Impulse kartoitti modernin jazzin ääriä

TS/<br />Pharoah Sanders (vas.), Jimmy Garrison ja John Coltrane levyttivät kaikki Impulse-levymerkille, jonka saavutuksista on koottu cd-kansio.
TS/
Pharoah Sanders (vas.), Jimmy Garrison ja John Coltrane levyttivät kaikki Impulse-levymerkille, jonka saavutuksista on koottu cd-kansio.

Amerikkalainen levy-yhtiö Impulse loi maineensa 1960-luvun jazzin uudella aallolla.

  Tallin oranssi-mustissa väreissä kuultiin kaikkea Gil Evansin hienostuneista orkestraatioista John Coltranen sooniseen tutkimusmatkailuun.

Yhtiön saavutuksista on nyt koottu neljän cd:n kansio The House That Trane Built - The Story of Impulse Records . Katsauksesta hahmottuu, mihin kaikkeen nykyäänkin toimiva levymerkki on ehtinyt.

Miles Davisin ja John Coltranen kulmakivialbumien Kind Of Blue ja A Love Supreme yksityiskohtaiset historiikit kirjoittanut Ashley Kahn on ottanut vastaan ison haasteen.

Kahn on paitsi työstänyt asiantuntevan esseen cd-boksin oheisvihkoon, myös valinnut kuultavan materiaalin.

Kahnin käsialaa on niin ikään samanniminen englanninkielinen kirja, joka kronikoi yksityiskohtaisesti Impulsen vaiheet.

Uuden soinnin airueet

Impulse syntyi vuonna 1960, kun viihteen monialayhtiö ABC-Paramountin tuottaja Creed Taylor sai tehtäväkseen luoda uuden jazzlevymerkin kasvaville markkinoille. Taylorin ensimmäinen kiinnitys oli John Coltrane, josta tuli Impulsen merkittävin artisti sekä taiteellisesti että kaupallisesti.

Coltrane oli niin keskeisessä asemassa yhtiön nimen tunnetuksi tekemisessä, että Impulsea alettiin kutsua "taloksi, jonka Trane rakensi". Saksofonistin, säveltäjän ja yhtyeenjohtajan merkitys on vain korostunut nykyään. Coltrane on Impulse-historian kirkkain tähti, jonka levytyksiä myydään edelleen enemmän kuin useimpien nykymuusikoiden julkaisuja.

Kunnianhimoinen Taylor ei viihtynyt pitkään paikallaan vaan siirtyi pian Impulsen käynnistyksen jälkeen Vervelle, tuolloin jo asemansa vakiinnuttaneelle kilpailijalle. Taylorin visiot oranssi-mustasta logosta ja moni-ilmeisestä musiikkilinjasta siirtyivät perintönä seuraajille.

Heistä Bob Thiele loi merkittävimmät tulokset yhtiön ensimmäisellä kukoistuskaudella, jota kesti 15 vuotta. Thielen johdolla 1961-1969 syntyi Impulsen kestävin, monilta osin yhä vetovoimansa säilyttänyt kulttuuriperintö.

Tallin muita tuottajia olivat Ed Michel , Steve Backer ja Esmond Edwards , jotka Taylorin ja Thielen ohella vastasivat runsaan kolmensadan albumin kätilöinnistä. Näkemyksellisten kenttämiesten avulla Impulsesta kehittyi vuoteen 1976 mennessä paitsi maailmanlaajuisesti tunnettu käsite, myös houkutteleva sijoituskohde, jonka katalogi on vaihtanut usein omistajaa.

Valtavuosiensa jälkeen Impulse on elvytetty uudelleen useaan otteeseen, muun muassa vuonna 1986 cd:n tulon avattua uudet markkinat jazzklassikoille sekä 1995, jolloin label esitteli sekä Horace Silverin veroisia veteraaneja että Diana Krallin kaltaisia uusia kykyjä.

Nykyään Impulse kuuluu Universal Music -viihdejättiin.

Laaja-alainen skaala

Cd-kansio on koottu Impulse-tuotannon monipuolisuutta korostaen. Nimistö on solisteista rivimuusikoihin kunnioitusta herättävä läpileikkaus jazzin kuka kukin on

-matrikkelista.

Duke Ellington, Earl Hines, Ben Webster, Clark Terry, Coleman Hawkins, Chico O'Farrill, Charles Mingus, Sonny Rollins, Charlie Haden, Keith Jarrett ja kymmenet muut taiteilijat rikastuttavat kokonaisuutta kukin omalla panoksellaan. Impulse hyötyi etenkin 1960-luvulla siitä, että alalla toimi aktiivisesti ennenkokemattoman runsas muusikkokatras, jolla oli suora yhteys koko siihenastiseen jazzin historiaan.

Tyylillisesti katsaus kaartuukin swingin, bebopin, hardbopin ja modaalisen jazzin suurmiesten myöhemmästä tuotannosta 1960-luvulla esiin purkautuneisiin uusiin suuntauksiin. Kokeellinen bigband-ilmaisu, avantgarde, soul, latinalaissävyt ja free sulautuvat luontevasti Impulsen rosteriin aiempien virtausten seuraan.

Rotutietoisuus lisääntyi vuosikymmenen kansalaisoikeusliikehdinnän seurauksena. Moni aktivisti mittasi yhteiskunnallista pulssia teoksissaan ja kanavoi ympäröiviä tuntoja musiikkiinsa Archie Sheppin tavoin. Siten Impulse-julkaisuihin latautui kukoistuskaudella myös poliittisuutta.

  Matka Gil Evansin elegisen kauniista Where Flamingos Flysta (1960) kansion päättävään Alice Coltranen toissavuotiseen Walk With Me -traditionaalin tulkintaan on mittava. John Coltrane on perustellusti mukana usealla työnäytteellä. Siirtymä toukokuun 1961 Greensleeves -tulkinnasta viisi kuukautta ennen tenoristin kuolemaa 1967 taltioituun Offering -originaaliin edustaa kartoituksessa taiteilijalle ominaisia suuria harppauksia.

Valikoimaan mahtuu niin ikään poimintoja retro-piireissä kumarretuilta ikonisilta jazzhahmoilta Pharoah Sanders , Yusef Lateef ja Shirley Scott , joita on aiemmin kierrätetty muun muassa acid jazzissa sekä dj- ja elektrotuottajavetoisilla kokoelmilla.

38 nostoa on luonnollisesti vain suuntaa antava pintaraapaisu aiheesta, mutta valikoimasta hahmottuu yhtä kaikki sävykäs ja tyylikirjoltaan detaljikas panoraama-otos todellisuudesta.

Impulse-muusikoiden Gato Barbieri, John Coltrane, Keith Jarrett, Charles Mingus, Sonny Rollins ja McCoy Tyner tuotannosta on myös räätälöity erilliset kokoelmat, jotka julkaistaan elokuun puolivälissä. Archie Sheppin Attica Bluesin kaltaisia klassikkoalbumeja on niin ikään saatettu uudelleen kiertoon äänentoistoltaan päivitettyinä painoksina.

MATTI KOMULAINEN

• The House That Trane Built - The Story of Impulse Records . Impulse 2006.

TS/<br />Kokoelma on koottu monipuolisuutta korostaen.
TS/
Kokoelma on koottu monipuolisuutta korostaen.
TS/<br />Archie Shepp mittasi musiikissaan yhteiskunnallista pulssia.
TS/
Archie Shepp mittasi musiikissaan yhteiskunnallista pulssia.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.