Hannah Arendtin klassikko kertoo, miksi natsismi ja stalinismi olivat saman kolikon kaksi puolta

Pahimmat ideologiat ovat
johdonmukaisuudessaan järjettömiä

Hannah Arendt: Totalitarismin synty. Suom. Matti Kinnunen. Gaudeamus. 731 s.

Normaalit ihmiset eivät tiedä, että kaikki on mahdollista”, kirjoitti ranskalainen David Rousset keskitysleirikokemuksistaan. Filosofi Hannah Arendt jatkaa siitä ja kertoo suurteoksensa Totalitarismin synty, miksi kaikki todellakin oli mahdollista. Toisiaan peilanneet stalinismi ja natsismi olivat omassa ideologisessa järkiperäisyydessään täysin järjettömiä sekä teoriassa että käytännössä, ja silti ne saivat melkoisen osan maailmaa valtaansa.

Totalitarismin synty on viime vuosisadan merkittävimpiä kirjoja. Se on mammuttimainen yhteistutkielma kahdesta totalitarismista, natsismista ja stalinismista, jotka ovat Arendtille saman kolikon kaksi puolta. Teos pakottaa katsomaan jotain, jota ei oikein haluasi katsoa. ”Normaalien ihmisten normaalisuus estää pitkäksi aikaa tehokkaimmin totalitaaristen joukkorikosten paljastumisen”, kirjoittaa Arendt.

Teoksen ensimmäinen laitos ilmestyi 1951, ja se tunnustettiin heti analyyttiseksi ja kattavaksi kuvaukseksi kahdesta totalitarismista. Kirjoittajan mukaan 1900-luvun totalitaristiset liikkeet päätyivät uudenlaiseen hallintoon, jollaista ei koskaan ennen ollut. Ne ammensivat voimansa kapitalistisen tuotannon ylijäämää ympäri maailmaa levittäneestä imperialismista sekä sitä tukeneista rotuteorioista. Omaa niissä oli valtavien ihmismassojen luominen yksinäisistä ja juurettomista modernin ajan ihmisistä.

Totalitarismin tutkimuksessa on toisen maailmansodan jälkeen tehty eroa sen ja hirmuvallan sekä diktatuurin välillä. Totalitarismissa on johtajan karismaattista mystiikkaa, manipulaatioon perustuvaa samastumista kansan ja hallinnon välillä sekä uskonnonkaltaista ideologiaa. Hallitsijat eivät yritä kahmia omaisuuksia tai toimia maan asukkaiden parhaaksi. Heitä ajaa suurempi historiallinen, rotuhierarkiaan tai luokkataisteluun perustuva tulevaisuuden utopia, idealistinen pelastusoppi.

Vaikka totalitarismia tutkivat tuoreeltaan sellaiset ajattelijat kuin Isabel Paterson, F. A. Hayek, E. H. Carr, Karl Popper, Walter Laqueur ja monet muut, juuri Arendt esitti totalitarismin terrorin ja absurdin mielettömyyden järjestelmänä, jonka totuus löytyy ihmiset pysyvän kauhun ja pelon subjekteiksi muovaavista kuolemanleireistä.

Arendtin kirja on eeppisellä tavalla lavea vyörytys talous-, sosiaali- ja aatehistoriaa, politiikantutkimusta, massapsykologiaa, filosofiaa ja antropologiaa. Tarvitaan useampia tieteitä, jos yrittää ottaa haltuun näin suuren asian.

Arendtin mukaan niin Saksan natseille kuin eurooppalaisille kommunistiliikkeille oli tyypillistä, että ne värväsivät kannattajansa välinpitämättömistä ihmisistä. Puolueiden ”apaattisiksi” ja ”typeriksi” leimaamat ihmiset olivat piittaamattomia yhteiskunnallisista asioista ja välinpitämättömiä poliittisista kysymyksistä. Viha ja piittaamattomuus kasvoivat kun luokkayhteiskunnan vähittäinen katoaminen oli eristänyt ihmiset omillaan pärjääviksi yksilöiksi. Vahvat johtajat ja ideologiat kokosivat yksilöistä massoja. Kehittyi ”eurooppalaisen joukkoihmisen mentaliteetti”, jossa rationaalisesti ajateltuna aivan käsittämättömät uskomukset muuttuivat todeksi.

Sodasta ja murhanhimoisesta mielivallasta tuli ”suuri yhdenmukaistaja”. Liberalismin, humanismin, yksilön ja kulttuurin vastainen eetos valtasi kansakunnat. Kyseenalaiset ajatukset sekä suuret, kauas tuhatvuotiseen tulevaisuuteen sekä arkaaisiin alkuaikoihin suuntautuneet myytit antoivat tukeaan. Sekä eliittejä että roskaväkeä houkutelleiden ideologioiden voima on Arendtin mukaan siinä, että ne eivät oikeastaan viime kädessä tarvitse todisteita tuekseen.

