Vapauden tuuli puhaltaa lakeudelta

TS/Outi Kuusisto<br />Sari Nordqvist nähdään Maijan roolissa Porin oopperan Pohjalaisissa.
TS/Outi Kuusisto
Sari Nordqvist nähdään Maijan roolissa Porin oopperan Pohjalaisissa.

• Leevi Madetojan Pohjalaisia Porin oopperan 30-vuotisjuhlaproduktiona. Musiikin johto Pertti Pekkanen, ohjaus Anselmi Hirvonen, lavastus ja puvut Carmela Wager, valot Timo Alhanen, koreografia Heli Vilja-Flodström, kuoron valmennus Ognian Vassilev. Pori Sinfonietta, Porin Oopperakuoro. Ensi-ilta Promenadisalissa 5.10.

Oopperatoiminta alkoi Porissa syksyllä 1977 Verdin Attilalla , joka esitettiin tuolloin ensimmäistä kertaa maassamme. Työ on siitä pitäen jatkunut keskeytyksettä - joka vuosi on saatu aikaan produktio.

Paitsi että moinen jatkuvuus on itseisarvo, siitä on ihan konkreettistakin hyötyä. Kun toiminnalla on perinteet ja rutiinit, monet riskit minimoituvat kuin itsestään. Asioita ei tarvitse yhä uudelleen opetella kantapään kautta, yhteistyökuviot ja vastuualueet vakiintuvat, touhussa on vakaa ja turvallinen meininki.

Milloin Turussa mahdetaan päästä samaan?

Konstailematonta realismia

30-vuotisjuhlaproduktionaan Porin ooppera toi lavalle Leevi Madetojan Pohjalaisia , joka soveltuukin erinomaisesti tähän saumaan. Teos on esitetty Porissa aiemminkin, vuonna 1983.

Pohjalaisia on kolmannen sinfonian ohella Madetojan suurin mestariteos, jonka melodinen kukkeus ja dramatiikan tasapainoisuus nostavat sen kotimaisen oopperan parhaimmistoon.

Kaiken lisäksi teos, jossa Suomen kansa etsii vapauttaan ja itsemääräämisoikeuttaan, sopii maamme itsenäisyyden juhlavuoteen kuin nenä päähän.

Anselmi Hirvosen ohjaus ja Carmela Wagerin näyttämökuva lähtevät konstailemattomasta realismista. Toteutus on sidottu epookkiin, 1850-luvun puolivälille kuten pitääkin. Jonkinlainen modernisointiyritys saattaisi juuri tässä teoksessa johtaa kiusalliseen kömpelyyteen.

Henkilöohjaus oli suoraviivaista ja sellaisina varsin onnistunutta. Jonkin verran vanhakantaisen pökkelömäistä oopperanäyttelemistä sai illan mittaan nähdäkseen, mutta varsin siistiä näyttämötyö oli kokonaisuutena.

Musiikillisesti vahva toteutus

Pertti Pekkasen johtama Pori Sinfonietta soitti erittäin hyvin. Orkesterin toimintaa vielä joitakin vuosia sitten varjostanut hallinnollinen suhmurointi on vain muisto menneisyydessä, ja työ on kantanut kaunista hedelmää.

Varsinkin jousisoinnin hauraus kertoo kokoonpanon pienuudesta, mutta kokonaisen oopperan soittamisen asettamaan haasteeseen orkesteri vastasi komeasti.

Mitä laululliseen kvaliteettiin tulee, Porissa on koko 2000-luvun ajan kuultu erittäin korkeatasoista, ammattitaitoista oopperataidetta, mutta tällä kertaa on mielestäni onnistuttu kokoamaan aivan poikkeuksellisen suvereeni, monin osin jopa loistokas ensemble, jossa ei ole yhtään heikkoa lenkkiä.

Mieslaulajista erityisesti sankarihahmot, baritoni Jussi Ziegler Jussina ja tenori Juha Lehmus Anttina säväyttivät vahvasti. Kummassakin oli soinnillista loistoa ja jämerää voimaa.

Yhtään huonompia otteita eivät näyttäneet esimerkiksi Niklas Spångberg vallesmannina, Olli Brummer kriivarina, Jussi Miilunpalo Kaappona ja Anssi Hirvonen Salttuna. Myös pienemmissä rooleissa kuultiin ison kaliiperin laulajia.

Myös naiset osasivat asiansa. Sari Nordqvist Maijan ja Hanna Kronqvist Liisan roolissa tekivät koskettavat ja vokaalisesti mieleenpainuvat suoritukset. Kronqvist on hiukan omaksunut maneerikseen löysät alukkeet aloittaen pitkät sävelet pianissimon kautta forteen koukaten.

Margit Hirvonen oli energinen ja luotettava Kaisan osassa.

Selkeämpää tekstiä!

Ognian Vassilevin valmentama kuoro on toiminut ainakin kantavien voimiensa osalta samassa kokoonpanossa jo vuosia, mikä alkaa kuulua jämäkkänä osaamisena ja soinnillisena yksipuisuutena.

Kokoonpanolle ei tosin olisi lainkaan pahitteeksi, lisävoimien saaminen etenkin tenoriin. Oopperakuoro on hivenen vähäverinen, kun tenorilaulajia on vain kolme.

Porin oopperaa on Pohjalaisten osalta huomautettava oikeastaan vain yhdestä asiasta: laulajien artikuloinnista. Tekstin epäselvyys vaivasi oikeastaan koko solistikuntaa, mutta erityisen kiusallinen se on naislaulajien kohdalla.

MATTI LEHTONEN

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.