Jazzin huiput
muuntelivat teemoja

• 22. Espoon April Jazz. Pharoah Sander Quartet Espoon kulttuurikeskuksen Tapiola-salissa ja Maria Schneiderin johtama Espoo Big Band Louhi-salissa lauantaina 26.4.

Klassisen musiikin karttapallolla käsite "muunnelmia Händelin tai Bachin teemasta" on tuttu, mutta jazz-avaruudessa sellaista ei käytetä. Tämänkertaisen Espoon April Jazzin konkariosastoon luettavien kontrabasisti Ron Carterin , 70, ja tenorisaksofonisti Pharoah Sandersin , 67, tulkinnoista kyseistä epiteettiä lienee lupa käyttää.

Ainakin Pharoah Sanders Quartetin esitys Espoon kulttuurikeskuksen Tapiola-salissa oli suoraan kuin John Coltrane -muunnelmien kokoelmasta. Transkriptioksi muutettuna esillepano ei kuitenkaan sietäisi samanlaista suurennuslasin alle asettelua kuin edesmenneen saksofonin jättiläisen sointukaaviot ja -kuljetukset. Ne vetävät yhä vertoja vaikkapa Johann Sebastian Bachin teemojen käsittelylle.

Joka tapauksessa Pharoah Sanders esitteli coltranemaisia sointukulkuja, melodioita ja modaalisuutta. Energeettisimmät saksofonismin irtiotot ja syvämietteisimmät sisäavaruudelliset pohdinnat loistivat soitosta nyt poissaolollaan.

Afroamerikkalaista valtavirtaa

Jos lauantai-iltaista, hieman oudosti jaksotettua kuulokuvaa vertaa Pharoah Sanders Quartetin vuoden 1988 Turku Jazz -konserttiin, niin jazzin panafrikkalainen kehikko oli päätöksenä kuultua nigerialaisen highlife- ja eteläafrikkalaisen mganga-musiikin variaatiota lukuunottamatta bebobin-jälkeisen modernin afroamerikkalaisen jazzin valtavirtaa. My Favorite Things, Naima/After The Rain, Lazy Bird ja The Creator of The Master Plan soivat katu-uskottavasti.

Sandersin taustalla työskentelevistä uuden sukupolven muusikoista klassisen koulutuksen saaneesta pianisti William Hendersonista kuullaan varmasti pian omankin yhtyeen johtajana. Joe Farnsworth käsitteli yhä vain pienemmiksi käyvää nykyjazzin rumpuarsenaalia yhtä intensiivisesti ja värikkäästi kuin Teppo Mäkynen konsanaan. Kontrabasisti Nat Reeves hoiti tehtävänsä rauhallisemmin.

Brasialaisrytmejä ja suomalaista osaamista

Big band -musiikin 2000-luvun ykköskapellimestari Maria Schneider , 47, saatiin 10 vuoden tauon jälkeen taas Suomeen. Viimeksi häntä kuultiin oman orkesterinsa kanssa Porissa 1998.

Lauantaina flunssainen ja äänensä menettänyt säveltäjä johti Espoo Big Bandia, ja lopputulos oli vahva. Gil Evansin , George Russellin ja Mel Lewisin pakeilla oppia saanut Schneider on tottunut työskentelemään eurooppalaisten radio-orkesterien kanssa. Hän on saanut isot kokoonpanot soimaan haluamallaan tavalla hyvinkin nopealla aikataululla. Niin nytkin.

Säveltäjänä ja sovittajana minnesotalainen maestro liputtaa eteläamerikkalaisen musiikin, ennen muuta brasilialaisen ja perulaisen kuulokuvan ja oman lapsuudenaikaisen Windomin pikkukaupungin maisemakuvan puolesta. Brasilialinen rytmiikka ja musiikilla maalailu harmonikalla ovat Schneiderin sävellys- ja sovitustyön tunnusmerkkejä. Suomalainen jazz-osaaminen sopi siihen hyvin.

19-jäsenisen orkesterin rytmiryhmässä olivat jo hajonnut Trio Töykeät, kitaristi Jarmo Saari ja haitaristi Olli Saari . Puhallinsektiossa taas nousivat esille saksofonistit Jussi Kannaste , Manuel Dunkel ja Janne Murto . Trumpetisti Jukka Eskola tyylitteli nyt ison orkesterin soilistina ernomaisesti Evanescence -albumin nimisävelmäsolvituksessa.

JARMO WALLENIUS

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.