Käsittämättömän rakkauden äärellä

Elena Leeve, Matti Onnismaa ja Seela Sella kertovat Turun kaupunginteatterissa Hannah Arendtin ja Martin Heideggerin rakkaustarinaa huhtikuuhun asti.
Elena Leeve, Matti Onnismaa ja Seela Sella kertovat Turun kaupunginteatterissa Hannah Arendtin ja Martin Heideggerin rakkaustarinaa huhtikuuhun asti.

• Savyon Liebrecht: Hannah ja rakkaus, suom. Kirsti Simonsuuri, ohjaus Taru Mäkelä, lavastus ja puvut Minna Välimäki, valot Kari Laukkanen. Turun ensi-ilta kaupunginteatterin Sopukassa 15.2.

Neljän teatterin yhteistuotantona syntynyt Hannah ja rakkaus on esitys perinteisen teatterin ystäville. Siinä kerrotaan mielenkiintoinen tarina hyvien näyttelijöiden voimin ilman konstailuja. Hannah ja rakkaus on perusteatteria, joka toimii.

Samalla esitys on hieman yllätyksetön. Jo kirjoilla ja kirjojen sivuilla vuoratut lavasteet ja ensimmäinen ääniefekti – liikenteen melu – asemoi esityksen tyylilajin. Luvassa on paljon puhetta ja vähän toimintaa.

Epäsymmetrinen
suhde

Hannah ja rakkaus kertoo maailmankuulujen filosofien ja intellektuellien, Hannah Arendtin ja Martin Heideggerin, käsittämättömän rakkaustarinan.

Tapahtumat käynnistyvät vuodesta 1975, jolloin Arendtin luo Yhdysvaltoihin saapuu israelilainen nuori mies tekemään haastattelua. Tarkoitus on puhua tapaus Adolf Eichmannista, jonka oikeudenkäynnistä Arendt kirjoitti kohutun raporttinsa pahan arkipäiväisyydestä.

Heideggeria haastattelun ei pitänyt koskea, mutta puheet kääntyvät siihen suuntaan väistämättä. Hannahin muistojen kautta käydään läpi koko hänen ”epäsymmetriseksi” luonnehtimansa rakkaussuhde, joka syttyi professorin ja hänen 18-vuotiaan oppilaansa välille. Parin tiet erkaantuivat Hitlerin valtaan noustua, kun Heidegger liittyi natsipuolueeseen ja Arendt joutui pakenemaan Yhdysvaltoihin.

Sodan jälkeen Arendt ottaa yhteyttä entiseen rakastettuunsa ja toivoo saavansa kuulla katumuksen ja anteeksipyynnön. Vaikka näitä ei tule, Arendt pysyy opettajansa ystävänä ja tukena.

Miten nuori, älykäs, juutalainen ja natseja vastustava nainen on voinut rakastaa häntä huomattavasti vanhempaa, naimisissa olevaa ja kansallissosialismia kannattanutta miestä, joka ei pyydä anteeksi tekojaan? Entä miten saksalainen älykkö voi hurahtaa natsi-ideologiaan?

Rakkauden ja moraalin tematiikka nousee näytelmässä esiin, mutta käsittely jää melko pinnalliseksi. Kun Heidegger esitetään säkenöivän ja karismaattisen filosofin sijaan hieman lipevänä ja erilaisten voimien johdateltavissa olevana olentona, usko tekijöiden haluun edes yrittää ymmärtää rapautuu.

Sen sijaan näytelmä ristivalottaa kiinnostavasti Heideggerin ja Arendtin filosofisia käsitteitä – kuten kuolemanpelko, omaehtoisuus ja pahan arkipäiväisyys – tuomalla ne erilaisiin konkreettisiin tilanteisiin.

Hienot
naisroolit

Esityksen sielu on vanhaa ja nuorta Hannahia näyttelevät Seela Sella ja Elena Leeve. Sella on luontaisella karismallaan ja luontevalla läsnäolollaan näyttämön keskus, joka vetää katsojan huomion magneetin lailla. Hän on imaissut itseensä Hannahin ristiriitaisilta näyttävät ominaisuudet ja piirtää kokonaisen vanhan naisen muotokuvan koomisinekin piirteineen.

Leeven Hannah kasvaa professoriinsa ihastuneesta neidosta oman äänensä löytäväksi, rohkeaksi filosofiksi, joka uskaltaa olla eri mieltä. Leevessä yhdistyy roolihenkilönsä herkkyys, joka säilyy kaikkien koettelemustenkin alla, ja määrätietoisuus.

Naisten rinnalla Matti Onnismaan Heidegger jää vaisuksi. En näe hänessä intohimoa Hannahiin, ja vain suuttuessaan hänestä nousee esiin tahtova persoona.

Kasimir Baltzar näyttelee kaksoisroolin Arendtin opiskelutoverina ja israelilaisnuorukaisena, joka ei olekaan se, joka aluksi väittää olevansa.

IRMELI HAAPANEN

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.