Sopimattomien ajatusten edellä

Marjo Hämäläinen ja Kalle Suominen liikkuvat maalaisromanttisista elokuvatunnelmista sopimattomiin tunteenpurkauksiin.
Marjo Hämäläinen ja Kalle Suominen liikkuvat maalaisromanttisista elokuvatunnelmista sopimattomiin tunteenpurkauksiin.

• Sopimaton. Koreografia Maija Hoisko, tanssi Pekka Hiltunen, Marjo Hämäläinen ja Kalle Suominen, valot Vespa Laine, valojen rakennus Tony Nurmi, musiikki Jouni Tauriainen, lavastus ja puvut White Trash Design. Ensi-ilta 21.11. Paraisten Puntissa.

Maailma on täynnä kirjoittamattomia sääntöjä siitä, mikä on sopimatonta ja mikä ei. Maija Hoiskon teos Sopimaton on syvällinen ja monisyinen tutkielma yhteiskunnan ilmiöistä, joissa kulttuurin ohjaamina näyttäytyy erilaisia normeja, joiden mukaan toimimme. Teoksesta saa eniten irti, jos ottaa selvää Hoiskon inspiraationlähteistä ennen katsomiskokemusta. Teos pysähdyttää miettimään, miten asioita voi tehdä myös toisin. Kun totuttuja käytäntöjä rikkoo, syntyy sisäistä onnellisuutta.

Sopimaton tekee kunniaa suomalaiselle elokuvaohjaajalle Teuvo Tuliolle, jonka elokuvien rohkea retoriikka nousee teoksessa keskiöön. Omintakeiset, rohkealla läsnäololla terävöityneet tanssijat Pekka Hiltunen, Marjo Hämäläinen ja Kalle Suominen sekoittavat sanat taitavasti liikkeiden lomaan. Erityisesti Hämäläisen monologikohtaukset ovat vaikuttavia. Vespa Laineen yksinkertaisen tyylikkäät valot eivät ole teokseen sopimattomia, vaan antavat tilaa tanssijoiden tulkinnoille.

Raivoisa koski, ronskit tappelukohtaukset ja ylettömän täydelliset poseerausasennot tanssijoiden tulkitsemina herättävät mielikuvia suomalaisen elokuvan kliseistä. Teoksen ainoa rekvisiitta, valkoinen harso, taipuu moneksi; pilvenhattarasta morsiushunnuksi ja lopuksi sisäiseksi vankilaksi, jonka läpi Hämäläinen yhä poseeraa. Mielenkiintoa tuovat Hoiskon kehittämät kontrastit poseerausten välille; ne herättävät täysin vastakkaisia mielikuvia, kun tanssijat tekevät ne epätäydellisinä ja ilmeillen irvikuvamaisesti. Poseeraukset ovat silloin sopimattomia mutta aitoja. Teoksessa tanssin nostot eivät ole keveitä, jollaisina niiden tulisi lavalla näyttäytyä, vaan kankeita ja epäonnistuneita.

Hoisko käyttää toistoa teoksessa taidokkaasti siten, että hän toistaa koreografiassa samoja liikekuvioita eri tilanteissa. Tanssijat viheltävät usein vuoden 1953 Suomi-filmin Me tulemme taas tunnusmelodiaa ja tuovat tukkijokiromantiikkaa lavalle. Välillä tanssijoiden raivokas huuto ja tunteenpurkaukset rikkovat seesteisyyden. Liikkeiden tahattomat eriaikaisuudet peittoutuvat tanssijoiden eläytymiskykyyn ja läsnäoloon.

James Brownin soul-funkin ja rajoja rikkovan Knifehandchopin vaikutteita yhdistävät musiikkipätkät haastavat kiiltokuvamaisen maalaismaistunnelman. Lavatanssi toimii myös raskaamman biitin säestämänä, se on epäsopivan virkistävää. White Trash Designin rakentama lavastus pilvenhattaroineen ja kierrätetty puvustus tukevat teoksen merkityksiä.

Sopimaton päättyy kohtaukseen, jossa Hämäläinen tulkitsee ekspressionistisen tanssin uranuurtajan Mary Wigmanin elementtejä noitatanssista. Yhdistettynä valoprojisointeihin kohtaus on uhmaava ja pelottava. Sisäiset tunteet nousevat sopimattomien ajatusten edelle ja olemisen lähtökohdaksi. Millään muulla ei ole enää väliä.

SUVI SATAMA

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.