Tanssiarvio: Soolo dialogina

Eero Auvinen
Valon vaihtelevat sävyt tehostavat eri ilmaisujen, tanssin ja äänen, vaikutusta ja visuaalista ilmettä Kätkö-teoksessa.
Valon vaihtelevat sävyt tehostavat eri ilmaisujen, tanssin ja äänen, vaikutusta ja visuaalista ilmettä Kätkö-teoksessa.

Kätkö.

Koreografia Riku Lehtopolku, äänisuunnittelu Eero Auvinen, valot Luca Sirviö.

Lähempänä villiä sydäntä.

Koreografia ja ohjaus Maria Nurmela, valot Kalle Ropponen, äänisuunnittelu Jaakko Vastapuu.

16.9. Tehdasfestivaali Manfesti, Manilla-teatteri.

Tehdasfestivaali Manifestissa nähtiin kaksi taiteellisesti vahvaa sooloa, joissa oli myös yhteisiä piirteitä. Tanssijoiden soolot ovat rakentuneet improvisatorisessa vuorovaikutuksessa ääni- ja valotaiteilijoiden kanssa, ja tekijöiden keskinäinen dialogi on myös keskeinen osa esitystä.

Tyylikkään minimalistisessa näyttämötilassa abstraktia, intuitiivista ja runollista liikekieltä yhdistävät tanssisoolot yhdessä veistoksellisen valo ja suggestiivisen äänimaiseman kanssa luovat syvästi vaikuttavan elämyksen.

Tanssitaiteilija Riku Lehtopolku tanssii teoksessa Kätkö (2017) dialogissa äänitaiteilija Eero Auvisen kanssa. Tanssijan ja muusikon intensiivisessä vuoropuhelussa soolosta kasvaa ajoittain duetto. Valon vaihtelevat sävyt tehostavat hienosti eri ilmaisujen vaikutusta ja visuaalista ilmettä.

Vuorovaikutuksessa toteutuva tanssi tekee soolosta syvän koskettavan. Lehtopolun upea koreografia, sen linjakas ja vuolas liikekieli, luo moninaisia assosiatiivisia tarina-aihioita.

Hiljaisuudesta ja tanssin äänistä alkavaan teokseen yhtyy vähitellen eri elementeistä, kepeistä, kivistä, vedestä, kehorytmiikasta, beatboxingista ja symbaaleista koostettua äänimaisemaa. Eläviin äänitehosteisiin limittyy äänitettyjä luonnon, kadun ja ihmisten ääniä sekä Frédéric Chopinin musiikkia. Äänimaisemassa on kiehtovasti erilaisten suhteiden vertauskuvallisuutta: kannusta maljaan kaadetun veden solina yhdistyy mereksi, jonka aaltoja vasten kuulee edelleen pisaroiden ääniä.

Käsiohjelman mukaan teos käsittelee muistoja, ja kätkö on niiden ”piilotettujen tunteiden ja toiveiden leikkipaikka törmäyksessä ulkoisen todellisuuden kanssa”. Teoksessa kerrostuvat kätköt virittävät vuorovaikutusta katsojan havaintojen ja kuvittelun kanssa. Koen muistojen toteutuvan teoksessa tapahtumana, ei niinkään menneeseen palaamisena vaan muistojen muotoutumisena ja luomisena hetkessä läsnä olevissa vaikutussuhteissa.

Maria Nurmelan soolo Lähempänä villiä sydäntä ammentaa vuoropuhelustaan eri naistaiteilijoiden kanssa ja avaa siten syntyneitä teemoja ”näkymättömyydestä, toiseudesta, murroksesta ja itsensä uudelleenlöytämisestä”. Teos sai ensi-iltansa viime vuoden Manifestissa, josta kirjoitin arvion ”Vapauttavan liikkeen ytimeen” (TS 17.9.16).

Nyt soolo on saanut rinnalleen uuden keskustelun, kuvataiteilija Saara Nurmen valokuvanäyttelyn. Valokuvissa yhdistyy hienosti dokumentaarinen ja taiteellinen funktio, laadukas esitystallenne ja kuvaajan oma näkemys sooloteoksesta.

Esitystä edeltävänä päivänä oli myös mahdollista osallistua Nurmelan vetämään workshoppiin, jossa hän avasi teoksen teemoja ja liikekieltä erilaisin tanssillisin harjoittein. Oli huikeaa nähdä soolo uudestaan tekijän kertomaa ja omaa tanssikokemusta vasten. Nurmelan teoksen avaama dialogi laajenee loistavalla tavalla mitä moninaisempiin yhteyksiin.

Mia Hannula

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.