Kirja-arvostelut

Runoviikon klubit hengittävät moniäänisyydestä

TS/Mikael Rydenfelt
Domingo de Ramosin setti oli yksi Kiilaklubin väkevimmistä hetkistä. Perulaisvieraan ja runoviikon toiminnanjohtaja Esa Hirvosen yhdessä esittämä Aeroporto-runoelma vyöryi eteenpäin kahdella kielellä.
Domingo de Ramosin setti oli yksi Kiilaklubin väkevimmistä hetkistä. Perulaisvieraan ja runoviikon toiminnanjohtaja Esa Hirvosen yhdessä esittämä Aeroporto-runoelma vyöryi eteenpäin kahdella kielellä.

RUNOKLUBI

Varsinais-Suomen runoviikko: Kiilaklubi.

Esiintyjät Domingo de Ramos (Peru), Chris Stewart (UK), Esa Hirvonen & Plikat, Helianne Kallio, The Jack Kerouac Shaped Society Project, Raisa Marjamäki, Olli-Pekka Tennilä, Katariina Vuorinen. Jazzklubi Monk perjantaina 4.11.

Turkulaisen runoväen klubitoiminta on tällä hetkellä aktiivisinta vuosikausiin, ja baarien open mic -tilaisuudet ja klubi-illat jakautuvat toivottavasti jatkossakin aiempaa tasaisemmin koko kalenterivuodelle.

Uusi lavarunouden nousukausi vaikuttaa myös Varsinais-Suomen runoviikkoon. Tapahtuman erityisyys ei enää olekaan vain siinä, että lavalla on samanaikaisesti mahdollista nähdä sekä jo asemansa vakiinnuttaneita runoliikkeen konkareita että nousevia, vielä julkaisemattomia paikallisia poeettoja.

Perjantai-illan Kiilaklubi ei tarjonnut valistuneelle runoyleisölle suuria yllätyksiä, mutta illan anti nousi osiansa suuremmaksi nimenomaan moniäänisenä kattauksena nykyrunon moninaisista tyylivalikoimista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Esimerkiksi Esa Hirvosen panomiehen tuntojen ja Olli-Pekka Tennilän kielisensitiivisen ilmaisun välillä on turha etsiä yhdistäviä tekijöitä, mutta yhtenä kokonaisuutena illan kahdeksan esitystä alleviivasivat runoviikon klubien suurinta vahvuutta.

Turkulainen aktiivijoukko kykenee tuomaan vuosi vuoden jälkeen ennestään tuntemattomia lyyrikoita varsinaissuomalaisen runoyleisön eteen lähestulkoon kaikista ilmansuunnista ja runouden lajeista.

Perulainen Domingo de Ramos jätti illan uusista tuttavuuksista voimakkaimman muistijäljen. Runoviikon tähän mennessä kaukaisin vieras täytti espanjankielisellä vyöryvällä beatilla jazzklubi Monkin tilan illan esiintyjistä vahvimmin.

De Ramosin lentokenttärunoelma vyörytti konkreettisen ja symbolisen matkanteon teemoja. Esa Hirvosen simultaanikäännöksessä de Ramosin säkeet paljastuivat eksistentialistiseksi julistukseksi yksilön taistelusta maailmankaikkeuden ja valtajärjestelmien koneistoja vastaan.

Perulaisvieras sai sanojen painosta ja rytmistä irti naulitsevaa lavarunoa. Turkulaisyleisöstä valtaosa ei tainnut ymmärtää tekstin merkityksestä tuon taivaallista, mutta runopuheen rytmi ja julistavan espanjan foneettisuus naulitsivat kuulijan odottamaan seuraavaa ilmaisun nousua ja tyventä.

De Ramosin ohella loppuillassa tunnelmoinut Katariina Vuorinen tarttui vahvimmin runoviikon viitteelliseen matkateemaan. Vuorisen herkän esiintymisen lisäksi edukseen erottui myös leveällä koillisenglantilaisella murteella runosäettä pudotellut Chris Stewart.

Perjantai-illan setissään matkanteon väsyttämä moottoriturpa keskittyi alkutuotantonsa teksteihin, jotka kuvittivat miehen kotikaupungin Middlesbroughin teollista historiaa ja mentaalista maantiedettä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Stewart totesi vetävänsä Turun vierailunsa ensimmäisen setin enemmän varman päälle. Väsyneenäkin hän kykeni kuitenkin osoittamaan, että baariympäristön valtaaminen runoudelle on oma heittäytymistä vaativa taiteenlajinsa.

Perjantai-illan klubilla tässä vakuuttivat, ulkomaisten vieraiden lisäksi, niukan aforistisia uutuusrunojaan illan alkajaisiksi pudotellut Raisa Marjamäki sekä Katariina Vuorinen, joka oli poiminut settiinsä runoja koko tuotantonsa ajalta.

Jaakko Mikkola