelmästä teatteri Akselissa. Näytelmää on esitetty Helsingissä, Tampereella, Kotkassa ja nyt teatteri Akselissa. Aha, siis missä? Kuluvan vuoden alussa toimintansa aloittaneessa Akselissa. Aha, siis missä. Nevöhööd. Eikä artikkelissa ollut vastausta, missä on teatteri Akseli. Googlea tarvitsen tähänkin kysymykseen. Kuitenkin niin mielelläni keskittyisin paperilehden lukemiseen. Miksei teatteriarvostelussa olisi voinut vaikka yhteenvedossa olla pari sanaa enemmän:'Harrastaja' ja 'Turku'. Huokaus.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Osoite
Teatteri Akseli sijaitsee Humalistonkatu 8A:ssa. Kaupunki on Turku!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »