Kuolematon Carmen

Mariana Collado on sielukkaan kaunis karmea Carmen.
Mariana Collado on sielukkaan kaunis karmea Carmen.

Compañía Kaari & Roni Martin: KILL Carmen. Koreografia: Kaari Martin, Mariana Collado ja Carlos Chamorro. Sävellys, sanoitus ja sovitus: Roni Martin. Ohjaus: Atro Kahiluoto, Martin, Martin. Valosuunnittelu: Ville Virtanen Pukusuunnittelu: Erika Turunen. Ensi-ilta 28.8. Helsingin juhlaviikot.


Compañía Kaari & Roni Martinin tekijöillä on ilmiömäinen kyky luoda klassikkoteosten vaikutteista kokonaan oma taiteellinen universuminsa. Se näyttää olevan mahdollista vankan tradition tuntemuksen, pettämättömän historiantajun, tinkimättömän teknisen taidon ja uutta luovan otteen turvin.

KILL Carmen on uskollinen Prosper MeriméenCarmen-novellin (1848) hengelle mutta sävellys, koreografia ja käsikirjoitus riisuvat oivaltavasti hahmolta sen perinteen raskaan laahuksen. Novellissa mustalaisnaisen tarina kerrotaan ranskalaisen miesarkeologin läpeensä koloniaalisesta näkökulmasta. Tämä orientalistinen fantasia viettelevästä ja vaarallisesta naisesta kertoo enemmän esittäjästään kuin kohteesta.

Carmenin lukuisissa sovituksissa femme fatale hahmo heijastaa myös aikansa poliittisia voimia. Se on syntynyt aikana jolloin naisen vapautta on ollut vaikea edes kuvitella muutoin kuin lainsuojattomana varkaana, prostituoituna ja murhaajana. Myöhemmin se on saanut versionsa myös naisten vapaustaistelijana.

KILL Carmen murtaa nerokkaasti ongelmallisen villin, pidättelemättömän, brutaalin naiskuvan tekemällä myös härkätaistelijasta vastaavan, miespuolisen Carmenin. Nainen ja mies ovat intohimoisessa hulluudessaan, narsistisessa halussaan ja tuhoisassa rakkaudessaan tasavertaiset. Teos haastaa esikuvansa koloniaalista perintöä myös tuomalla eri kulttuurivaikutteet ilmaisumuotoineen kiehtovaan vuoropuheluun.

Mariana Collado on sielukkaan kaunis karmea Carmen, suggestiivisella iholle tulevalla voimalla. Carlos Chamorro on yhtä lailla verraton härkätaistelija.

Tanssijat piirtävät ilmeikkäillä liikevedoillaan hulvattomimmat sukupuolen, seksuaalisuuden ja kansallisuuden stereotypiat määrittäen ne samalla uusiksi.

Monipuolinen flamencon, baletin ja nykytanssin tekniikoiden hallinta ja yhteensulautuminen sekä ääretön tunnerekisteri tekevät ilmaisusta huippuunsa viritetyn.

Teosnimen tarantinolaisella hengessä Carmen yritetään aina uudestaan päästää päiviltään. Rakastetun femme fatalin oletettuina kuoleman hetkinä soi Georges BizetinHabanera oopperasta Carmen, ikään kuin lempeän humoristisena kunnianosoituksena kaanonille. Sen voinee tulkita myös yhtenä ”murhana”, uudestisyntyvä klassikkoteos kun vaatii aikansa omaehtoisen tulkinnan. Tästä pitävät upeasti huolen eritoten Roni Martinin musiikin moninaiset vaikutteet funkista balkanilaiseen sointiin, lyriikan liike kielestä toiseen sekä Kaari Martinin koreografinen kädenjälki.

Flamencodraaman kohtalokkaan rakkauden valtaamana Don Joséna toimii yhdeksänhenkisen orkesterin huippumuusikot, jotka ovat äänellään ja soittimineen yhtä lailla osa tanssia kuin tanssijoiden kehot rytmillisiä instrumentteja. Musiikin ja tanssin täydellinen liitto on teoksen mitä todellisin rakkaustarina.

MIA HANNULA

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.