Kirja-arvostelut

Edelleen hankala sukupuoli

Kirjat

Sukupuolikysymys. Toim. Marita Husso ja Risto Heiskala.

Gaudeamus. 304 s.

Marxilaisen kirjallisuudentutkijan mukaan materialismi yrittää ankkuroitua todellisuuteen, kun taas idealismi sallii subjektiiviset ja kuvitellut ”maailmat”. Vaikka marxilaisuus on omanlaisensa idealismin muoto, Sukupuolikysymys-artikkelikokoelmaa lukiessa tuli tuo määritelmä heti mieleen. Kuviteltu maailma on tämä sama kuin meillä muilla, mutta hyvin oudolta se näyttää.

Kirja käsittelee hankalaksi mennyttä sukupuolisuuden kysymystä jossain teoriakuplan sisällä, paikassa, josta luonto on karkoitettu essentialistisena. Valta määrää, ja sen kieli on pelkkää puhetta, diskurssia ja ideologiaa – paitsi sukupuolitutkijoiden puhe, joka on totta.

”Arkiajattelussa on usein tapana luokitella ihmiset joko miehiksi tai naisiksi ja pitää sukupuolta siten annettuna biologisena tosiasiana”, kirjoittaa akatemiatutkija Tuula Juvonen. ”Tämä luku haastaa moista itsestäänselvyyttä”, jatkaa kirjoittaja. Niin, sukupuoli kyllä on annettu tosiasia sekä biologiassa että lääketieteessä. Kriteerit ovat olemassa. Se että meitä syntyy monenlaisiksi ja sukupuolisessa identiteetissä on vaihtelua, ei muuta tosiasiaa miksikään. Keskimäärin me olemme miehiä tai naisia. Sosiaalinen ja kulttuurinen sukupuoli (gender) on sitten asia erikseen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mutta on totta, että biologisessa maailmassa kaikki virtaa. Tosiasiassa edes eläinlajeja ei ole olemassa. Kaikki elollinen muuttuu koko ajan.

Lajit ovat vain ihmisten yrityksiä pysäyttää muutoksen virta lajeiksi. Tämä on taksonomista toimintaa, joka helpottaa elämää.

Nyt näyttää siltä, että äärimmäisen yksilöllisyyden ja liberalismin aikakaudella kukaan ei tahdo kuulua mihinkään luokkaan tai ryhmään. Sehän rajoittaa identiteettiä ja vapauksia.

Marita Husson artikkelissa tarkastellaan ”kulttuurisia ruumiin tuottamisen tapoja” ja ”sukupuolistuneita tapaisuuksia”. Selvä, mutta eikö kaikki muukin kielenssä ja kulttuurissa ole tuotantoa ja tapaisuutta? Miksi sukupuoli olisi erikseen fiktiohyytymä ja työn tulos?

Eeva Luhtakallio lainaa elokuvatutkija Teresa de Laurentisia: ”Sukupuoli on representaatio.” Näin on, mutta mikä ei ole?

Maarit Alasuutari tiivistää. ”Yksilön minuus ja itseys eivät ole osa 'luontoa' vaan kielellinen asemointi ja tila.” Ehkä ne sittenkin ovat sekä luontoa että kieltä. Näitä kahta on hyvin vaikea erottaa.

Kokoelman teksteissä sukupuoli irtoaa biologiasta, laista ja jopa moraalista. ”Siitä tulee enenevästi kulttuuristen skeemojen, tapojen ja tyylittelyjen asia”, arvelevat toimittajat omassa artikkelissaan. Mutta kenelle tulee? Sukupuolentutkijat eivät hallitse sukupuolen määritelmiä.

Valtaosa ihmisistä kun ei ajattele näin. Eikö heillä olekaan vapautta omiin määritelmiin?

Kirjassa kyseenalaistetaan Suomen asema maailman tasa-arvoisimpiin kuuluvana maana. Jos me tällä kerskailemme, unohdamme huonot puolet ja lisäksi olemme pahoja nationalisteja. Muiden maiden arvostelu on kielletty, koska se on rasismia sekä uutta kolonialismia ja imperialismia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Siis: jäähyväiset todellisuudelle, tervetuloa syyllisyydentunto, etiketti ja korrektius.

Kaiken pahan juuri on uusliberalistinen markkinatalous. ”Markkinoitumisen hegemoniasta” kun päästäisiin, ilmeisesti asiat korjaantuisivat.

Näin ideologisoitu teoria muuttuu uskonnolliselta kuulostavaksi, totalisoivaksi aseeksi, jota ei voi kyseenalaista, koska idealismilla ei ole todellisia juuria. Sitä ei voi osoittaa oikeaksi tai vääräksi. Se vain on.

Anna Rotkirchin artikkeli on henkireikä. Siinä lyödään evoluutiobiologian teesit pöytään ja annetaan relativismille kyytiä: ”Sukupuoli ymmärretään nykyään usein ensisijaisesti kielelliseksi ja kulttuuriseksi ilmiöksi. Jako kahteen sukupuoleen esitetään tasa-arvoa haittaavaksi politiikaksi, valtarakenteiden tuoteeksi. Ihmisen lajityypillisistä piirteistä ei toistaiseksi ole ollut tapana puhua sen enempää postmodernistisessa kuin fenomenologisessa sukupuolentutkimuksessa. Mikäli ihmismielestä jotain oletetaan, esimerkiksi lapsen sukupuolitetusta kehityksestä, näkemykset poimitaan herkästi ranskalaisen psykoanalyysin koulukunnista, joille ei löydy juurikaan tukea empiriaan nojaavassa psykologisessa tutkimuksessa.”

Voi vain kuvitella, millaisia toimituskokoukset ovat olleet.

Kari Salminen


3 poimintaa

Sukupuolikysymyksiä

1 Kun sukupuoli muuttuu kielelliseksi, muutos näyttää koskevan aina kahta vallitsevaa sukupuolta eikä ”monia sukupuolia”. Ne ovat essentiaalisesti tosia.

2 Kahden kulttuurin konflikti tuntuu sukupuolentutkimuksessa: biologia tutkii empiiristä todellisuutta, kun taas kulttuurinen tutkimus tuottaa emansipatorista ja idealistista teoriaa.

3 Sukupuoli on aina määriteltävissä uusiksi, mutta tavallisilla ihmisillä ei tätä oikeutta ole. Heidän ajattelunsa on sukupuolentutkimuksen näkökulmasta ahdasmielistä ja väärää.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Setämies
Jos tädillä on munat niin täti on setä
Onpa mennyt tämäkin asia vaikeaksi kaiken maailman ajattelijoiden mielissä. Mutta jos sukupuoli ei selviä millään muulla, niin viimeisenä keinona voi katsoa jalkoväliin. Itse en tosin ole koskaan joutunut turvautumaan siihen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
tuhmajussi
Vast: Jos tädillä on munat niin täti on setä
Niinpä. Meillä on ehdottomasti liikaa 'tietäviä ajattelijoita' joiden tietämyksestä ei kukaan saa selvää. Kyllä on pahoin pallo hukassa jos ei tiedetä mikä yleensä on normaalia. Eiköhän esim. sukupuoli ole selvä asia sillä perusteella kuka synnyttää, siis kellä on synnyttimet? Siitä huolimatta vaikka korvien välissä tuntuisi joltain muulta. Joten synnyttävä osapuoli on naaras, ja puhun nyt ihmiskunnasta. Harvinaisen selvää ... ;)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ihmettelijä
Vast: Jos tädillä on munat niin täti on setä
Hei Setämies, mutta kun kaikissa tapauksissa se jalkoväliinkään katsominen ei selvitä sukupuolta. Taidat olla tyhmä tai sitten provoilet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Juomavesi
Vast: Jos tädillä on munat niin täti on setä
Juu, on se nyt kummallista, että miljoona vuotta selvittiin sillä, että on olemassa mies ja nainen / uros ja naaras. Nyt yhtäkkiä viimeisen kymmenen vuoden sisällä ilmestyykin uusi sukupuoli. Taitaa olla juomavedestä kysymys?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
KTe
Osoittaa suppeaa
ja rajoittunutta tapaa ajatella, kun pidetään "mies on mies ja nainen on nainen"-ajattelua suppeana ja rajoittuneena.

Sukupuolia on kaksi, mies ja nainen. Kaikki muu on jonkin muun nimistä. Sukupuoli on biologinen, on aina ollut ja tulee aina olemaan, yrittävät filosofit tai "tasa-arvoihmiset" sitten selittää miten haluavatkin.

Kaikenlaiset lääketieteelliset ja biologiset poikkeavuudet ovat niin harvinaisia, ettei niiden vuoksi ole mitään perusteltua syytä luoda uusia sukupuolimääritteitä muuten, kuin teoreettiselta sekä tunnistustekniseltä kannalta.

Tasa-arvoa ei ole se, että jonkin asian puolesta pidetään moraalista meteliä niin kauan, että saadaan ihmisille huono olo ja sitä kautta päästään siihen, että enemmistö luopuu omista moraalikäsityksistään ja vaikka ei luopuisikaan, on pakotettu alistumaan omien käsitystensä vastaiseen toimintaan.

Miten ihminen itsensä kokee, ei vaikuta mitenkään hänen sukupuoleensa. Se vaikuttaa kaikkeen muuhun, mutta ei siihen. Vain kirurgi voi vaikuttaa sukupuoleen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
99,9999 %:ssa on
Ei aina selvää
Tarkkaan ottaen silloin tällöin syntyy vauvoja, joiden sukupuolesta ei ole täyttä varmuutta. Heillä on sekä miehen että naisen sukupuolitunnuksia. Ainakin aiemmin heistä tehtiin jompikumpi, ja joskus saattoi mennä vikaan.

Noita tapauksia lukuunottamatta ihmisten sukupuoli on minustakin yleensä selvä ja kiistaton asia. Tunnen myötätuntoa niitä kohtaan, jotka eivät pysty hyväksymään omaansa. Toisaalta luulen, että sellaisia, jotka todella syntymästä kuolemaan asti tuntevat olevansa väärää sukupuolta, on todellisuudessa hyvin vähän, paljon vähemmän kuin nyt näyttää. Ovathan monet sukupuolivaihdokkaat olleet lopulta tyytymättömiä lopputulokseen. Se viittaa siihen, että heidän sukupuolisuutensa on ylipäätään hämärtynyt, ja vain koska asia on ollut melko paljon esillä ja ilmapiiri on sen verran vapaa että kaikenlaiset mahdollisuudet ymmärretään, he ovat päättääneet olevansa väärää sukupuolta.

Olipa syynä sitten todella väärään sukupuoleen syntyminen tai sen uskominen, on toki tällaisten ihmisten saatava elää tavalla joka heille sopii (hyviä tapoja loukkaamatta). Kukin taaplatkoon tyylillään. Sen sijaan en hyväksy sitä, että lääketiedettä käytetään päivänselvän fyysisen totuuden muuttamiseen erittäin keinotekoisesti. Vaikka kohtalo voi tuntua kovalta, on näiden transsukupuolisten mielestäni hyväksyttävä luonnon tekoset aivan samoin kuin meidän muidenkin. Lyhyt voi haluta olla pitkä, vasuri oikeakätinen, pessimisti optimisti, moni on tyytymätön ulkonäköönsä jne. Sellaista elämä on.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit