TS Kirja

Uskoa se on epäuskokin

Dokumentti The Unbelievers (2013) hämmästyttää. Se kuvaa evoluutiobiologian saarnamiehen Richard Dawkinsin ja kosmologian ja teoreettisen fysiikan tutkijan Lawrence M. Kraussin luentomatkoja ympäri maailmaa ja etenkin Yhdysvalloissa.

He eivät ole vain uuden ateismin rokkitähtiä vaan maallisen uskonnon evankelistoja. Jos uskonnon jättää dawkinslaisten ja jumalattomasta menosta suivaantuneiden teologien kiistakapulaksi, tieteellisyydestä ei enää ole tietoakaan.

Teemu Taira on uskontotieteilijä. Uskontoa oikeasti tutkivien ja ymmärtävien ääni ei tahdo kuulua kun diletantit ja ideologian ritarit kamppailevat. Väärin uskottu? -kirja on siksi tärkeä puheenvuoro. Toisin kuin Unbelievers-dokumentti, se ei kerjää populismilla huomiota vaan analysoi asiaa.

Maailmalla ateismi on tähtibisnestä. Dokumentissa ovat mukana myös filosofi Daniel Dennett, neurotieteistä kiinnostunut kirjailija Sam Harris, kirjailijat Ian McEwan ja Cormac McCarthy, elokuvaohjaaja Werner Herzog ja näyttelijä Cameron Diaz. Jostain syystä tunnetut koomikot ovat ryhtyneet ateismin ajajiksi. Jumalattomuuden kasvoja ovat Eddie Izzard, Woody Allen, Penn Jillette, Bill Maher ja Ricky Gervais.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Dawkins vaikuttaa karismaattiselta matkasaarnaaja. Sellainen hän oli omassa Darwin-aiheisessa tv-sarjassaan, jossa tiedemies-ikoni käyskenteli rakkaan Englantinsa maisemissa kantaen mukanaan jykevää kirjaa. Raamattu on tietysti Lajien synty.

Uusateismi on uskonto tai herätysliike. Sillä on käännyttävä ja vapauttava tehtävä. Se haluaa uskonnoista eroon. Se haluaa vapauttaa ihmiset tietämättömyyden ikeestä. Uskovaisia solvataan hävyttömästikin. Tieteen auktoriteettiin vedotaan, mutta ateismin tähdet eivät itse ole kunnostautuneet tutkijoina. He ovat tieteen popularisoijia ja karismaattisia puhujia. YouTube-pätkien valossa näyttää siltä, että ateisti taipuu myös massakiusaajaksi.

Vieläkään Richard Dawkins ei tiedä uskonnosta yhtään mitään, mutta suu käy lakkaamatta.

Ateismi Dawkinsin tapaan ja uskonnollinen fundamentalismi ovat sukua. Tiedon sijasta ratkaisee vakaumuksen voima. Dawkinsin akateeminen titteli oli ”Professor for the Public Understanding of Science”. Sittemmin hän on keskittynyt populaarin tiedekirjallisuuden tekemiseen ja omaan säätiöönsä, Richard Dawkins Foundationiin, joka toimii ”järjen ja tieteen” hyväksi. Uskontoa Dawkins ei ole koskaan tutkinut.

Uusilla uskonnon vastustajilla on monia nimiä. He ovat sekulaareja humanisteja, rationalisteja, ateisteja, agnostikkoja, uskonnottomia, skeptikkoja tai vapaa-ajattelijoita. Heitä ei yhdistä vain usko jumalten olemattomuuteen vaan kapea käsitys uskonnosta, joka pelkistetään tuonpuoleista koskevaksi tiedoksi, ja sehän on tietysti väärää tietoa.

Temu Taira on kirjoittanut kiihkottoman uskontotieteellisen teoksen ateismista ja uskonnosta. Vihdoinkin oikea tieteellinen puheenvuoro.

Alan tutkijalle uskonto ei ole filosofiaa tai metafysiikkaa vaan ihmselämää tässä maailmassa. Se on sosiaalinen, psykologinen ja antropologinen tosiasia tai sellaisten kokonaisuus eikä mikään synkkä harhaopin varjo valistuksen täysvaloissa.

Harhaa on monenlaista. Englantilainen filosofi ja kultuurikriitikko Terry Eagleton on ateisti ja marxilainen tutkija. Häntä uusateistit nolottavat: ”Kuvittele joku, jonka ainoa tieto aiheesta on Suuri lintukirja, saarnaamassa biologiasta, niin saat karkean käsityksen siitä, millaista on lukea Richard Dawkinsin kirjoitusta teologiasta”, sivalsi Eagleton Dawkinsin kirjan arviossaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uusateistien maailmankuvassa uskonto tapahtuu pään sisällä. Toiminnallinen, käytännöllinen ja yhteisöllinen puoli uskonnosta suljetaan ulkopuolelle. Uskonto pelkistyy teologisiin ja myyttisiin väittämiin, ja niitä kumotaan tieteen instrumentein. ”Dawkins yrittää muuttaa evoluutiobiologian tieteestä ateismin ideologiseksi oikeuttajaksi”, kirjoittaa Taira.

Uskontokriitikot turvautuvat saarnaajien, lahkojohtajien, kulttipappien ja evankelistojen keinoihin. He tekevät itsestään vihollistensa näköisiä tai peilikuvia, tulikivenkatkuisia fundamentalisteja. Vastakkain ovat kahden suunnan teologiat. Suomessa soihtua pitävät ylhäällä kosmologi Kari Enqvist ja tähtitieteilijä Esko Valtaoja, joilla kummallakaan ei ole mitään ansioita uskonnontutkijoina. Eivät he katso sellaista tarvitsevansakaan, koska uskonto on täyttä puppua. Näin he sivuuttavat täysin uskonnon aseman inhimillisenä ja historiallisena tosiasiana ja viittaavat perimmäisiin kysymyksiin. Niin kuin hartaat uskovaiset tapaavat tehdä.

Teemu Taira kertoo Väärin uskottu? -teoksensa esipuheessa ettei ole uskonnollinen ihminen, mutta ei hän ole myöskään ateisti. Hän ei siis ole ideologi. Hän ei vastusta eikä puolusta uskontoa vaan tutkii, miten siitä väitellään. Tutkijan mielestä niin uskontoa kuin ateismiakin tulisi tutkia yhteiskunnallisina ja historiallisina asioina.

Uusateistit lähestyvät Tairan mukaan uskontoa aivan kuin fundamentalisti olisi ”prototyyppinen uskonnollinen ihminen”. Ja sellaisten kanssa he väittelevät, yhtä fundamentalistisesti. Retoriikka on samaa, mutta etumerkit vaihtelevat.

Tairaa vaivaa tieteellisyyteen vetoava epätieteellisyys. Sama koskee myös uusateistien kanssa väittelyyn ryhtyneitä kristillisiä teologeja. Keskustelua ei saisi jättää näiden ryhmien varaan. Tairan edustama puolueeton ja kiihkoton uskontotieteellinen näkökulma on tärkeä. Se on tieteellinen.

Teemu Taira: Väärin uskottu? Ateismin uusi näkyvyys. Eetos 2014. 356 sivua.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (22)

Vastaa
Näkymätön
Ismit
Ateismi on vain egoismin yksi ilmenemismuoto .
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ateisti
Vast: Ismit
Teismi taas on narsismin yksi ilmentymä. Ollaan niin tärkeitä että oikein jokin kaikkivaltias on valinnut juuri sen uskovaisen johonkin tärkeään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Salmi
Toivottavasti uskontoa oikeasti ymmärtävien ääni kuuluu
Nyt on kyllä outoa kritiikkiä. Tiedehän hakeutuu vain tosiasioihin. Niiden kannalta on siis samantekevää lyökö faktat pöytään karismaattinen saarnamies, vai tylsä luennoitsija. Tavalliseen kansalaiseen tietysti uppoaa aina paremmin pelkistetty versio ja värivalot, kuin pino vaikeaselkoisia kirjoja.

Kuitenkaan tavallisen koomikon uskonnollissävytteinen kasvatus ei näytä käyvän inhimilliseksi, toiminnalliseksi, käytännölliseksi ja yhteisölliseksi puoleksi.
Lähdetäänkö nyt siis siitä, että Ricky Gervais'in, kuten kaikkien muidenkin lapsien parissa, on käytävä yliopistotasoinen keskustelu uskontojen syvällisestä olemuksesta? Ettei vaan pelkistetä ja anneta väärää tietoa? Epäilempä vahvasti.

Hienoa jos kirjassa käsitellään kiihkottomasti asiaa, tai asiasta väittelyä, mutta tämä teksti oli niin ojassa kuin olla ja voi. Sisältäen mm. klassiset oksymoronit "Uskonnottomuus on uskontoa", "Uskonto on tiedettä" ja "Uusateismi"
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Näitä on nähty
Toimittajan harhahetket
Jos maailman näkee vain uskonnon näkökulmasta niin silloin kaikki jääkiekkoa myöten on uskontoa. Vakaumus, usko ja uskonto ovat kuitenkin eri asioita. Nimenomaan uskonto on kirkkoon, hierarkiaan ja patriarkaalisuuteen nojaava valtajärjestelmä, jonka seuraukset nousevat tavan takaa rikosuutisiin ja maailmantapahtumien keskiöön. Tarvinneeko enää toistaa sitä, että järjestäytynyt uskonto mahdollistaa lapsien riistämisen. On naiivia sitten väittää, että kaikki vakaumukset, uskomukset ja uskonnot ovat vain sitä samaa mössönpössöä jos ei itse kykene havaitsemaan uskon ja järjestäytyneen valtahierarkian eroa. Usko ja vakaumus ei tarvitse muiden rahoja ollakseen arvokasta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Varga
Vast: Toimittajan harhahetket
"On naiivia sitten väittää, että kaikki vakaumukset, uskomukset ja uskonnot ovat vain sitä samaa mössönpössöä jos ei itse kykene havaitsemaan uskon ja järjestäytyneen valtahierarkian eroa."

Kuka näin väittää? Ei ainakaan Teemu Taira. Mistä tämä olkinukkia nyt tuli?

Minusta naiivia on päinvastoin uskoa, että hierarkia itsessään aina on huono juttu alalla kuin alalla. Tosin, jos pitää anarkiaa parhaana organisaationa niin sitten pitää. Uskoa sekin....
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
No huhuh
Onhan tämä vitsi, onhan
Luulin ihan oikeasti, että on aprillipäivä kun luin tämän tekstin. Kirjoittajalla on tainnut järjen mopo karata pahasti ojaan...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää