Teatteriarvio: Quo Vadis ja Sivuun Ensemble vievät oudon äärelle, kuolleiden seuraan

Sanni Suosalo
Quo Vadiksen ja Sivuun Ensemblen englanninkielisessä  
 Temptation-esityksessä kummittelevat vainajat väittävät olevansa  
 todellisia. Esityksen inspiraationa ovat olleet puolalaisen Stanislaw  
 Ignacy Witkiewiczin näytelmät.
Quo Vadiksen ja Sivuun Ensemblen englanninkielisessä Temptation-esityksessä kummittelevat vainajat väittävät olevansa todellisia. Esityksen inspiraationa ovat olleet puolalaisen Stanislaw Ignacy Witkiewiczin näytelmät.

Teatteri Quo Vadis & Tanssiteatteri Sivuun Ensemble: Temptation – Ghosts, refugees from reality.

Käsikirjoitus Marko Järvikallas ja Otso Kautto Stanisław Witkiewiczin teoksen pohjalta. Ohjaus Otso Kautto, koreografia Ninni Perko, ääni- ja valosuunnittelu Roy Boswell. Suomen ensi-ilta Teatteri Universumissa 28.10.

Teatteri Quo Vadiksen ja tanssiteatteri Sivuun Ensemblen englanninkielinen yhteisproduktio Temptation sai ensimmäisen ensi-iltansa jo kuukausi sitten festivaalilla Puolan Zakopanessa. Suomen ensi-ilta sijoittui Helsinkiin.

Esityksellä on puolalaiset kirjalliset juuret. Sen lähtökohtana toimivat monialaisen taiteilijan ja filosofin Stanisław Ignacy Witkiewiczin teokset. Witkiewiczin (1885–1939) taiteellinen toiminta käsitti sekä ekspressionistista maalaustaidetta, valokuvausta että absurdistisia näytelmiä ja romaaneja.

Kirjallisten juurien lisäksi esityksessä tuntuu muutakin vetoa puolalaisen teatterin suuntaan, sen suurten nimien Jerzy Grotowskin ja Tadeusz Kantorin teemoihin ja ilmaisullisiin tavoitteisiin. Kantorilla olikin merkittävä sija Witkiewiczin näytelmien uudelleen löytämisessä sekä Puolassa että kansainvälisesti, Witkiewiczilla taas oli merkittävä vaikutus Kantorin ”kuolleiden teatteriin”.

Witkiewiczille ominaisiin aiheisiin lukeutui myös huumausaineiden käyttö, joiden vaikutusta taiteelliseen työskentelyynsä hän tutki sekä taiteen että filosofian alueella. Kuolema, erityisesti itsemurha, oli hänen elämässään merkittävä teema, ja hän itse teki itsemurhan Neuvostoliiton valloitettua Puolan 1939.

Witkiewiczin kuvataide, erityisesti hänen erikoistumisensa muotokuviin, sekä valokuvaus inspiroivat Temptationissa näyttämöllisiä kohtauksia, jotka samalla kyseenalaistavat tekijyyden ja ainutkertaisuuden.

Paljaalla näyttämöllä ajankohtaan sopivasti halloween-tyyliin zombeiksi maskeeratut esiintyjät kehittävät erilaisista Witkiewicz-aihioista kohtauksen toisensa perään.

Esityksen alussa ja lopussa mellakka-aidoista rakentuu raja ramppiin, esiintyjien ja yleisön väliin, kuolleiden ja elävien väliin. Vainajat kurkottelevat rajan yli – alussa ja lopussa kohti meitä katsomossa istuvia eläviä – muissa kohtauksissa myös eri tavoilla kohti toisiaan. Etsitään kadonneita muistoja, kadonneita ihmisiä, kadonneita tunteita ja tekoja.

Rajoja rakentuu tahattomasti myös esityksen sisään, näyttämötoiminnan tasolle. Kun käsikirjoittaja Marko Järvikallas ja ohjaaja Otso Kautto esiintyvät kokeneempien näyttämöesiintyjien rinnalla, käy ilmeiseksi esiintymisen ammattilaisten, näyttelijöiden ja tanssijoiden Minerva Kauton, Mika Piispan, Maija Rissasen ja Ninni Perkon yhteinen ilmaisukieli, jossa Järvikallas ja Kautto ovat vielä harjoittelijoita. Kiinnostavaa sekin.

Tosin soolokohtauksessa, tai oikeastaan dialogissa tuoksupelargonian kanssa, Kautto onnistuu kuulostamaan riemastuttavasti brittinäyttelijä Michael Cainelta ja luo näin imitaation kautta esityskummituksen, -lainan tai -varkauden.

Temptationissa henkisyyttä, jopa sakraalia tunnelmaa luovat kohtaukset yhdistyvät estottomasti banaaliin, harmoninen kirkkolaulun kaltainen sointi seuraa Monty Python -tyyppistä satiiria. Tragediasta on vain ruuansulatustoiminnon mittainen etäisyys komediaan. Karnevaalista kuljetaan kultin syntyyn muutaman ritualistisen eleen toistolla.

Oudon äärellä ollaan.

Outi Lahtinen

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.