Kristinusko oli moninainen jo alussa


• Heikki Räisänen: Mitä varhaiset kristityt uskoivat. WSOY 2011. 377 sivua.

Heikki Räisänen on vakava teologian tutkija. Fundamentalistit pitävät häntä ihan ateistina, koska hänelle kristillinen oppi ja sen tulkinnat ovat ihmisten tekosia. Räisäsen viimeisin teos ei tutki teologisia totuuksia tyhjiössä vaan aikojen ja paikkojen mukaan muuttuvina, siis historiallisina. Jos tämä on skandaali, niin sitten järki ja tiede yleensäkin ovat.

Mitä varhaiset kristityt uskoivat -teos herätti ilmestyessään ne piirit, joiden mielestä Raamattua pitää tutkia vain pyhänä ilmoituksena. Tutkija Timo Eskola, Räisäsen vanha väittelykumppani, väitti Räisäsen etsivän Raamatusta ainoastaan ristiriitoja löytämättä Jeesuksen julistuksen ”johdonmukaista linjausta” kuten hän itse.

Räisäsen mielestä Uuden testamentin kokonaisteologiaa ei voida kirjoittaa. Sille ei ole aineistoa. Räisänen ei etsi ristiriitoja vaan kertoo niistä. Raamattu koostu eri aikoina ja paikoissa sekä erilaisiin käyttötarkoituksiin tehdyistä teksteistä. Eheä kokonaisuus on teologisen sepitystyön tulos.

Todellisuuden tarkastelua

Mitä varhaiset kristityt uskoivat ei ole teologinen selitysteos. Se kertoo, mitä juutalaisuudesta ja itämaisista opeista sekä hellenistisestä sekä roomalaisesta sivistyksestä ammentaneet evankeliumit, kirjeet ja muut Uuden testamentin tekstit tosiasiassa sanovat, tai mitä niiden on tulkittu sanoneen. Räisänen tarkastelee todellisuutta eikä pinnanalaisen mysteerin oletettua ydintä.

Räisäsen mukaan itsenäinen kristinusko sai alkunsa kun Jeesus Nasaretilainen julisti Jumalan valtakunnan pikaista tuloa. Sellainen oli tarkoitus pystyttää maan päälle. Jeesus ja hänen seuraajansa odottivat loppua elinaikanaan. Uskomus liittyi olennaisesti alistettujen, vainottujen ja valloitettujen juutalaisten traditioon. Räisäsen mukaan kristinoppi oli juutalainen uudistusliike. Universaali uskonto siitä tuli Paavalin ja kirkkoisien pohdintojen ansiosta.

Kristinusko alkoi muotoutua ottaessaan välimatkaa lakiuskoiseen juutalaisuuteen sekä monijumalaiseen kreikkalaiseen ja roomalaiseen ajatusmaailmaan.

Tekstejä eri lähtökohdista

Olennainen havainto kirjassa on varhaisen kristillisyyden moninaisuus. Puhutaan sitten kansan historian luonteesta, Jumalan valtakunnasta taivaassa tai maan päällä, kuolemanjälkeisestä elämästä, ihmisen syntisyydestä, pelastusopista, Vapahtajan roolista tai hengen osuudesta historiassa, yksimielisyyteen ei päästy edes alussa. Juuri siksi tekstejä onkin kyetty lukemaan niin eri tavoin, että tuloksena on valtava määrä erilaisia kristillisiä kirkkoja, liikkeitä, lahkoja ja seurakuntia. Kristinusko on kuin tavaratalo, josta jokainen voi hakea omansa.

Räisänen tekee systemaattista selkoa kristittyjen erilaisista ajatusmaailmoista, jotka ovat aina sidoksissa konkreettiseen maailmaan. Tekstejä kirjoitettiin eri lähtökohdista ja tavoitteista.

Räisänen kysyy kyllä hiukan teologisesti, mitä Jeesus tai joku hänen oppilaistaan ”todella tarkoitti”. ”Todellinen tarkoitus” kun on lopulta vain sitä, millaiseksi se tulkitaan. Sanat ovat ainoa, mitä todella on jäänyt jäljelle. Lisäksi voidaan olettaa, että sanojan ”todellinen tarkoitus” voi olla jopa jotain muuta kuin hänen intentionsa tai oma tahtonsa. Yhteiskunnalliset asiat esimerkiksi saattavat viedä hengellistä sanomaa tiettyihin suuntiin.

Pääasiassa tutkija vain kertoo, mitä uskonnon piirissä ihmiset ovat sanoneet ja kirjoittaneet ja näin muokanneet kristinuskon historialliseksi tosiasiaksi, jonka olemassaoloa ei voi edes ateisti kiistää. Kristinusko ja sen tulkinnat eivät vain ole olemassa, vaan ne ovat vaikuttaneet ihmiskunnan historiaan valtavalla voimalla.

Heikki Räisänen ei kerro uskonnollista eikä edes historiallista totuutta vaan erilaisia totuuksia, jotka ovat historiallisia vaikka olisivatkin luonteeltaan syvästi uskonnollisia. Hän käsittelee ”ihmiskunnan perustavaa kulttuurista informaatiota”, eikä sellainen ole ikinä pelkkä uskonasia.

KARI SALMINEN

Heikki Räisäsen mukaan kristinusko on kuin tavaratalo, josta jokainen voi hakea omansa. Kuva on Saramäen vankilan Pietarin kappelista.
Heikki Räisäsen mukaan kristinusko on kuin tavaratalo, josta jokainen voi hakea omansa. Kuva on Saramäen vankilan Pietarin kappelista.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.