Totalitarismista tuli ikuisesti tulevaisuuteen suuntautuva projekti. Kaikki voidaan uhrata, ja kaikki alistuvat saman abstraktin ja idealistisen haaveen palvelukseen. Viholliskuvia löytyy sekä sisältä että ulkoa. Natsismin ja stalinismin määrittämän totuuden ja puhtauden alueen ulkopuolella kaikki on rappeutunutta. Se tekee kuolemaa. Valon nähneet tuottavat uuden todellisuuden tulevaisuudessa.

Lopulta totalitaarinen järjestelmä lakkaa perustelemasta asiaansa opinkappaleilla. Se muuttaa massaihmiset taas kauhussa eläviksi yksilöiksi ja muuttuu yhteiskunnalliseksi helvetinkoneeksi, jonka järjen perään kukaan ei enää voi tai uskalla kysellä. Vallalla on järjen ylittävä ”ylijärki”. Jatkuva terrori on sen ja koko järjestelmän käyttövoima.

Jos natsit vetosivatkin jonkinlaiseen Darwinin evoluution sosiaaliseen versioon ja kommunistit Marxin oppeihin kapitalismin väistämättömästä tuhosta, he eivät tyytyneet siihen, että Historia ja Luonto tekisivät tehtävänsä. He halusivat nopeuttaa kehitystä, toteuttaa luonnonmukaisesti tai yhteiskunnallisesti elinkelvottomien nitistämisen heti utopian nimissä.

Vaikka Hannah Arendtin kuvaukset yksilöatomeista, politiikasta vieraantuneista ihmisistä, vihan noususta ja viholliskuvista tuovat mieleen myös nykyajasta tuttuja ilmiöitä, totalitarismit tuskin toteutuvat samassa muodossa ja mitassa koskaan. Mutta totalitarismissa on pelottavaa johdonmukaisuutta.

Itse asiassa sitä on liikaakin. Todellinen maailma ei enää mahdu ideologiaan. On syytä suunnata katseet sinne, minne ne totalitarismissakin suunnataan: tulevaisuuteen, menneisyyden myyttiharhoja unohtamatta. Mutta toisin kuin totalitarismissa, suuria ja yksinkertaisia ratkaisuja tarjoavia karismaattisia profeettoja ja opettajia tulisi kavahtaa. Yksinkertaiset pelastusopit ovat aina väärässä ja usein vaarallisia. Ne eivät kuuntele todellisuutta eivätkä ihmisiä, vaan yrittävät muuntaa kaiken kaltaisekseen.

KARI SALMINEN

”Totalitarismin synty on viime vuosisadan merkittävimpiä kirjoja.”
Hannah Arendt on kirjoittanut Totalitarismin synnyn lisäksi muun muassa teoksen Eichmann Jerusalemissa: Raportti pahan arkipäiväisyydestä.
Hannah Arendt on kirjoittanut Totalitarismin synnyn lisäksi muun muassa teoksen Eichmann Jerusalemissa: Raportti pahan arkipäiväisyydestä.
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Totalitarismi vallitsee edelleen
Hieno kirjoitus.

Tämän olen itsekkin todennut jo monissa tutkimuksissani. Vaaralliset ideologiat johtaa massa hysteeriaan.

PerusSuomalaisten voitto on vain pieni osa sitä mihin massojen välinpitämättömyys johtaa. Ja taas toisaalta miten siihen toinen osapuoli vastaa. Kuria, kovempia tuomioita, murhia, vastuuttomuutta, tiukempia määräyksiä. Onko hallitus siis unohtanut liberiaaliset ja demokraattien toiminnan kun EU on tekemässä juuri päinvastoin.

Suomessa on molemmat ääripäät vallassa ja se onkin syy kriiseihin. Vastuullinen virkamies tekee työnsä hyvin, vastuuton taas ei välitä siitä miten se tulee tehtyä.

Esim. Kekkosen aikana (25 vuotta) kuri ym. johti suomettumiseen ym. ongelmiin.
SDP:n aikana (30 vuotta) välinpitämättömyys lisääntyi ja seuraukset on nyt käsillä.
Onko siis ilmiö uusiutuva luonnonvara josta ammennetaan voimaa jatkossakin!

Näyttää olevan "vastakkain asettelu" syynä siihen ja kansa jakaantuu sen takia joka maassa. Viittaus USA:han (kaksipuolue järjästelmä). Malli on siis kaikkialla nähtävissä. Voittajien puolella on aina massat takana.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Väärä kustantaja
Siis kustantaja on Vastapaino.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »