TS Kirja

Uskonto vapauttaa

M. A. Meretvuo: Seksin ja uskonnon vaiettu historia.

Salakirjat. 278 s.

Onneksi M. A. Meretvuon kirja uskonnosta ja seksistä ei ole akateeminen teos. Tätä voi jopa lukea, vaikka välillä tulisikin jotain metodiin ja johtopäätöksiin liittyvää naputtamista.

Kieltämättä sitä tarttuu varoen uskontoaiheiseen teokseen, jonka kirjoittaja ei ole tutkija ja jonka julkaisee yhtiö nimeltä Salakirjat. Skeptisyys vahvistuu alussa, kun kirjoittaja julistaa, että seksuaalisuus ja uskonto ovat yksityisasioita. Itse asiassa kumpikaan ei ole. Ne ovat monin tavoin sosiaalisesti ja kulttuurisesti koodattuja asioita. Varsinkin uskonto on kauttaaltaan yhteisöllistä. Ei voi edes olla olemassa yksityistä uskontoa sen paremmin kuin on yksityistä kieltä.

Meretvuo tunnustaa olevansa harrastaja. Hänen lähtökohtansa on ajatus uskonnoista seksuaalikielteisinä, tabuja ja rajoituksia tarjoavina instituutioina. Vaihtoehtoja antavat pienemmät uskonnolliset liikkeet ja virtaukset, jotka syleilevät seksuaalisuutta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Voidaan ajatella, että eräs uskontojen alkuperä on hedelmällisyyskulteissa, joten seksi ja usko ovat vanhoja petikumppaneita ajalta ennen mustakaapujen patriarkaalista moraalikatedraalia.

Wilhelm Reichin ja Sigmund Freudin seksuaaliteorioiden asema peruslähteinä osoittaa, että kirjoittaja antaa mielikuvituksen laukata ohi tieteellisyyden. Aleister Crowleyn ja Julius Evolan käsittely taas kertoo, kuinka esoteria on kaikenlaisen vaihtoehtoisuuden lähde nykyään.

Itse aiheessa edetään Egyptin seksuaalimytologiasta antiikin eroottis-uskonnollisten mysteerien ja Intian tantrismin kautta vanhan kristillisyyden mystisiin seksuaalikultteihin.

Kun jopa Augustinuksella seksuaalisuus oli keskeistä ihmisessä, ei ihme, että se oli tärkeää mystikoille kuten Mestari Eckhart, Avilan Teresa ja Bernard Clairvauxlainen.

Gnostilaisuudesta ammentaneet bogomiilit, Ranskan trubaduurit ja keskiajan lopun noitavainot tuovat esimerkkejä seksuaalisuudesta ja sen tukahduttamisen historiasta.

Hyvin kiehtovia ovat esitykset uskonnollisen seksuaalisuuden tai seksuaalisen uskonnon kulttihahmoista – tällä kertaa sanan alkuperäisessä mielessä.

Paimenpoika Jakob Böhmen kääntymys Sofian-profeetaksi on hieman eri tarina kuin Hildegard Bingeniläisen valistuneempi mystiikka. Nikolaus Ludwig von Zinzendorfin ”Herzensreligion”-opista eli sydämenuskosta ammensivat myös Emanuel Swedenborg ja William Blake eroottisissa näyissään. Kreivin opissa sukupuolielimet ja seksuaalisuus olivat pyhiä asioita, ja kaikki ihmiset ovat Kristuksen morsiamia, siis feminiinisiä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mormoniliikkeen perustajan Joseph Smithin millenialismissa moniavioisuus on keskeinen. John Humphrey Noysein vapaan rakkauden filosofia, Thomas Lake Harrisin utooppisen yhteisyyden ajatus ja Paschal Beverly Randolphin seksuaalimaagiset käytännöt ovat vainottujen, eksentristen ja utopiaa kohti pyrkineiden vapaa-ajattelijoiden luomuksia.

Valtaosa tapauksista tuntuu olevan miehisten fantasioiden ja vapaushaaveiden tuotantoa. Naisillakin on ollut omia vapautuksen mystiikan liikkeitä. Amerikkalaisen Ida Craddockin seksuaalinen hengellisyys tuotti marttyyriaseman. Nykyään kulttia muodostetaan satanistiksi itsensä julistaneen pietarilaissyntyisen kosmopoliitin Maria de Naglowskan ympärille.

M. A. Meretvuo on kirjoittanut teoksensa luistavaksi tarinaksi, jossa asiantuntemus vakuuttaa. Vähitellen tosin hivuttaudutaan valtauskontojen reunavyöhykkeiltä eksentristen libertaari-filosofien kultteihin. Esoteerisen mielenkiinnon ymmärtää. Avoimesti seksuaalinen uskonnollinen rituaali tai mytologia on väistämättä salatiedon alueen asia.

Kari Salminen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
pakottamista
uskonnon väärinkäyttöä
Pakkokirtistillistämiesen aikaanhan ei saanut naida jos ei ollut uskossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
tuomas
Lisääntykää ja täyttäkää maa!
Uskonnot vaativat ihmisiä lisääntymään. Sitä päämäärää tukee seksi. Vasta meidän aikanamme on voitu lisääntyminen ja seksi pitää erossa toisistaan.
Viisaat ihmiset aikoinaan rakensivatuskonnon hallintokeinoksi ja siihen kuului työvoiman maksimaalinen tuotanto.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tremon
No johan nyt taas.
Islamin uskonnosta ei uskalleta tehdä seksitutkimusta, muuten tutkija ei uskalla liikkua kaduilla ilman viittä henkivartijaa. Ei edes Suomessa. Näin se terrorismi toimii.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Odk
Vast: No johan nyt taas.
Mihin viittaat? Islamin mukaan seksi kuuluu avioliittoon ainoastaan. Ja terrorismi ei liity islamiin mitenkään
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.