Puhdistava Hedda Gabler

TS/Robert Seger<br />Tuomari Brack (Petri Rajala, oik.) haluaa sitoa Heddan (Outi Condit) yhä tiukemmin kiinni itseensä.
TS/Robert Seger
Tuomari Brack (Petri Rajala, oik.) haluaa sitoa Heddan (Outi Condit) yhä tiukemmin kiinni itseensä.

Henrik Ibsen: Hedda Gabler, suomennos Lauri Sipari. Turun kaupunginteatteri, sovitus, ohjaus, lavastus, puvut ja musiikillinen maailma Cilla Back, valot Timo Grönroos, äänet Tuomas Rissanen, naamiointi Saara Tawast. Ensi-ilta Sopukassa 27.9.

Norjalaisen Henrik Ibsenin (1828-1906) näytelmät kuuluvat suomalaisten teattereiden vakio-ohjelmistoon. Nukkekoti ja Peer Gynt lienevät teoksista tutuimmat, mutta 2000-luvulla parrasvaloihin on noussut erityisesti Hedda Gabler (1890) parinkymmenen vuoden hiljaiselon jälkeen. Tänä syksynä teos nähdään paitsi Turun kaupunginteatterissa myös Svenska teaternissa Helsingissä.

Miksi Hedda on herännyt henkiin juuri nyt? Muistuttavatko nuoret naiset entistä enemmän tätä laskelmoivaa, tunne-elämältään monin tavoin kylmää, tyytymätöntä, manipuloivaa, väkivaltaista ja epätoivossaan itsemurhaan ajautuvaa naista?

Sopukkaan Hedda Gablerin ohjannut Cilla Back ei omien sanojensa mukaan ole kiinnostunut miksi-kysymyksistä. Hän kertoo halunneensa vain tarkkailla Heddaa, piirtää hänestä muotokuvan pikemminkin kuin kertoa tarinan tai määrittää Hedda jonkinlaiseksi.

Ja pakko myöntää: esitystä katsoessa kysymykset kaikkoavat. Back on tarttunut Hedda Gableriin omalla persoonallisella otteellaan, ja tuloksena on loppuun asti hiottu teatteriesitys, jollaisia Suomessa näkee harvoin.

Katsojalta Backin ohjaus vaatii ehkä perinteistä teatterikappaletta enemmän, mutta keskittyminen ja herpaantumattomuus palkitaan. Katsomiskokemus on äärettömän mielenkiintoinen ja puhdistava.

Tyyliteltyä teatteria

Puhdistava Backin Hedda Gabler on ennen muuta siksi, että se on riisuttu kaikesta tunkkaisesta realismista tai naturasta. Esitys on tiukasti tyyliteltyä ja symbolein rikastettua teatteria, jossa on vaikutteita sekä vanhasta eurooppalaisesta että japanilaisesta teatteriperinteestä.

Ohjaustyyli on ankara, improvisaation varaa ei jätetä. Jokainen sormen koukistus, pään asento, askel, äänenpaino ja -rytmi on tarkkaan harkittu ja määrätty.

Muoto heijastaa hienosti teoksen sisäistä maailmaa. Back on porautunut Heddan pään sisään ja luonut näyttämölle näkemyksensä tämän elämän viimeisistä tunneista, joissa ei totisesti ole mitään vapaata ja rentoa. Hedda on umpikujassa, omien valintojensa ja muiden vaatimusten vanki.

Näytelmän alussa Hedda on juuri saapunut pitkältä häämatkalta miehensä Jörgen Tesmanin kanssa ja on tyytymätön kaikkeen. Tätä samaa tylsyyttä on odotettavissa maailman loppuun asti, kunnes paikalle ilmaantuvat Heddan entinen rakastettu Eilert Lövborg ja tämän nykyinen kumppani Thea Elvsted.

Hetken ajan Hedda kokee vielä pystyvänsä vaikuttamaan muiden elämään, mutta mikään ei sittenkään mene niin kuin hän tahtoo. Liikkumavara pienenee entisestään, eikä mikään - ei edes kohdussa kasvava lapsi - estä Heddaa tekemästä lopullista ratkaisuaan.

Häkkilintu

Cilla Backin suunnittelema lavastus on symboli Heddan mielentilasta: Kahden katsomon väliin puristettu näyttämö on katettu Birger Kaipiaisen kontrastisen puna-mustalla Kiurujen yö -tapetilla täynnä kukkia ja lintuja. Levottoman näyttämön yläpuolella roikkuu parisenkymmentä painostavaa rautahäkkiä, jotka langettavat maahan uhkaavia ristikoita.

Samaa painajaismaisuutta on näyttelijöiden hienosti rakentamissa henkilöhahmoissa. Tyylilaji on sisäistetty, ja sitä noudatetaan johdonmukaisesti. Tarkoin asemoitu liikehdintä sujuu kaikilta tarkasti ja täsmällisesti.

Outi Condit Heddana tekee tähänastisen uransa merkittävimmän roolityön ja komeasti tekeekin. Ei yhtään turhaa liikettä tai ilmettä, kaikki on puhdasta ja selkeää. Tämä Hedda on mitä suuremmassa määrin tarkkailtavana ja muiden riepoteltavana, mutta hän on myös itse tarkkailija ja riepottelija - samanaikaisesti määrätietoinen toimija ja uhri.

Siinä missä Hedda on puettu hienoon silkkiin, Jörgen Tesman ja tämän Julle-täti kulkevat karkeammissa kankaissa. Ero Heddan tavoitteleman seurapiirielämän ja Tesmanien edustaman maalaisuuden välillä ei voisi olla räikeämpi.

Tobias Effe hyväntuulisen yksinkertaisena Tesmanina ja Eila Halonen äkeänä vanhanapiikana, joka pyrkii väkisin jatkamaan elämäänsä sukulaispojan perheen kautta, pelaavat hyvin yhteen. Niin myös Kimmo Rasila Lövborgina ja Kuopion kaupunginteatterista vieraileva Mirva Kuivalainen Thea Elvstedinä.

Heddan elämän kolmas mies on tuomari Brack, jota Petri Rajala näyttelee erittäin onnistuneesti. Tämä mustakaapuinen, valkokasvoinen ja -hanskainen mies on habitukseltaan kuin se viimeinen tuomari, kuolema itse, joka alussa pitelee Heddaa hyppysissään kuin pikkulintua, sulkee hänet sitten häkkiin ja lopulta punoo kuin hämähäkki seittiä hänen ympärilleen sinetöiden näin Heddan kohtalon.

IRMELI HAAPANEN

TS/Robert Seger<br />Heddan (Outi Condit, edessä) lopullinen lähtölaskenta on alkanut. Taustalla Jörgen Tesman (Tobias Effe, vas.), tuomari Brack (Petri Rajala) ja Thea Elvsted (Mirva Kuivalainen).
TS/Robert Seger
Heddan (Outi Condit, edessä) lopullinen lähtölaskenta on alkanut. Taustalla Jörgen Tesman (Tobias Effe, vas.), tuomari Brack (Petri Rajala) ja Thea Elvsted (Mirva Kuivalainen).
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.