Mestarillista soittoa,
laimea ohjelma

Crusell-viikon keskiviikkoisessa konsertissa olivat otsikon mukaan "Mestarit asialla". Mestarillisia musikantteja kuultiinkin, mutta etukäteen mielenkiintoiselta näyttänyt ohjelma oli laimeudessaan pettymys.

Joseph Haydnin trio oli Joseph Haydnin trio, joka soitettiin asiaankuuluvan kevyesti ja ilmavasti. Toisena ohjelmassa ollut saksalaisen York Höllerin Scan soolohuilulle sen sijaan oli illan valopilkku. Teoksen esitti huilisti Michael Faust, jolle teos on alun perinkin kirjoitettu.

Scan etenee kuin modernin huilunsoiton oppikirja: yksi tekstuuri kerrallaan käydään tekniikoita ja ilmaisumahdollisuuksia läpi, kunnes lopulta päädytään hirmuvirtuoottiisiin kiemuroihin. Faustin esitys oli - kuinkas muuten - antaumuksellinen ja hengästyttävän hieno. Niinpä taputimme lujaa.

Olav Berg on norjalainen säveltäjä, jonka Sonatiini fagotille ja pianolle ei erityisemmin koskettanut allekirjoittanutta. Fagotti lauloi pitkiä linjoja pianon fragmentaaristen aiheiden päällä jättämättä erityisiä jälkiä itsestään; fagotisti Ole Kristian Dahl toki todisti olevansa pätevä muusikko.

Väliajan jälkeen kuultu Camille Saint-Saënsin Sonaatti fagotille ja pianolle on säveltäjänsä viimeinen teos. Se on selvästi etenkin fagotistille äärimmäisen kiitollista soitettavaa. Niinpä Dahl laittoikin soittimensa kehräämään sulavasti ja kauniisti, ja kiitollisuudesta tuli yleisönkin ominaisuus.

Konsertin päätti Franz Schubertin Johdanto ja muunnelmat 'Die trockne Blumen' -liedistä . Huilisti Faust ja pianisti Midori Kitagawa tulkitsivat teoksen vakuuttavasti, vaikka yhteinen rytmi hukkuikin hetkittäin. Teos on sävellyksenä vähän kaavamainen, mutta sävykäs tulkinta puhalsi musiikin elämään. Taas taputettiin lujaa.

TOMI NORHA

• Crusell-viikon konsertti Uudenkaupungin vanhassa kirkossa 27.7. Michael Faust, huilu, Ole Kristian Dahl, fagotti ja Midori Kitagawa, piano. - Haydn, Höller, O. Berg, Saint-Saëns, Schubert.