Musikaalitaivaalle syttyi uusi tähti

Maria Vass (Emmi Kaislakari), Väinö Ilmarinpoika (Pekko Honkasalo) ja Elias Hellman (Lauri Kukkonen) lähtevät sammuttamaan Turun paloa.
Maria Vass (Emmi Kaislakari), Väinö Ilmarinpoika (Pekko Honkasalo) ja Elias Hellman (Lauri Kukkonen) lähtevät sammuttamaan Turun paloa.

•  Mike Pohjola: 1827 Infernal Musical, Turun nuori teatteri, ohjaus Juha-Pekka Mikkola, musiikin ohjaus Joona Lukala, koreografia Mikko Kaikkonen, lavastus Sida Rouvinen, puvustus Tytti Mulo, valot Antti Niitemaa, äänet Mikko Kreivilä, kampaukset ja maskit Alisa Oksanen, kantaesitys 21.1. Logomo.

Vanha sanonta kuuluu: ” Televisio on huonekalu, elokuva on taidetta, mutta teatteri on elävää elämää”. Teatterillinen toiminta tapahtuu preesensissä, samassa ajassa ja tilassa yleisönsä kanssa.

Teatteri muistutti ominaislaadustaan Turun nuoren teatterin suursatsauksen 1827 Infernal Musicalin ensi-illassa: esityksen loppupuolella Pekko Honkasalon – keskeisessä roolissa Väinö Ilmarinpoikana – polvilumpio yllättäen meni sijoiltaan ja esitys jouduttiin keskeyttämään.

Teatteritutkija Hans-Thies Lehmann muistuttaa osuvasti, että toden läsnäolo on aina kuulunut erottamattomasti teatteriin, joskin se yleensä tulee havaittavaksi vain virheissä.

Uskon, että jokaisen katsojan ja esityksen työryhmään kuuluvan myötätunto oli loukkaantuneen näyttelijän puolella. Mutta uskon myös, että moni meistä koki vahvaa pettymystä, kun ihmiskehon fyysiset rajoitteet äkillisesti pyyhkivät pois hartaasti luodun esteettisen illuusion – ja vielä juonellisessa huippukohdassa.

Vaikka ensi-iltayleisö ei voinutkaan nähdä esityksen yllättäväksi kuvattua loppuratkaisua, selväksi kävi, että on syntynyt uusi hurmaava musikaali! Siinä on historiasta ja fantasiasta ammentava herkullinen hahmogalleria ja polveileva tarina. Siinä on kaikki perinteisen musikaalin elementit, joihin jykevä heavy metal -poljento luo tuoreen ja kiintoisan särmän.

Ja ennen kaikkea siinä on huikean energinen ja osaava esiintyjäkaarti, jota ilman esitystä ei voi olla olemassa, kuten ensi-illassa kouriintuntuvasti todettiin.

Herkullisia hahmoja
polveilevassa tarinassa

Karjalan laulumailta Turkuun rahdattu Väinö (Pekko Honkasalo) ”ei anna akkojen määräillä itseään”. Elias (Lauri Kukkonen) on ”Suomen toiseksi paras runoilija”, mutta antaa muiden – varsinkin naisten – määräillä itseään. Kumpikin on ihastunut piikikkääseen Maria-piikaan (Emmi Kaislakari), jota epäillään Turun palon sytyttämisestä.

Arkkipiispa Tengström (Juha-Matti Koskela) ja hänen vaimonsa (Helena Haaparanta) lukevat Mustaa raamattua ja harjoittavat saatananpalvonnallisia rituaaleja. Eliaksen sisar (Suvi Virtanen) vaikuttaa riivatulta. Paavo Ruotsalainen (Taage Laiho) villitsee turkulaiset ja venäläinen komendantti (Jere Hultin) muuttuu monsteriksi.

Mike Pohjola (s.1978) on tullut tunnetuksi (näytelmä)kirjailijana ja roolipelien suunnittelijana. Pohjolan käsikirjoittamaa tarinaa kannattelevat vahvasti karakterisoidut henkilöhahmot, jotka viittaavat yhtäältä historiallisiin henkilöihin ja kansantarinoihin, toisaalta heavy metal -genren kuvastoihin.

Tarinan keskeiset ainesosat koostuvat Turun historiaan liittyvistä autenttisista anekdooteista ja tapahtumienkuluista Turun palon 1827 aikoihin. Moninaisten juonenkulkujen keskiössä on rikos- ja rakkausteemojen lisäksi keskeisellä tavalla kysymys kulttuurisesta mieheydestä. Mikä on hyväksyttävää mieheyttä ja miten erilaiset miesidentiteetit ovat sovitettavissa yhteen?

Ensimmäinen
lajissaan

Käsiohjelman mukaan maailmalla on aikaisemmin esitetty joitain läpisävellettyjä rock- ja metallioopperoita, Norjassa on tehty black metal -musikaali ja Lontoossa on esitetty Queenin musiikkiin perustuva hard rock -musikaalia.

