ÅST:n uutuustuotanto hurmasi yleisönsä

Superstaroja ja dystopiaa

Viimeisellä ehtoollisella Jeesus (Alexander Lycke, keskellä) ja opetuslapset (Erik Norén, vas., Juki Välipakka, Petter Jiveskog, Carl-Johan Svensson, Sleiman Aoun, Tord Hansson, Anna-Maria Hallgarn, Marcus Helmer Gustafsson, Martin Eliasson, Christopher Killik, Magnus Falk ja Göran Gillinger).
Viimeisellä ehtoollisella Jeesus (Alexander Lycke, keskellä) ja opetuslapset (Erik Norén, vas., Juki Välipakka, Petter Jiveskog, Carl-Johan Svensson, Sleiman Aoun, Tord Hansson, Anna-Maria Hallgarn, Marcus Helmer Gustafsson, Martin Eliasson, Christopher Killik, Magnus Falk ja Göran Gillinger).

Suuri, näyttävä, räiskyvä Jesus Christ Superstar sopii intiimiin Åbo svenska teateriin kuin ehtoollisleipä kitalakeen. Vaikuttava rock-ooppera on harvinaisen tarttuvaa laatua.

Ensi-illan jälkeen päässä pyörivät ylisanat. Andrew Lloyd Webberin ja Tim Ricen 1972 luoma musikaali on herätetty Turussa henkiin säkenöivänä energiapurkauksena. Yleisössä virtaavat adrenaliini ja kyyneleet, kun Jeesus matkaa ihmetekojensa ja viimeisen ehtoollisen kautta kohti ristiä. Toisinaan rikkonaiseksi ja tunteettomaksi luonnehdittu teos oli nyt henkilökohtainen ja koskettava.

Pari miljardia kristittyä todistaa, että tarina on hittikamaa, mutta uskonnollisen teeman ei saa antaa hämätä. Erinomaisesti toteutettu, nykyaikaiseksi tuunattu spektaakkeli sopii kaikille elämänkatsomuksesta riippumatta.

Kun esirippu nousee, teoksen visuaalisuus hyppää silmille. Ensimmäinen kohtaus tuo mieleen uutiskuvat Ukrainan mielenosoituksista mellakkapoliiseineen, joskin Superstarissa kansanjoukot ovat pukeutuneet kiiltävään nahkaan ja niitteihin. Puvustus ja näyttävä lavastus upeine valaistuksineen luovat kokonaisuudesta dystooppisen kyberpunknäyttämön.

Anakronismeja vilisi teokselle tyypillisesti pitkin esitystä. Käsiaseet paukkuivat, neonvalot vilkkuivat ja kännykkäkameralle poseerattiin vangitun Jeesuksen kanssa. Juha Hemánuksen ohjaamana kaikki tuntui luontevalta. Suuret joukkokohtaukset pysyivät ruodussa, ja katseen oli helppo hakeutua kiintopisteisiin.

Oopperan musiikki on Lloyd Webberiä mielenkiintoisimmillaan. Se kulkee duurissa usein silloinkin, kun näyttämöllä koetaan tuskaa ja surua – mieleenpainuva ja toivoa kannatteleva yksityiskohta säveltäjältä.

Jussi Vahvaselän johtama bändi soitti 1970-luvun progerytmeihin ja perinteisiin musikaaliballadeihin viritetyt sävelet kerrassaan upeasti. Rumpali Jani Riihimäki, kosketinsoittaja Ville Vihko, basisti Ari Kataja sekä kitaristit Ilpo Murtojärvi ja Juha Keskinen pitivät yllä sykettä, joka ei laantunut hetkeksikään parituntisen teoksen aikana. Puhaltajat Kimmo Gröhn, Petter Järvi ja Antti Hermaja värittivät kuulokuvaa entisestään. Soundit olivat kohdallaan, vaikka rumpusetti erottuikin hetkittäin kaikuisana joukosta.

Rock-oopperan roolitus on täysosuma. Alexander Lycken esittämä parrakas, kalju Jeesus on karismaattinen superstara, johon on helppo uskoa. Lycken roolityössä on syvyyttä, kun elämää suurempien asioiden edessä fyysinen haavoittuvuus on vähäpätöinen sivuseikka. Jeesuksen usko Jumalaan on järkkymätön, vaikka hänen mielensä valtaa myös hetkittäinen epävarmuus. Sydäntä riipaisee, kun kohtalonsa tietävä ihmeidentekijä kysyy nukkuvilta opetuslapsiltaan, eikö kukaan haluaisi valvoa hänen kanssaan viimeisenä yönä.

Christopher Killikin Juudas vie mukanaan. Mies kyseenalaistaa Jeesuksen ja lankeaa lopulta rahasta. Kun hän tajuaa virheensä, on jo myöhäistä. Killik saattelee Juudaksen keskelle tunnemyrskyä, jonka aikana yleisössäkin ehtii pohtia omaa tarkoitustaan maapallolla.

Lycke ja Killik loistivat näyttämöllä myös äänellisesti. Kummatkin lauloivat luontevasti korkealta ja kovaa. Metallinhohtoisilla äänillä siunatut päähenkilöt keräsivätkin raikuvia aplodeita ja bravo-huutoja jo kohtausten välissä.

Myös Waltteri Torikan Pontius Pilatus ja Anna-Maria Hallgarnin Magdalan Maria hurmasivat – Torikka varsinkin teoksen loppupuolella hersyvästi soivalla baritoniäänellään ja notkealla esiintymisellään sekä Hallgarn sulosointuvalla sopraanollaan, joka loi Jeesukselle turvaa paineen ja ahdistuksen keskellä.

Oma erinomainen lukunsa oli teatterinjohtaja Dick Holmströmin vodkaanmenevä kuningas Herodes, joka kruunasi Jeesuksen valekuninkaaksi ja vei tämän houkutuksia pursuavalle klubilleen. Samassa paketissa oli uskottavuutta, karismaa ja roppakaupalla huumoria.

Esiintyjien lahjakkuus loisti myös muissa rooleissa opetuslapsia, papistoa ja kansalaisia myöden. Igor Barbericin koreografiat pyörivät villisti ja kuorolaulu soi vakuuttavasti. Jopa tyylikäs käsiohjelma oli viimeistelty vastaamaan produktion tasoa.

Jesus Christ Superstar kannattaa käydä katsomassa nopeasti, sillä on hyvin mahdollista, että sen haluaa nähdä vielä uudestaan.

MATTIAS MATTILA

Jesus Christ Superstar Åbo svenska teaterissa huhtikuun loppuun saakka.

Åbo svenska teater: Jesus Christ Superstar, sävellys Andrew Lloyd Webber, sanat Tim Rice, ruotsinkielinen käännös Ola Salo, ohjaus Juha Hemánus, koreografia Igor Barberic, musiikin johto ja sovitus Jussi Vahvaselkä, lavastus Jani Uljas, valaistus Mikko Linnavuori, puvustus Tuomas Lampinen. Rooleissa Alexander Lycke, Christopher Killik, Anna-Maria Hallgarn, Waltteri Torikka, Dick Holmström, Sleiman Aoun, Göran Gillinger, Björn Blomqvist ja Jerry Wahlforss.

Jeesus (Alexander Lycke) saa hetken levon Maria Magdalenan (Anna-Maria Hallgarn) sylissä.
Jeesus (Alexander Lycke) saa hetken levon Maria Magdalenan (Anna-Maria Hallgarn) sylissä.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.