Luminos onnistui liikuttamaan

Tähden valossa. Luminos-lauluyhtyeen joulu-CD (Fuga 2014) sekä levynjulkistuskonsertti 10.10. Sigyn-salissa. Solistina Juha Kotilainen, bassobaritoni.

vuosi vuodelta aikaisemmin. Ruskolla harjoitteleva lauluyhtye Luminos julkisti huolella valmistelemansa joululevyn jo hyvissä ajoin ennen suurinta ostoryntäystä.

Kolmentoista naisen perinteisiä joululauluja sisältävä äänite jäisi kilpailijoidensa jalkoihin, ellei se hyödyntäisi menestyksellä yhtä kuoromusiikin nautittavimmista ilmiöistä, valoisiin naisääniin peilautuvaa jyhkeää miessolistia. Juha Kotilainen tuo musiikkiin syvyyttä, joka kevytsointiselta naisyhtyeeltä muutoin jäisi saavuttamatta.

Suurin osa levyn sovituksista on peräisin yhtyeen taiteellisen johtajan Sauli Hannukselan kynästä. Helmiksi nousevat Kotilaisen kanssa tulkitut, naisyhtyettä instrumentaalisesti hyödyntävät Kolme idän viisasta (J.H. Hopkins) ja Talvi-iltana (Juhani Pohjanmies). Perinteisten naiskuorolaulujen (Raimo Tanskasen Jeesuksen seimellä, Leevi Madetojan Seimeen syntynyt) muotoilu sujuu huolellisesti tekstin ehdoilla.

Vaihtelua äänimaisemaan tuovat Turun filharmonikkojen soittajista koostuvan Aboa Nova Ensemblen säestämät laulut. Näistä Juhani Forsmanin sovituksista Kolmen kuninkaan marssi ja Adolphe Adamin Oi jouluyö on pakattu niin täyteen ideoita, että musiikin soljunta kangistuu. Levyn päättävä Giulio Caccinin Ave Maria sen sijaan onnistuu omalla siirappisella tavallaan liikuttamaan.

levynjulkistuskonsertissa ei soitinyhtyettä kuultu, TFO kun konsertoi samaan aikaan toisaalla. Sen sijaan kuultiin paljon puhetta: kiittelyä, selittelyä, mainostusta. Jos parin maistiaislaulun jälkeen esitetään yhdeksän peräkkäistä esiintyjien ja yhteistyötahojen puheenvuoroa – kestoltaan lähes puoli tuntia – on konsertin ideasta kadotettu jotakin. Niin tärkeää ja hienoa kuin onkin mm. levymyynnin avulla tehtävä työ Saaristomeren hyväksi, tämän informaation voisi ilmaista käsiohjelmassakin.

Lopulta ääneen pääsi onneksi myös itse Luminos. Levyltä tuttu sointi oli tallella, vaikka kirkkoakustiikka olisi auttanut tunnelmaan pääsemisessä enemmän. Loppua kohden ehkä väsymyksen aiheuttamat epätarkkuudet tulivat laulajille aina niin armottomassa Sigynissä esille.

Joululaulujen lisäksi konserttia värittivät kenties paremmin tähän vuodenaikaan sopivat teokset. Erityisen sykähdyttävästi soi Tomás Luis de Victorian 6-ääninen renessanssimotetti O sacrum convivium.

Ylimääräisenä kuultu Chris Lawryn numerohulluttelu Counting Music antoi osviittaa siitä, miten Luminos voisi rikastuttaa muutoin ehkä puuduttavankin rauhallisessa tempossa etenevää ohjelmistoaan.

LAURI MÄNTYSAARI