Hevimusikaali-idean isä ja esityksen ohjaaja Juha-Pekka Mikkola kertoo käsiohjelmassa idean syntyneen pelkän läpän pohjalta. Ottaen huomioon hevimusiikin suuren suosion Suomessa, onkin luontevaa, että tällainen hybridi syntyy juuri täällä.

1827 Infernal Musical on tiettävästi ensimmäinen heavy metal -jukeboksimusikaali, jossa esittäjät puheteatteri- ja tanssikohtausten lomassa puhkeavat tiuhaan tahtiin laulamaan heviklassikoita hupaisasta Paranoid-versiosta thrash-metallin ykkösnimen Slayerin Skeletons of Societyyn.

Vaikka 1960-luvun lopulla syntynyt hevimusiikki on jakautunut lukuisiin alagenreihin, eri lajeja yhdistävät muun muassa säröinen kitarasoundi, kova volyymi ja voimakasääniset laulajat. Musiikin sanallinen ja visuaalinen ilmaisu toistavat tiettyjä teemoja, joita ovat muun muassa pakanalliset riitit, kristinusko, mytologiat, yhteiskuntakritiikki ja miehisyyden etsintä.

Joona Lukalan ohjaama nuorista soittajista koostuva viisihenkinen bändi soittaa tiukasti ja kaikkien esiintyjien lauluosuuksista kuulee, että kovasti on työtä tehty. Väliaikakeskustelujen perusteella yleisön erityinen suosikki oli Paavo Ruotsalaisen roolissa vieraillut turkulainen Taage Laiho, joka on tullut tunnetuksi muun muassa Kilpi-, Hevinkelium- ja Ghost Machiney -yhtyeiden solistina.

Pidin erityisesti myös Emmi Kaislakarin (Maria) vahvasta ja vivahteikkaasta äänestä sekä Helena Haaparannan (arkkipiispatar) koulutetusta äänestä, joka sopi mainiosti hevigenreen. Niin ikään Pekko Honkasalon laulussa oli paitsi musiikillisen lajityypin, myös hänen roolihahmonsa vaatimaa voimaa ja alkukantaisuutta.

Saumattomasti yhteen
toimiva ”näyttelijäolio”

Esityksessä on tiukka, melkein hengästyttävä rytmi. Näyttämöllä nähdään 36-henkinen näyttelijäkaarti. Mukana myös ensikertalaisia, mutta päärooleissa on juuri ammattiin valmistuvia nuoria näyttelijöitä ja kokeneita harrastajia.

Juha-Pekka Mikkola on tehnyt kunnioitusta herättävän työn luodessaan suuresta ja sekalaisesta esiintyjäjoukosta saumattomasti yhteen toimivan ”näyttelijäolion”. Hevimusikaali-lajityypin rajoissa näyttelijät ovat todella uskottavia.

Mikko Kaikkosen nykytanssikoreografioissa on näyttävyyttä. Tanssikohtausten runsaus ja tanssiryhmien suuri koko antavat joukkokohtauksille vaikuttavaa volyymia. Esiintyjäkaartin vahvistukseksi on saatu myös sirkustaiteen ammattilaiset Iiro Heikkilä ja Antti Kulmala, joiden tuli- ja akrobatianumerot tuovat värikkääseen teatteriseurueeseen taiturimaisia elementtejä.

Logomon näyttämölle on rakentunut monitasoinen ja dynaaminen lavastus. Se koostuu karuista rakennustelineistä, liikuteltavista seinä- ja laatikkoelementeistä sekä takanäyttämölle, liuskan päälle rakennetuista suurista pariovista, joiden kautta saadaan aikaan lukuisia näyttäviä sisääntuloja. Lavastus yhdessä tuliefektien, valojen, heviestetiikalla maustetun epookkipuvustuksen sekä mielikuvituksellisten peruukkien ja maskien kanssa luo yhtenäisen ja vaikuttavan visuaalisen ilmeen.

Paikallisen kontekstinsa vuoksi 1827 Infernal Musical istuu hyvin kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmaan. Toisaalta kansainvälisesti suositun musiikkinsa, yleisinhimillisten teemojensa sekä erittäin ammattitaitoisen toteutuksensa ansiosta hevimusikaali laajenee paikallisten rajojensa yli.

Hevin, musikaalin, Turun historian ja Turun nuoren teatterin ansiokkaan työryhmän alkemistisessa prosessissa on musikaalitaivaalle syttynyt uusi tähti.

ANNINA KARHU

Arkkipiispa Tengström (Juha-Matti Koskela) ja arkkipiispatar (Helena Haaparanta) saatanallisissa menoissa. Taustalla päätön komendantti Sinebrykoff.
Arkkipiispa Tengström (Juha-Matti Koskela) ja arkkipiispatar (Helena Haaparanta) saatanallisissa menoissa. Taustalla päätön komendantti Sinebrykoff.
Arkkipiispa Tengström (Juha-Matti Koskela) ja arkkipiispatar (Helena Haaparanta) saatanallisissa menoissa. Taustalla päätön komendantti Sinebrykoff.
Arkkipiispa Tengström (Juha-Matti Koskela) ja arkkipiispatar (Helena Haaparanta) saatanallisissa menoissa. Taustalla päätön komendantti Sinebrykoff.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.