Musiikki soi komeasti, visualisointi onnahteli

Kullervoa ei saa tuoda nykyaikaan,
sen pitää antaa viedä ajattomuuteen

Logomossa esitetyssä Kullervossa oli Tapauksen tuntua.
Logomossa esitetyssä Kullervossa oli Tapauksen tuntua.

Jean Sibelius: Kullervo, Logomossa 5.12. Turun filharmoninen orkesteri johtajanaan Leif Segerstam, Juha Kotilainen, baritoni, Johanna Rusanen-Kartano, sopraano, Laulu-Miehet valmentajanaan Matti Hyökki, Laulun Ystävät ja Mieskuoro Naskalit valmentajanaan Tommi Saalas, visualisointi Beverley Carpenter ja Susana Nevado sekä Turun AMK:n Taideakatemian opiskelijat, valot Timo Ollila, videot Suvi Parrila.

Jean Sibeliuksen (1865–1957) syntymästä tulee lähes päivälleen vuoden päästä kuluneeksi 150 vuotta, ja juhlintaa on aloiteltu jo sekä siellä että täällä. Syyskuussa kuultiin Konserttitalossa Scaramouche, joka kiinnosti mutta osoittautui pettymykseksi.

Perjantaina Logomossa oli suuren Tapauksen tuntua, kun Kullervo veti komeasti ison saliin täyteen. Nimekkäät solistit, iso orkesteri, iso kuoro, isot puitteet visualisointeineen kaikkineen.

Dramaturgisesti Kullervo on kummallinen, kun laulajia odotellessa kuluu reilu puoli tuntia. Ensimmäiset kaksi osaa ovat hienoa, arkaais-sibeliaanista sointikylpyä, mutta niiden kohtaloksi muodostuu joka tapauksessa odotuksen tunne: koska se kuoro oikein tulee?

Filharmonikot, Logomo ja Leif Segerstam osoittautuivat loistavaksi yhdistelmäksi. Soitto oli erittäin tarkkaa ja huolellista, mutta musiikki soi silti rikkaasti ja luontevasti, juuri sillä tavalla mistä Segerstam tunnetaan. Dynaamista skaalaa löytyi paljon: tietenkin jyhkeitä fortissimoita mutta kontrastina mentiin myös äärimmäiseen hiljaisiin sävyihin.

Neljännen osan trilleistä jäi jopa kliininen maku, niin huolellisesti ne soitettiin. Samaisessa neljännessä osassa oli muutama epätarkasti soitettu paikka, mutta muuten soitto oli huikeaa, ja vaivaa oli selvästi nähty.

Logomon sähköinen akustiikka toimi mainiosti, ainoastaan muutamissa kenraalitauoissa kaiun keinotekoisuuteen tuli kiinnittäneeksi huomiota.

Sitten kun kolmannessa osassa kuoro vihdoin saapui, tulivat myös kylmät väreet. ”Kullervo Kalervon poika, sinisukka äijön lapsi”, kuului yksiäänisesti 135 miehen suusta, ja se jos mikä on komiaa. Odotus palkittiin, maailmassa oli hetken kaikki kohdallaan. Kolmesta kuorosta koottu porukka soi homogeenisesti ja jylhästi, juuri niin kuin kuuluukin.

Solisteille Logomon suuri sali ei ole kovin kiitollinen. Juha Kotilainen ja Johanna Rusanen-Kartano tuntuivat aluksi jäävän hieman orkesterin jalkoihin, mutta pärjäsivät kyllä. Molemmat ovat huikean hyviä hommassaan, mutta tässä tilassa ja tilanteessa laulu meni liikaa prässäämisen puolelle.

Huutaminen sopii kyllä Kullervon ahdistuksen kuvaamiseen, mutta kun esimerkiksi Kullervo ja sisarensa selvittelevät toistensa sukujuuria, sävyisämpi ote olisi paikallaan. Vika ei ollut solistien, vaan puitteiden: pienemmissä raameissa solisteilla olisi ollut helpompaa, mutta silloin olisi menetetty orkesterin ja kuoron suuruuden tuomat edut.

Kullervon visualisointi koostui kahdesta valkokankaasta: näyttämön keskellä oli tavanomainen ruutu, ja oikeassa laidassa toinen, pilven näköinen. Niille heijastettiin kuvia soittajista lavalla, viivaa piirtävästä pisteestä, abstrakteista kuvioista, metsästä ja Turun keskustasta, ja neljännessä osassa seikkailtiin first person shooter -räiskintäpelien maailmassa. Teoksen lopulla kamera kääntyi yleisöön. Lisäksi kuoron valkoisiin pukuihin heijastettiin jotain, joka näkyi enimmäkseen erilaisina väreinä.

Enimmäkseen kuvat olivat sopivan vähäeleisiä, ne antoivat musiikille tilaa eivätkä varastaneet liikaa huomiota. Hyvä niin, mutta ongelmattomia ne eivät silti olleet.

Käytössä oli kuulemma uutta teknologiaa, jonka avulla orkesterin viulistin kädenliikkeet muovaavat taustalle heijastuvaa kuvaa. Kyllä, konserttimestari Juha-Pekka Vikmanin kädessä oli kummallinen letku, mutta yhteys käden liikkeiden ja kuvan välillä jäi aika epäselväksi. Lähinnä näytti siltä kuin Vikman olisi tiputuksessa.

Visualisoija Beverley Carpenterin ajatuksena oli ”tuoda Kullervo myös nykyaikaan, turkulaisille kaduille ja muihin tuttuihin maisemiin”.

Ei Kullervoa tai Sibeliusta saa tuoda nykyaikaan! Kullervoa ja Sibeliusta mennään kuuntelemaan ihan päinvastaisista syistä: siksi että ne veisivät meidät johonkin muualle, että saisimme yhteyden johonkin mystiseen ja ikiaikaiseen. Niiden tehtävä on viedä meidän ajatuksemme pois arjesta ja synkästä joulukuun pimeästä ja laskuista ja siitä viereisellä kaistalla raivoavasta kuskista.

Kuvat laittoivat ajattelemaan, mikä on taideteokselle tietenkin vain hyvä asia. Metsän ja kaupungin päällekkäiset kuvat kertoivat, että nykypäivän kullervot seikkailevat keskustassa. Ja lopun yleisökuva sanoi, että me kaikki olemme potentiaalisia kullervoja, tai sitten että potentiaalisten kullervojen tunnistaminen ja auttaminen on meidän jokaisen asia.

Mutta kaikkien musiikillisten teosten visualisointien yhteinen ongelma on se, että silmä voittaa useimmiten korvan. Silloin on vaarana, että upea musiikki jää kakkoseksi.

TOMI NORHA

Leif Segerstam (oik.), Johanna Rusanen-Kartano, Juha Kotilainen ja Beverley Carpenter loppukumarruksissa. Vasemmalla konserttimestari Juha-Pekka Vikman.
Leif Segerstam (oik.), Johanna Rusanen-Kartano, Juha Kotilainen ja Beverley Carpenter loppukumarruksissa. Vasemmalla konserttimestari Juha-Pekka Vikman.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
mummuli
Silmät kiinni
Samaa mieltä kriitikon kanssa. Oli pakko sulkea silmät, kuvat pelkästään häiritsivät. Sääli. Idea vaan ei toimi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »