Tanssiarvio: Taiteenalojen kosketuspinnoilla

Robert Seger/Moment
Sarastuksia johdattaa esitystaiteen keinoin Wäinö Aaltosen taiteeseen ja elämään.
Sarastuksia johdattaa esitystaiteen keinoin Wäinö Aaltosen taiteeseen ja elämään.

Sarastuksia – kuvataiteen, tanssin ja musiikin kosketuspinnoilla.

Konsepti, koreografia, ohjaus: Maria Nurmela

Dramaturgia: Kirsti Nurmela, Ritva Bergström Wäinö Aaltosen kirjeiden pohjalta

Musiikki: Emil Holmström, Juho Kanervo

Puvut: Inkeri Kanninen

Esiintyjät: Pietari Kärki, Anna Lemberg, sekä tanssikoulu Tanssitiimin opiskelijat

Aiste Ivanauskaite, Martta Lahtinen, Lotta Lempinen, Evi Oivanen, Eero-Heikki Puustinen, Ulriikka Pyykkönen, Merimari Seppänen, Nea Vuorinen

Wäinö Aaltonen ja itsenäisyyden juhlavuosi -näyttelyn tanssiva museokierros Sarastuksia johdattaa esitystaiteen keinoin museon nimikkotaiteilijan taiteeseen ja elämään. Yhdessä näyttelyn ja sen Poseerauksia-julkaisun kera avautuu monipuolinen kuva taiteen eri aloilla toimineesta uudistusmielisestä taiteilijasta, joka tänä päivänä tunnetaan yleisemmin valtakunnan virallisena monumenttikuvanveistäjänä.

Sarastuksia-tanssiteos raottaa taitelijan julkisuuskuvan takaista inhimillistä puolta. Esitys luo draaman keinoin impressionistisia vaikutelmia Wäinö Aaltosen elämästä. Eero-Heikki Puustisen esittämistä Aaltosen sisarilleen kirjoittamista kirjeistä välittyy taiteilijan ääni. Kirjekatkelmista huokuu lämpimät perhesuhteet, arkiset puhteet sekä taiteilijan ajatuksia hänen taiteensa ympärillä käydystä keskustelusta, sota-ajan tunnelmista sekä luomisvireen tuottamasta rauhan ja innoituksen tunteesta.

Tanssitaiteilija Maria Nurmelan koreografia ammentaa Aaltosen taiteen estetiikasta. Liikekieli yhdistää hienosti plastista, maalauksellista ja ekspressiivistä liikelaatua. Taiteiden välillä on kiehtovia yhtymäkohtia. Erityisesti se, miten Aaltosen taide näyttäytyy kehon anatomian ja liikkeen, sekä ulkoisen olemuksen ja sisäisen tunnemaailman kuvaajana. Aiheet kytkeytyvät esitykseen suorimmin Ruskea tanssi -maalauksessa (1927) ja Tanssijatar-veistoksessa (1928), mutta ne saavat monipuolisen ilmaisunsa tanssiteoksen kokonaisuudessa.

Tanssin ilmaisuvoima ja liikevariaatioiden rytmittäminen visuaalisten taiteiden tilaan tekevät vaikutuksen. Samanaikaiset tapahtumat eri huoneissa, siirtymät tilasta toiseen, asetelmallisen ja dynaamisen liikkeen temmon vaihtelut, sekä vuorottelevat soolot ja yhteistanssi luovat ainutlaatuisen näyttelykokemuksen. Tanssin rauhalliset osuudet antavat katsojalle tilaa havainnoida tanssin ja taideteosten vuoropuhelua. Improvisaatioon ja sävellyksiin perustuva pianomusiikki soi kauniisti tilassa ja tanssijoiden liikkeissä.

Taiteen ammattilaisten ja tanssinharrastajien yhteistyönä toteutettu teos on erittäin kiinnostava myös sen tekemisen prosessin näkökulmasta. Osallistujat ovat eri menetelmin perehtyneet aiheeseen ja työstäneet teosta näyttelyn rakentamista seuraten. Tämä näkyy esityksen eheydessä, sen saumattomassa vuoropuhelussa kuvataiteen ja sen esillepanon kanssa. Raikasta on myös nähdä nuorten rakentavan omanlaista suhdettaan kansallistaiteilijaan.

Sarastuksia-teos avartaa hienosti tanssitaiteen potentiaalia toimia erilaisten tekijöiden ja taiteenalojen kanssa vuorovaikutuksessa. Erityinen kiitos museolle, joka tarjoaa upean tilan tanssitaiteelle.

Mia Hannula

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.