Teatteriarvio: Vapauttavan liikkeen ytimeen

Kalle Ropponen
 Maria Nurmelan sooloteos Lähempänä villiä sydäntä luo vaikuttavan suggestiivisen elämyksen.
Maria Nurmelan sooloteos Lähempänä villiä sydäntä luo vaikuttavan suggestiivisen elämyksen.

Lähempänä villiä sydäntä.

Koreografia ja konsepti Maria Nurmela. Valosuunnittelu Kalle Ropponen. Äänisuunnittelu Jaakko Vastapuu.

Thalamus.

Koreografia ja tanssi Urs Dietrich.

16.9. Teatterifestivaali Manifesti.

Tanssitaiteilija Maria Nurmelan ensi-iltansa saanut sooloteos Lähempänä villiä sydäntä luo tanssi-, ääni- ja valotaiteen keinoin vaikuttavan suggestiivisen elämyksen.

Teos on tyylikkään abstrakti, hienoeleisen runollinen ja tärisyttävän ruumiillinen. Käsiohjelma kuvaa teoksen piirtävän ”muotokuvan naisesta toden ja fiktion rajamailla”. Totisesti, tanssitaide ei näyttäydy pelkkänä esteettisenä ilmaisuna vaan kehollisena intensiteettinä ja vaikutuksena toteutuvana todellisuutena.

Tulkitsen teosnimen villeyden oman ilmaisun löytämisenä ja kirkastamisena, ja sen myötä vapautumisena. Ei niinkään staattisena olemuksena, vaan liikkeen kautta määrittyvänä jatkuvana muutoksenalaisena luovana tilana. Itseä ja ympäröivää kuuntelevan aistivan liikkeen kautta avautuu myös väylä ajatteluun ja omaan ääneen. Kuten Clarice Lispector, jonka romaaniin (1944) soolon nimi viittaa, kirjoittaa, ”liikkeeni on luomiskertomus, syntymä, jolloin rikon kaikki eit jotka ovat sisälläni”.

Kalle Ropponen veistää valolla huikean hienon tanssijakehon hahmon. Orgaanista liikettä rytmittävät naksahduksin vaihtuvat väritön ja punainen kajo, loisteputkien geometria ja heiluva lamppu. Mustaan teatteritilaan piirtyvät varjojen tanssi ja lattiaheijastusten kuvajaiset. Jaakko Vastapuun upea äänimaisema luo viitteellistä tapahtumallisuutta, koostaen vyöryvän poljennon ja hiljaisuuden ääristä, gramofonin äänifragmenteista, elektronisesta ja klassisesta musiikista.

Installaationomainen teos voi toimia hienosti myös taidegalleriassa tai erilaisissa paikkasidonnaisissa tiloissa. Tekijät toteuttavat ekoteatterin minimaalisen kulutuksen ideaa. Pelkistetty paljas toteutus luo taiteellisesti säkenöivän kokonaisuuden.

Monipuolista tanssija-koreografin ja pedagogin uraa luoneen ja kansainvälisestikin vaikuttavissa produktioissa esiintyneen Nurmelan tekninen taito, ilmaisuvoima ja karisma ovat omaa luokkaansa.

Ensi-ilta tarjosi myös hienon tilaisuuden nähdä Nurmelan taiteessa vaikuttaneen merkittävän saksalaisen tanssitaiteilijan Urs Dietrichin Thalamus (2015). Soolo pohjaa buddhalaisen Sogyal Rinpochen kirjaan Tiibetiläinen kirja elämästä ja kuolemasta (1997). Mielen ja liikkeen yhteyden kautta teos ilmentää muodonmuutosta harhailevan ja hötkyilevän minän kohinasta kohti olemisen selkeyttä.

Mia Hannula

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.