Konserttiarvio: Ehjä muoto, prässätty sointi

Arktinen Hysteria -puhallinkvintetti

Kemiönsaaren Musiikkijuhlat 13.7.

(Matti Närhinsalo, huilu, Laura Kemppainen, oboe, Christoffer Sundqvist, klarinetti, Tommi Hyytinen, käyrätorvi, Ann-Louse Wägar, fagotti) , Ellen Nisbeth, alttoviulu, Jan-Erik Gustafsson, sello, Bengt Forsberg, piano.

Roussell, Schumann, Hakola, Beethoven.

Kemiönsaaren Musiikkijuhlien teemoja tänä kesänä ovat suomalainen musiikki ja kvintetot. Nämä molemmat yhdistyivät juhlien neljäntenä päivänä kuullussa kantaesitysteoksessa, Kimmo Hakolan Puhallinkvintetossa nro 1, op. 96, ”Compressions”. Teoksen kantaesitti Arktinen Hysteria, yksi  Suomessa harvoista vakituisesti toimivista puhallinmusiikkiyhtyistä.

Hakola on tavoittanut teokselleen napakan, lavertelemiseen sortumattoman muodon, jossa on sopivasti tapahtumia ja tunnelmia suhteessa teoksen pituuteen. Hahmottamisen teki miellyttäväksi myös kehysmuoto. Alku ja loppu olivat tunnelmaltaan samanlaisia, materiaaliltaan yhteneväisiä, mutta eivät kuitenkaan identtisiä. Teos on periaatteessa yksiosainen, mutta itse hahmotin siitä viisi taitetta.

Alun laskevista fagottikuvioista saattoi odottaa jonkinlaista passacagliaa. Seesteisen tunnelman rikkovat klarinetin rääkäisyt, skaalaharjoituksiksi mieltyvät, takaisin lähtösäveleen palaavat lurautukset. Toisessa taitteessa käydään virtuoottista, tasapuolista ja -väkistä dialogia, jossa naseviin repliikkeihin vastataan vähintään samalla mitalla.

Teoksen lisänimi ”Compressions” aukeni minulle kolmannen taitteen puristeisissa, konkreettisesti paineena tuntuvissa soolorepliikeissä. Edellisen taitteen hektisyys seestyy, mutta eri soittimien soolokatkelmat on tarkoituksella prässätty niin, ettei kuulija ainakaan pääse uinahtamaan melodioiden suloisuuteen. Välikkeenä ennen päätöstaitetta hahmotin alun laskevia linjoja kekseliäästi peilaavan tuokion.

Hakola käyttää monipuolisesti, mutta ei itsetarkoitukselliseti soittotapoja clissandoista multifoneihin. Viimeisessä osassa esille nousevat käyrätorven puhkumiset, jotka torstain konserttimiljöössä, Salon Veturitallissa, assosioituivat oitis höyryveturiin. Junamatka päättyy pitkiin säestysääniin ja urkupisteeseen, joiden rauhaa rikkovat huilun ja klarinetin rääkäisyt.

Artinen Hysteria -puhallinkvintettiä kuultiin myös konsertin avausnumeron, Albert Rousselin impressionistis-neoklassisen teoksen Divertissement, tulkitsijana. Klassis-romanttista ohjelmistoa konsertissa olivat Robert Schumannin Märchenbilder, Satukuvia alttoviululle ja pianolle sekä Ludwig van Beethovenin Sonaatti sellolle ja pianolle D-duuri.

Aija Haapalainen

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.