Nykymusiikkia ja Mozartia

Turun filharmonikkojen konsertti, 25.9. Konserttitalossa, Risto Joost, kapellimestari, Niamh McKenna, huilu, Jalava (kantaesitys), Mozart, Pärt

Perjantain konsertissa ei tarvinnut jonottaa lippuluukulle, narikkaan, vessaan eikä väliaikakahvillekaan. Ilta oli varattu nykysäveltäjien teoksille. Alkuperäisohjelmassa oli Jalavaa (s. 1960), Heiniötä (s. 1948) ja Pärtiä (s. 1935). Trumpettisolisti Jouko Harjanteen sairastumisen vuoksi Heiniön Envelope vaihtui kuitenkin W.A. Mozartin (1756–1791) huilukonserttoon G-duuri K.313. Niamh McKenna siirtyi pikahälytyksellä takapenkistä solistin tehtävään.

Pertti Jalavan neljäs sinfonia Voimien vihjeet sai kantaesityksensä kaksikymmentä vuotta ensimmäisen sinfonian jälkeen. Sinfonia rakentuu perinteisistä elementeistä, joiden kerroksellisuus ja runsaus ei muuttunut missään vaihteessa kaoottisuudeksi tai kakofoniaksi. Polyfoninen kudos oli selkeää ja helposti seurattavissa. Musiikissa säilyi mieli ja karakteerisuus.

Toteutus oli vivahteikas, musikaalinen ja elävä. Musiikki oli selkeästi strukturoitua. Melodiset ja rytmiset motiivit nousivat esille tarjoten koukkuja. Soitinnus oli tasapainoinen. Joost kaivoi orkesterista ihania hiljaisia nyansseja. Musiikki ei noussut ylitsehyökyvään kuohuun, vaan pysyi hyvän maun ja kohtuuden rajoissa. Selkeitä toistuvia motiiveja oli helppo ja mukava seurata. Perinteinen imitaatiotekniikkakin miellytti.

Loppu meni jazziksi ja salsaksi, kirjaimellisesti ja uskottavasti. Mahtavaa varsinkin lyömäsoitinosasto! Esitys kirvoitti raikuvat suosionosoitukset. Itse pidin teoksesta, vaikka se ei tarjonnut sinällään mitään ”uutta”. Se on helppo kuvitella kantaohjelmistoon.

Turun filharmonikkojen huilun äänenjohtaja Niamh McKenna osoitti rautaista ammattitaitoa Mozartin huilukonserton parissa. Huilu soi puhtaasti ja kauniisti, galantin sirosti ja elegantisti. Orkesterin oboet, käyrätorvet ja huilut piirtyivät ilmaan omin karakteristisin äänenpainoinensa. Miellyttävä suvantohetki – tuttua ja turvallista!

Hiljan kahdeksankymmentä vuotta täyttänyt Arvo Pärt edustaa musiikin yhteiskuntakriittisiä vaikuttajia. Hänelle mielipiteen vapauden puolustaminen on ollut tärkeää ja hän on ilmaissut sitä musiikillisin keinoin. Mihail Hordokovskille omistettu neljäs sinfonia on saanut lisänimekseen Los Angeles. Siitä voi kuulla suurkaupungin hajanaisuutta ja irrallisuutta. Kaupunki ei kuitenkaan näyttäytynyt uhkaavan kaoottisena. Musiikissa oli herkkyyttä ja kauneuttakin säveltäjälle tunnusomaisella, itse kehitetyllä, tintinnabuli-tekniikalla toteutettuna.

Virolaisen Risto Joostin kapellimestaroimana herkuteltiin hiljaisilla sävyillä. Modernin musiikin konserteissa tilanne on usein päinvastoin. Silti yleisö yleensä kiittää kohteliaasti.

Traditio on kuitenkin erilainen. Ennen muinoin kantaesitykset saattoivat aiheuttaa jopa mellakan. Traditiota kunnioitti se yksinäinen buuaaja Jalavan teoksen suosionosoitusten lomassa.

JOHANNA TIENSUU

”Ennen muinoin kantaesitykset saattoivat aiheuttaa jopa mellakan.”
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ah
Rakastan mozartia,ja yleensäkin näitä suuria Romantiikan isoja nimiä. Suosittelen kaikille Petri Nygårdin sijasta vähän klassista.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Wieniläisklassikko
Mozart tosin ei ole romanttinen vaan klassinen säveltäjä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »